50 prokuratorów w USA prowadzi śledztwo w sprawie Google. Chodzi o reklamy i wyszukiwarkę
Prokuratorzy z 50 stanów w USA rozpoczęli dochodzenie w sprawie możliwego wykorzystywania przez Google dominującej pozycji na amerykańskim rynku. Chodzi o praktyki dotyczące reklamy cyfrowej oraz segmentu internetowych wyszukiwarek.
O postępowaniu rozpoczętym przez amerykański wymiar sprawiedliwości, którego przedmiotem jest polityka stosowana przez Google poinformowały m.in. „The Wall Street Journal” oraz Reuters.
Prokuratorzy generalni działający w 50 stanach USA podjęli wspólne śledztwo dotyczące możliwego wykorzystywania przez Google dominującej pozycji na rynku. Do grupy tej nie dołączyli jedynie prokuratorzy reprezentujący stany Kalifornia i Alabama.
Zespołem prowadzących dochodzenie przewodzi Ken Paxton, prokurator generalny Teksasu, który w rozmowie z mediami poinformował, że przedmiotem zainteresowania śledczych jest możliwość kontrolowania przez Google rynku reklamy internetowej oraz sieciowych wyszukiwarek, która mogła prowadzić do zachwiania konkurencji ze szkodą dla końcowych użytkowników.
Na razie nie są znane bliższe szczegóły związane z dochodzeniem ani możliwy termin jego zakończenia. Jednak obecne śledztwo nie jest w ostatnim czasie jedynym przykładem zainteresowania ze strony władz amerykańskich postępowaniem największych firm technologicznych. Na początku czerwca br. najważniejsze instytucje regulacyjne w USA - Kongres oraz Departament Sprawiedliwości rozpoczęły dochodzenia które mają sprawdzić czy funkcjonujące na amerykańskim rynku spółki technologiczne nie naruszają zasad uczciwej konkurencji. Przedmiotem zainteresowania urzędników są Google, Facebook, Amazon oraz Apple.
Sam Google z kolei niedawno porozumiał się z amerykańską Federalną Komisją Handlu w sprawie śledztwa związanego z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych nieletnich użytkowników YouTube’a. Koncern ma zapłacić grzywnę w wysokości 170 mln dolarów.
Postępowania antymonopolowe spotykają Google nie tylko w USA. Instytucje europejskie od wielu lat prowadzą rozmaite dochodzenia w sprawach dotyczących dominującej pozycji Google na internetowym rynku. W 2017 r. koncern otrzymał od Unii Europejskiej karę w kwocie 2,42 mld euro za faworyzowanie swojej porównywarki cenowej, zaś w połowie 2018 r. spotkał się z jeszcze wyższą grzywną w wysokości 4,34 mld euro za praktyki monopolistyczne związane z systemem Android. Z kolei w marcu 2019 r. Komisja Europejska ukarała Google grzywną w wysokości 1,49 mld euro za wykorzystywanie przez koncern dominującej pozycji na rynku reklamy w wyszukiwarkach internetowych.
W II kwartale 2019 roku holding Alphabet osiągnął przychody przekraczające 38,9 mld dolarów, wzrósł także kwartalny zysk netto spółki. Większość przychodów wygenerował należący do Alphabet koncern Google, który w ciągu kwartału zwiększył wpływy z reklam do poziomu ponad 32,6 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: 50 prokuratorów w USA prowadzi śledztwo w sprawie Google. Chodzi o reklamy i wyszukiwarkę