SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

1,63 mld zł na reklamę w I kw., internet 21 proc. w górę

W I kwartale br. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 1,631 mld zł, czyli 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z szacunków Starlinka. Na reklamę w internecie wydano 20,9 proc. więcej w skali roku.

1,631 mld zł, na które Starlink szacuje wartość polskiego rynku reklamowego w I kwartale br., to mniej więcej tyle samo, co estymacje MPG, który wydatki reklamowe w tym okresie oszacował na 1,61 mld zł. Według danych Starlinka nakłady marketingowe rosły w skali roku w każdym z pierwszych trzech miesięcy br.: w styczniu o 5,9 proc., w lutym o 2,2 proc., a marcu o 1,3 proc. Wyhamowanie wzrostu w lutym i marcu firma uzasadnia podnoszeniem przez komercyjne stacje telewizyjne cenników reklamowych oraz szukaniem przez marketerów okazji do tańszych form reklamy w stacjach tematycznych. Relatywnie niższy wzrost w marcu to efekt wysokiej bazy z marca ub.r., kiedy przypadły święta Wielkanocne, w okresie których reklamodawcy z branż takich jak żywność, handel i produkty do użytku domowego zwiększają wydatki marketingowe.

>>>> MPG: w I kwartale na reklamę wydano 1,61 mld zł – wzrost o 6,9 proc.


Jednocześnie wydatki reklamowe w najważniejszym medium, telewizji, zwiększyły się w skali roku tylko o 1,8 proc., co przełożyło się na spadek udziału telewizji w całym rynku reklamowym z 53,1 proc. do 52,6 proc. Wzrost reklamy telewizyjnej jest zasługą stacji tematycznych, w których nakłady zwiększyły się rok do roku o 16 proc., oraz kanałów takich jak TVN7, TV4 i TV Puls (wzrost o 5,1 proc.). Tymczasem wydatki reklamodawców w stacjach głównych – TVN, Polsacie , TVP 1 i TVP 2 – były o 1,3 proc. mniejsze niż rok wcześniej.

Z kolei wydatki reklamowe w internecie wzrosły w skali roku o 20, 9 proc., głównie za sprawą inwestycji marketerów z branż takich jak finanse i handel, rozwoju zaawansowanych formatów reklamowych, np. rich media i wideo, oraz wzrostu – rok do roku wynoszącym ok. 30 proc. – nakładów na marketing w Google. Internet w I kwartale br. stanowił już 16 proc. rynku reklamowego, co stanowi rekordowo wysoki udział.

Wartość reklamy radiowej wyniosła 128,9 mln zł – głównie za sprawą wzrostu wydatków przez marketerów z branż handel, finanse i leki bez recepty – osiągając poziom z I kwartału 2008 roku. Natomiast wydatki na reklamę prasową, zewnętrzną i kinową były mniejsze niż rok wcześniej, przy czym dynamika spadku wydatków reklamowych w magazynach znacznie wyhamowała, co wynika m.in. z wprowadzonych przez niektórych wydawców podwyżek cenników. Reklama zewnętrzna traci na wartości w I kwartale nieprzerwanie od dwóch lat, co wynika z ograniczania budżetów na marketing outdoorowy przez reklamodawców z sektorów handlowego i telekomunikacyjnego.

„Na wzrost wartości rynku reklamowego w I kwartale br. największy wpływ miały sektory, które w ostatnich latach mocno zredukowały inwestycje ze względu na kryzys: finanse, motoryzacja, odzież i dodatki oraz czas wolny” – czytamy w raporcie Starlinka. Według szacunków firmy wydatki reklamowe zwiększyli też marketerzy z branży handlowej. Natomiast spowolnienie dynamiki tych nakładów nastąpiło w sektorze leki/farmaceutyki, a spadki – w branży żywnościowej i telekomunikacyjnej oraz w sektorach związanych z drogimi zakupami (AGD, komputery, meble).

Starlink prognozuje, że w całym br. wydatki reklamowe w Polsce będą o ok. 5 proc. większe niż w ub.r. – Nastąpi odrobienie tendencji spadkowej w sektorze żywność, związanej z przesunięciem Wielkanocy na II kwartał, a także w sektorze telekomunikacja, ze względu na planowane kampanie wizerunkowe Plusa i Ery – mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna firmy. – Na dodatnią dynamikę wydatków reklamowych w br. niewątpliwie będzie miał również wpływ dynamicznie rozwijający się internet – dodaje.

Dołącz do dyskusji: 1,63 mld zł na reklamę w I kw., internet 21 proc. w górę

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
adam
fajną aplikację współpracującą ze stroną m.in facebooka stworzyła ostatnio polska firma coleos, która zarzadza powierzchnia reklamowa na komputerach osobistych
0 0
odpowiedź