SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

7-proc. wzrost wydatków na reklamę telewizyjną

Wydatki na reklamę telewizyjną w okresie od 1 stycznia do 15 marca br. wzrosły o 7 proc. (do ponad 1,7 mld zł). Najbardziej ucierpiały dzienniki, które w stosunku do analogicznego okresu ub.r. straciły blisko 14 proc, a magazyny - 7,6 proc. Na tym samym poziomie utrzymały się wydatki na reklamę radiową - wynika z danych Macroscope OMD.

- Prasa generalnie jako droga w dotarciu do konsumenta. To medium jest wyjątkowo narażone na zmniejszenie popytu na reklamy - twierdzi Beata Szcześniak dyrektor zarządzający Macroscope OMD.

Jej zdaniem w sytuacji, gdy wszyscy poszukują oszczędności w budżetach reklamowym, wskazaną strategią jest minimalizacja mixu mediów, aby utrzymać konkurencyjny poziom obecności marki w wiodącym medium, którym dla większości będzie ciągle telewizja. Szcześniak prognozuje, że właśnie w prasie, jako medium uzupełniającym, cięcia będą w dalszym ciągu najbardziej zauważalne.

Dużo firm traktuje pierwszy kwartał jako moment na przeczekanie i obserwacje rynku. Od ich decyzji będzie zależała aktywność reklamowa w drugim kwartale.

- Niestety nie ma jeszcze wyraźnych przesłanek pokazujących koniec kryzysu i to w zdecydowany sposób wpływa na pesymizm reklamodawców i zamrożenie budżetów reklamowych - twierdzi Jakub Mazur Managing Director MediaAdviser. Dodaje, że na takiej sytuacji korzystają firmy, które taniej i łatwiej (wykorzystując mniejszy szum reklamowy) mogą zrealizować swoje cele promocyjne.

Znakiem czasu i obecnej sytuacji, są wymagania stawiane przez klientów niezwykle wysokich rabatów. - To zjawisko jest naturalną konsekwencja zapaści na rynku reklamy prasowej i oferowania przez wydawnictwa niezwykle atrakcyjnych ofert typu last minute - wyjaśnia Mazur.

Choć w dalszym ciągu wzrosty wydatków na reklamę notują stacje telewizyjne, ale i one, aby przyciągnąć klientów muszą - podobnie jak prasa - stosować duże rabaty. Beata Szcześniak spodziewa się w tym roku agresywnej konkurencji cenowej po stronie stacji telewizyjnych.

Na początku br. największe spadki wydatków na reklamę telewizyjną zanotowała branża odzieżowa (70%) , motoryzacja i transport (27%) oraz wyposażenie domu (22%). Dwie najbardziej aktywne reklamowo w TV kategorie: żywność oraz produkty zdrowotne-leki zanotowały natomiast bardzo wyraźne wzrosty odpowiednio 11% i 34%.

AGB Nielsen 01.01-15.03.2008 01.01-15.03.2009
1 ZYWNOSC 382 367 660,25 424 680 269,25
2 PRODUKTY ZDROWOTNE LEKI 204 485 829,50 273 186 133,25
3 SRODKI OSOBISTEJ PIELEGNACJI CIALA 184 860 130,45 187 583 784,60
4 ROZRYWKA KULTURA 169 407 446,65 183 036 587,95
5 TELEKOMUNIKACJA 177 424 565,00 182 532 283,00
6 FINANSE MARKETING 199 246 509,00 173 430 730,00
7 DOMOWE SRODKI CZYSTOSCI 86 925 372,00 85 087 790,00
8 SPRZEDAZ 68 200 481,50 71 861 484,50
9 MOTORYZACJA TRANSPORT 90 835 805,75 66 273 915,00
10 USLUGI 21 054 993,00 34 083 024,10
11 PRODUKTY DLA DZIECI 20 777 831,00 28 707 690,00
12 WYPOSAZENIE DOMU I BIURA 24 676 495,00 19 226 895,00
13 PRODUKTY DLA ZWIERZAT 8 784 680,00 13 631 763,50
14 KAMPANIE WYBORCZE 186 600,00 8 221 190,00
15 BUDOWNICTWO 2 861 438,00 5 581 665,00
16 INNE 4 427 255,50 2 999 984,25
17 ROLNICTWO OGRODNICTWO 1 899 410,00 2 280 763,75
18 ODZIEZ OBUWIE 5 842 274,00 1 733 665,00
19 PRZEMYSL
151 870,00



Jak wynika z analiz obronną ręką z kryzysu, jedynie ze stratą na dynamice wzrostu, wyjdzie internet. Przedstawiciele domów mediowych szacują, że jedynie w jego przypadku zostanie odnotowany kilkunastoprocentowy wzrost wydatków na reklamę.

Expert Monitor I-II 2008 I-II 2009
Media Koszt [zł] Koszt [zł]
Telewizja 1 208 696 924 zł 1 269 459 454 zł
Radio 291 130 528 zł 293 487 559 zł
Gazety 423 059 030 zł 364 168 084 zł
Magazyny 333 691 802 zł 308 509 767 zł

Dołącz do dyskusji: 7-proc. wzrost wydatków na reklamę telewizyjną

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl