AdReport: w internecie w trzecim kwartale roku więcej kampanii, ale mniej wpływów
W trzecim kwartale br. liczba kampanii emitowanych w internecie wzrosła o 18 proc., ale ich estymowana wartość spadła o 29 proc. rok do roku - wynika z analizy systemu monitoringu reklamy online AdReport (należącego do Ströer Media).
Analiza AdReport pokazuje, że w lipcu, sierpniu i wrześniu na polskich witrynach wyemitowano 14 153 kampanie reklamowe (jako kampanię określono działanie oparte na tym samym haśle lub odsyłające do tej samej strony docelowej). To 17 proc. więcej niż w ubiegłym roku, kiedy system odnotował 12 038 akcji.
Znacząco spadły jednak estymowane wydatki na kampanie - z 348 milionów zł na 249 milionów zł. Różnica ta najbardziej widoczna jest na przykładzie danych z września, kiedy wyemitowano aż 38 proc. więcej kampanii niż przed rokiem, a jednocześnie aż o 34 proc. zmniejszyła się łączna estymowana kwota wydatków.
Reklamodawcy przez pandemię zmniejszyli budżety
Marcin Popiel, business development manager w AdReport, wyjaśnia że w tym roku planowanie działań marketingowych obarczone jest dużym ryzykiem ze względu na pandemię, stąd niższe wydatki reklamodawców
- Wiosnenny lockdown, a potem proces „odmrażania” gospodarki trwał prawie do wakacji, które z reguły są okresem lekkiego spowolnienia w branży. Dlatego reklamodawcy czekali z realizowaniem kampanii aż do września. Analizując nasze dane można zauważyć, że marketingowcy nie zrezygnowali z działań reklamowych i komunikacyjnych, ale mocno zmniejszyli budżety, zachowując ostrożność przed IV kwartałem - mówi Popiel.
Dane AdReport pokazują spadki nakładów na reklamę w takich branżach jak handel (-22 proc.), żywność (-27 proc.), czy motoryzacja (-27 proc.). Spadki powyżej średniej dla rynku można zauważyć np. w kategorii czas wolny (-38 proc.), usługi dla biznesu (-51 proc.). W branży nieruchomości i usług budowlanych spadek osiągnął aż 75 proc.
- Te dane nie zaskakują. Widzimy, że wśród branż narażonych w najmniejszym stopniu na wpływ pandemii są sektory towarów najbardziej niezbędnych – żywność, FMCG. Natomiast działalności związane z usługami dla biznesu czy spędzaniem wolnego czasu mocniej ograniczyły wydatki - komentuje Marcin Popiel.
Analityk AdReport dodaje: - W przeciwieństwie do ubiegłych lat, gdy liczba kampanii w poszczególnych miesiącach zmieniała się nieznacznie (chociaż dało się zauważyć pewną fluktuację związaną z naturalną sezonowością branży), w tym roku widzimy znaczące wzrosty i spadki. Jeszcze mocniej zmiany można zauważyć na wykresie, prezentującym zmiany liczby kampanii w wybranych kategoriach
AdReport to system monitoringu reklamy display w polskim internecie. Badanie obejmuje wszystkie formy reklamy display, mobile, video, mailingi oraz działania content marketingowe prowadzone na ponad 5 000 największych i najważniejszych polskich witrynach oraz portalach internetowych.
Dołącz do dyskusji: AdReport: w internecie w trzecim kwartale roku więcej kampanii, ale mniej wpływów