55 proc. mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej korzysta z internetu, w Polsce - 23,3 mln osób
Penetracja internetu w Polsce jest nieco powyżej średniej dla regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Z szacunków eMarketera i Starcom Mediavest Group wynika, że na koniec br. w Polsce będzie 23,3 mln użytkowników internetu, a w 2019 roku liczba ta wzrośnie do 24,6 mln.
Serwis eMarketer we współpracy z agencją Starcom Mediavest Group przygotował kolejną edycję raportu Global Media Intelligence Report, poświęconego perspektywom rozwojowym mediów cyfrowych, internetu i urządzeń mobilnych na świecie i w poszczególnych regionach.
eMarketer szacuje, że w ubiegłym roku ponad połowa mieszkańców regionu Europy Środkowej i Wschodniej korzystała z internetu co najmniej raz w miesiącu, a udział ten osiągnie pułap 55proc. w roku 2015.
Wciąż wyraźny podział utrzymuje się pomiędzy rynkami cyfrowymi o wyższym stopniu zaawansowania, zwłaszcza w Czechach i krajach bałtyckich, a krajami takimi jak Turcja, gdzie infrastruktura cyfrowa jest słabsza, a postęp był wolniejszy.
Polska i Rosja będą notowały wskaźnik penetracji internetu powyżej średniej regionalnej, ale znacznie poniżej poziomów obserwowanych w krajach ościennych na zachodzie Europy. Od teraz aż do roku 2019, w szczególności Turcja przewiduje szybki wzrost, jako że procent mieszkańców korzystających z internetu wzrośnie z 54,2 proc. do 65,2 proc.
Użytkownicy internetu i penetracja internetu w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, wg krajów, w latach 2013-2019 |
|||||||
|
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Użytkownicy internetu (w mln) |
|||||||
Rosja |
77,5 |
82,9 |
87,3 |
91,4 |
94,3 |
96,6 |
98,8 |
Turcja |
36,6 |
41,0 |
44,7 |
47,7 |
50,7 |
53,5 |
56,0 |
Polska |
22,6 |
22,9 |
23,3 |
23,7 |
24,0 |
24,3 |
24,6 |
Czechy |
7,2 |
7,4 |
7,8 |
8,0 |
8,1 |
8,1 |
8,2 |
Pozostałe kraje |
66,3 |
70,6 |
74,8 |
78,4 |
82,0 |
85,3 |
88,4 |
Europa Środkowa i Wschodnia |
210,2 |
224,9 |
238,0 |
249,1 |
259,1 |
267,8 |
276,1 |
Wzrost liczby użytkowników internetu (zmiana %) |
|||||||
Turcja |
4,7% |
12,1% |
9,2% |
6,7% |
6,3% |
5,4% |
4,8% |
Rosja |
8,8% |
7,0% |
5,3% |
4,7% |
3,2% |
2,5% |
2,2% |
Czechy |
4,8% |
3,1% |
5,2% |
1,8% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
Polska |
0,8% |
1,6% |
1,6% |
1,5% |
1,5% |
1,4% |
1,3% |
Pozostałe kraje |
7,5% |
6,5% |
5,9% |
4,8% |
4,6% |
4,0% |
3,7% |
Europa Środkowa i Wschodnia |
6,6% |
7,0% |
5,8% |
4,7% |
4,0% |
3,4% |
3,1% |
Penetracja użytkownika Internetu (% populacji w każdej grupie) |
|||||||
Czechy |
68,0% |
70,0% |
73,5% |
74,7% |
75,5% |
76,2% |
77,0% |
Rosja |
54,4% |
58,2% |
61,3% |
64,2% |
66,3% |
68,0% |
69,6% |
Polska |
58,8% |
59,8% |
60,8% |
61,8% |
62,8% |
63,8% |
64,8% |
Turcja |
45,3% |
50,2% |
54,2% |
57,2% |
60,2% |
62,8% |
65,2% |
Pozostałe kraje |
42,0% |
44,8% |
47,5% |
49,9% |
52,3% |
54,5% |
56,7% |
Europa Środkowa iWschodnia |
48,9% |
52,2% |
55,2% |
57,7% |
60,0% |
61,9% |
63,8% |
Uwaga: osoby fizyczne w dowolnym wieku, korzystające z Internetu z jakiejkolwiek lokalizacji za pomocą dowolnego urządzenia co najmniej jeden raz w miesiącu; wartości mogą nie sumować się do wartości łącznej z powodu zaokrąglenia. Źródło: eMarketer, kwiecień 2015; potwierdzone i ponownie wydane, lipiec 2015.
Piąta edycja roczna wydawanego przez eMarketer raportu Global Media Intelligence Report, opracowanego przy współpracy z agencją Starcom Mediavest Group analizuje ostatnie wydarzenia w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie wzmianki i sugestie dotyczące ożywienia gospodarczego obserwowane w 2014 roku są nadal aktualne, pomimo ciągłego niepokoju. Raport zawiera informacje demograficzne oraz informacje na temat wykorzystania mediów w Republice Czeskiej, Estonii, na Węgrzech, w Łotwie, Polsce, Rosji, Słowacji, Turcji i Ukrainie.
Podobnie jak w roku 2014, Europa Środkowa i Wschodnia zanotuje trzeci najwyższy wskaźnik penetracji telefonii komórkowej na całym świecie. Szacuje się, że 69,1 proc. ludności regionu będzie używać telefonu komórkowego przynajmniej raz w miesiącu w tym roku, w porównaniu z 80,2 proc. w Ameryce Północnej i 80,1 proc. w Europie Zachodniej. eMarketer przewiduje, że liczba użytkowników telefonów komórkowych w Europie Środkowej i Wschodniej zbliży się do poziomu 298 mln w roku 2015 i przekroczy 303 mln w 2016 roku.
Poziom korzystania ze smartfonów w Europie Środkowej i Wschodniej jest nadal znacznie niższy niż w innych częściach świata. eMarketer szacuje, że w tym roku, 144,3 mln ludzi w regionie będzie właścicielami co najmniej jednego zaawansowanego urządzenia i będzie używać go co najmniej raz na miesiąc - tylko na Bliskim Wschodzie i w Afryce odnotuje się mniejszą liczbę smartfonów używanych przez konsumentów. W sumie, mniej niż połowa użytkowników telefonów komórkowych w Europie Środkowej i Wschodniej będzie posiadała smartfony w tym roku, w porównaniu z ponad 65 proc. w Europie Zachodniej i prawie 74 proc. w Ameryce Północnej. Na plus przemawia to, że wykorzystanie smartfonów rozwija się szybciej w Europie Środkowej i Wschodniej niż w jakimkolwiek innym regionie, i zapowiada się wzrost o kolejne 26,9 proc. w 2015 roku.
Dołącz do dyskusji: 55 proc. mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej korzysta z internetu, w Polsce - 23,3 mln osób