Wzrosły wpływy i zysk Carrefour Polska w ub.r. 906 sklepów i 13 tys. pracowników
W ub.r. Carrefour Polska. osiągnął wzrost przychodów o 4,5 proc. do 8,29 mld zł oraz zysku netto z 59,66 do 81,33 mln zł. Firma zatrudniała 13 069 pracowników, na koniec roku miała 906 sklepów, z czego 89 hipermarketów marki własnej.
Przychody Carrefour Polska ze sprzedaży towarów i materiałów poszły w górę rok do roku z 7,8 d 8,14 mld zł, a ze sprzedaży produktów - ze 140,81 do 150,39 mln zł. Natomiast wpływy od spółek zależnych zwiększyły się z 3,14 do 4,83 mln zł, a przychody z najmu i usług - ze 140,81 do 150,39 mln zł.
Carrefour Polska od kilku lat ma sklep internetowy z żywnością. Początkowo obsługiwał tylko Warszawę, a w połowie ub.r. udostępnił swoją ofertę w Katowicach. Natomiast w kwietniu oferta sklepów Carrefour Express w Warszawie, Gdańsku, Gdyni, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Katowicach pojawiła się w aplikacji Glovo.
W sprawozdaniu Carrefour Polska nie wyszczególnia, jakie obroty zanotował w sklepie internetowym, a jakie w stacjonarnych placówkach handlowych. Wylicza natomiast, że na koniec ub.r. miał 906 sklepów: 89 hipermarketów Carrefour (tyle samo co rok wcześniej), 153 supermarketów Carrefour Market i Rast (jeden więcej niż na koniec 2018 roku), 613 sklepów Carrefour Express i Globi (po wzroście o 57 w ciągu roku) oraz 51 sklepów Galerii Alkoholi.
Firma podała, że w ub.r. otworzyła 101 sklepów Carrefour Express i Globi oraz sześć supermarketów Carrefour Market, z czego cztery w modelu franczyzowym. Jednocześnie zamknęła 46 sklepów franczyzowych oraz 5 zintegrowanych, które były nierentowne. W 2018 roku otworzyła 98 sklepów, a zamknęła 137.
13,1 tys. pracowników, więcej na pensje i usługi obce
Koszty operacyjne Carrefour Polska w ub.r. wyniosły 8,19 mld zł, co wobec 7,92 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 3,4 proc. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 6,14 do 6,37 mld zł.
Z kolei nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 620,1 do 638,51 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - ze 113,75 do 123,51 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio 13 069 osób, z czego 2 206 na stanowiskach kierowniczych, a 10 863 na pozostałych. W ciągu roku zatrudnienie wzrosło, w 2018 roku wynosiło przeciętnie 12 419 osób, w tym 2 298 na stanowiskach kierowniczych i 10 121 na pozostałych.
Koszty usług obcych zwiększyły się z 417,6 do 437,3 mln zł. Carrefour Polska nie wyszczególnia w sprawozdaniu, ile przeznacza na działania marketingowe. W pierwszej połowie br. firma cennikowe wydatki reklamowe w mediach pozainternetowych zmniejszyła aż o 42,2 proc. do 57,56 mln zł (według danych Kantar Media).
Wydatki na amortyzację wzrosły ze 192,02 do 200,96 mln zł, na zużycie materiałów i energii zmalały ze 139,5 do 138,53 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe spadły z 238,99 do 221,22 mln zł.
21 mln zł więcej zysku netto
Pozostałe wpływy operacyjne Carrefour Polska zwiększyły się ze 107,37 do 109,01 mln zł, natomiast pozostałe koszty operacyjne poszły w górę z 57,03 do 91,29 mln zł, głównie ze względu na wzrost kosztów aktualizacji wartości aktywów niefinansowych z 36,91 do 62,75 mln zł.
Natomiast przychody finansowe firmy poszły w górę z 17,39 do 19,3 mln zł, a wydatki finansowe zmalały z 21,08 do 16,73 mln zł (wydatki na odsetki zmniejszyły się z 16,37 do 15,32 mln zł).
W efekcie dużo większego wzrostu przychodów niż kosztów znacząco poprawiły się wyniki rentowności spółki. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 17,51 do 105,52 mln zł, zysk operacyjny - z 67,85 do 123,24 mln zł, zysk brutto - z 64,17 do 125,82 mln zł, a zysk netto - z 59,66 do 81,33 mln zł.
Jedynym udziałowcem Carrefour Polska jest holenderska spółka Carrefour Nederland. Na początku lipca zdecydowała, że z jej zeszłorocznego zysku netto 47,65 mln zł zostanie przeznaczone na pokrycie strat z wcześniejszych lat, a 33,69 mln zł na kapitał zapasowy.
Carrefour zwalnia, wiosną br. spadek sprzedaży
W sierpniu br. koncern Carrefour zapowiedział zwolnienia grupowe na wszystkich rynkach swojej działalności, tłumacząc to „upraszczaniem organizacji”. W Polsce miały one dotyczyć 3 proc. pracowników, a więc ok. 400 osób spośród kadry menedżerskiej średniego szczebla.
Według ustaleń Money.pl cięcia w Polsce będą dużo większe - Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie został poinformowany przez Carrefour o zamiarze zwolnienia aż 4 035 osób, przy czym miałyby to być wypowiedzenia zmieniające warunki pracy i płacy, a z firmą definitywnie miałoby się pożegnać 42 pracowników. Z kolei Powiatowy Urząd Pracy w Szczecinie otrzymał informację o zamiarze zwolnienia przez Carrefour 280 osób.
W drugim kwartale br. sprzedaż sieci Carrefour w naszym kraju spadła rok do roku o 10,3 proc., a sprzedaż porównywalna (like-for-like, LfL) - o 4,2 proc.
Dołącz do dyskusji: Wzrosły wpływy i zysk Carrefour Polska w ub.r. 906 sklepów i 13 tys. pracowników