Firma Wojciecha Cejrowskiego ze wzrostem wpływów o 21 proc. Coraz mniej z dziennikarstwa
W ub.r. spółka W. Cejrowski, której głównym udziałowcem jest podróżnik i publicysta Wojciech Cejrowski osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 21,3 proc. do 1,93 mln zł oraz 126,9 tys. zł zysku netto (wobec 68,1 tys. zł). Zwiększył się udział jej wpływów ze towarów i licencji, a zmalał z usług dziennikarskich.
W zeszłorocznych przychodach spółki W. Cejrowski 57,2 proc. pochodziło ze sprzedaży towarów, 27,4 proc. - z praw i licencji, 11,6 proc. - z usług dziennikarskich i podobnych, a 3,8 proc. - z pozostałych źródeł.
W 2017 roku sprzedaż towarów zapewniła 54,9 proc. wpływów, 19,8 proc. - sprzedaż praw i licencji, 14,2 proc. - usługi dziennikarskie, a 11,1 proc. - pozostała sprzedaż.
W sprawozdaniu spółki złożonym w KRS zaznaczono, że sprzedawane przez nią towary to przede wszystkim naczynia do picia, herbaty i podobne. Przychody sprzedażowe firmy z towarów i materiałów zwiększyły się w skali roku o 26,2 proc. do 1,1 mln zł, a z produktów - o 15,3 proc. do 825,2 tys. zł.
Koszty 29 proc. w górę, strata sprzedażowa
Koszty operacyjne firmy Wojciecha Cejrowskiego wzrosły mocniej od przychodów - o 28,7 proc. do 1,96 mln zł. Przesądziły o tym pozostałe koszty rodzajowe, które w 2017 roku wyniosły 22 tys. zł, a w ub.r. aż 314,8 tys. zł.
W sprawozdaniu nie sprecyzowano, na co przeznaczono te środki. - Spółka planuje działania w zakresie produkcji telewizyjnych, wzmożenie działań w zakresie produkcji radiowych i prasowych oraz dalsze działania promocyjno-reklamowych dotyczących nowych produktów. Spółka odnotowuje również zainteresowanie odbiorców (stacji telewizyjnych) nowymi programami podróżniczymi (ich odcinkami i seriami) co powoduje, że poniesione koszty na ich produkcję są uzasadnione, a efekt działań w tym zakresie przyniesie planowany zysk - zaznaczono.
Wydatki na wynagrodzenia zmalały rok do roku z 447,7 do 420,3 tys. zł, na usługi obce - z 425,9 do 365,6 tys. zł, a na zużycie materiałów i energii - z 49,5 do 36,2 tys. zł. Natomiast wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 544,1 do 744,4 tys. zł, a koszty amortyzacji - z 28,3 do 65,4 tys. zł.
Przełożyło się to na pogorszenie wyniku sprzedażowego z 60,6 tys. zł zysku do 39,3 tys. zł straty.
Większy zysk na kapitał zapasowy
Za to inne wskaźniki rentowności spółki znacząco się poprawiły, przede wszystkim dzięki dużym wzrostom pozostałych wpływów operacyjnych (z 61,6 do 226,3 tys. zł) i wpływów finansowych (ze 175 zł do 13,3 tys. zł). Natomiast pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się z 20,2 do 29 tys. zł, a koszty finansowe - z 9,2 do 10,7 tys. zł.
W konsekwencji zysk operacyjny W. Cejrowski poszedł w górę ze 102 do 157,9 tys. zł, zysk brutto - z 93 do 160,4 tys. zł, a po odliczeniu podatku dochodowego (w 2017 roku wyniósł 24,9 tys. zł, a w ub.r. - 33,6 tys. zł) zysk netto wzrósł z 68,1 do 126,9 tys. zł.
90 proc. udziałów spółki należy do Wojciecha Cejrowskiego, a 10 proc. do jego wieloletniego współpracownika Krzysztofa Praszkiewicza. Wspólnicy zdecydowali, że zysk z ub.r. zostanie przeznaczony na jej kapitał zapasowy.
Kapitał własny firmy zwiększył się w skali roku z 1,82 do 1,94 mln zł. Z kolei długoterminowe zobowiązania poszły w górę ze 100 do 400,9 tys. zł.
Cejrowski zniknął z TVP Info po krytyce Kaczyńskiego
Wojciech Cejrowski od wielu lat przygotowuje dla różnych nadawców telewizyjnych programy, przede wszystkim podróżnicze. Jego cykl „Boso przez świat” (potem funkcjonujący pod nazwami „Wojciech Cejrowski. Boso” i „Boso”) początkowo był nadawany w TVP2, potem w TVN Style, a od 2013 roku - w TV Puls. W TVN Style prowadził też swój program lifestylowy „Po mojemu”.
Wiosną 2017 roku Cejrowski został stałym komentatorem w „Minęła 20” w TVP Info. Gościł zazwyczaj w czwartkowych wydaniach, łączył się ze swojego domu z prowadzącym Michałem Rachoniem.
Wywiady nagrywano kilka godzin przed emisją. Dzięki temu w połowie listopada ub.r. redakcja mogła wyciąć fragment, jak Wojciech Cejrowski pali flagę Unii Europejskiej, popierając taki incydent, który miał miejsce na Marszu Niepodległości. Na swoim kanale youtube’owym publicysta zamieścił jednak cały wywiad.
Ponadto kierownictwo Telewizyjnej Agencji Informacyjnej zdecydowały o zawieszeniu współpracy z nim go końca grudnia. - Jako prezes TVP nie pozwolę by telewizja wpisywała się w zachowania, które mają znamiona antypolskiej prowokacji. Telewizja nie będzie spełniać marzeń wrogów Polski - argumentował prezes TVP Jacek Kurski.
Za to Wojciech Cejrowski przekonywał, że odsunięto go z anteny po krytycznych wypowiedziach o Jarosławie Kaczyńskim. Publicysta ocenił, że wskutek niezaostrzenia przez obecną władzę przepisów antyaborcyjnych prezes PiS „ma za pazurami krew niewiniątek i jest u mnie od dawna na cenzurowanym”. Natomiast komentując sytuację, w której Kaczyński pogroził w Sejmie schodzącej z mównicy posłance krytykującej wycofywanie się przez rząd z reformy sądownictwa, Cejrowski nazwał go chamem.
Na początku br. wbrew zapowiedziom Wojciech Cejrowski nie wrócił już do „Minęła 20”.
Właściciel Sklepu Kolonialnego i Biletos bez sprawozdań, koniec prawniczej Telepapugi
Produkty polecane przez Wojciecha Cejrowskiego są oferowane w sklepach internetowych Sklepkolonialny.com i Biletos.com. Są to zarówno książki dziennikarza i płyty DVD z programem „Boso”, jak też m.in. kawa i herbata z różnych części świata, kosmetyki naturalne, odzież (na czele z kwiecistymi koszulami), dewocjonalia z meksykańskiego Guadakupe, eko torby, delikatesy i - „chleb z żyta W. Cejrowskiego”.
Oba serwisy należą do spółki Orinoko Halina Romaniszyn. Jest ona zarejestrowana jako jednoosobowa działalność gospodarcza, dlatego nie składa sprawozdań finansowych do KRS. Halina Romaniszyn to menedżerka Wojciecha Cejrowskiego, organizuje m.in. jego występy na żywo.
We wrześniu 2015 roku Cejrowski wspólnie z Aleksandrą Cejrowską założył spółkę Telepapuga zajmującą się działalnością prawniczą. W maju ub.r. firma zawiesiła działalność. W ub.r. zanotowała 1,1 tys. zł wpływów i 1,3 tys. zł straty netto, wobec 5,7 tys. zł przychodów i 4,8 tys. zł straty netto.
Dołącz do dyskusji: Firma Wojciecha Cejrowskiego ze wzrostem wpływów o 21 proc. Coraz mniej z dziennikarstwa