Amazon usuwa 20 tysięcy fałszywych recenzji produktów. Efekt dziennikarskiego śledztwa „Financial Times”
Serwis Amazon usunął w Wielkiej Brytanii prawie 20 tysięcy fałszywych recenzji produktów zachwalających towary oferowane głównie przez chińskich producentów. To rezultat dochodzenia przeprowadzonego przez dziennikarzy „Financial Times”, które dowiodło, że recenzenci otrzymywali korzyści w zamian za przychylne opisy różnych produktów. Rekordzista zamieszczał swoje recenzje raz na 4 godziny.
Amazon należy obecnie do najbardziej popularnych platform e-commerce na świecie. Jednak co pewien czas pojawiają się pod adresem serwisu zarzuty o to, że publikowane w nim recenzje produktów są zmanipulowane, a Amazon przymyka na to oczy. Koncern twierdzi, że stara się walczyć z tym zjawiskiem, a przykładem ma być m.in. proces wytoczony w 2015 r. autorom wprowadzających w błąd recenzji.
20 tys. recenzji usuniętych w Wielkiej Brytanii
Teraz sprawa fałszywych recenzji powróciła w wypadku lokalnej wersji Amazona funkcjonującej w Wielkiej Brytanii, o czym poinformował „Financial Times”.
Reporterzy tej gazety przeprowadzili dziennikarskie śledztwo, które wykazało znaczące nieprawidłowości w segmencie recenzji zamieszczanych na platformie.
Zgodnie z ustaleniami „FT” aż 7 z 10 czołowych recenzentów na Amazonie wystawiało w nim pozytywne opinie produktów oferowanych głównie przez mniej znanych chińskich producentów w zamian za korzyści finansowe.
Czytaj dalej: Jeff Bezos z majątkiem wartym 200 miliardów dolarów
Autorzy recenzji otrzymywali na własność konkretne przedmioty, pisali na ich temat pochlebne recenzje (nawet gdy na to w żaden sposób nie zasługiwały) i wystawiali pięciogwiazdkowe oceny. Następnie autorzy mogli zatrzymać otrzymany sprzęt lub sprzedać go korzystnie w internecie.
Rekordzistą w wykrytym procederze okazał się Justin Fryer, najbardziej aktywny i popularny recenzent na brytyjskim Amazonie. Zgodnie z ustaleniami „FT” mężczyzna opisujący nieistniejące zalety pochodzącego z Chin sprzętu elektronicznego, pojazdów elektrycznych czy urządzeń przeznaczonych do ćwiczeń fizycznych w okresie od czerwca do września br. zarobił kwotę przekraczającą 20 tys. funtów. Doszło do tego, że Fryer publikował jedną fałszywą recenzję co 4 godziny twierdząc, że dokładnie przetestował każdy z produktów.
W odpowiedzi na ustalenia „FT” Amazon usunął ze swojej brytyjskiej platformy ok. 20 tys. recenzji wprowadzających użytkowników w błąd i zapowiedział, że podejmie bardziej zdecydowane działania ograniczające obecność takich treści w serwisie.
Z kolei brytyjski dziennik przywołuje dane firmy Fakespot, zgodnie z którymi na Amazonie fałszywych jest obecnie 61 proc. recenzji produktów z kategorii elektroniki, to samo dotyczy 63 proc. w segmencie kosmetycznym, a 64 proc. opinii jest mylących w obszarze suplementów diety i witamin.
W drugim kwartale br. Amazon osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 88,91 mld dolarów - najwięcej w historii firmy. Mimo pandemii koronawirusa zyski netto wyniosły 5,2 mld dol. wobec 2,6 mld dol. rok wcześniej.
Czytaj dalej: Amazon może dostarczać zakupy dronami. Dostał zgodę FAA
Dołącz do dyskusji: Amazon usuwa 20 tysięcy fałszywych recenzji produktów. Efekt dziennikarskiego śledztwa „Financial Times”