Wideo na żądanie pod lupą KRRiT. Iplex, Interia i Sterfavod najlepiej wypełniają przepisy
KRRiT przeprowadziła kolejną kontrolę internetowych serwisów wideo na żądanie. Wynika z niej, że dostawcy VoD coraz lepiej przestrzegają przepisów i rozporządzeń. Najlepiej wypadają takie serwisy jak Iplex.pl, VoD.Interia.tv i Strefavod.pl.
Pierwsza kontrola dostawców wideo na żądanie, która odbyła się w pomiędzy kwietniem a lipcem 2013 roku, wykazała, że duża część z nich w wielu punktach naruszała przepisy ustawy i rozporządzenia. Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zażądał wówczas od tych podmiotów udzielenia wyjaśnień oraz podjęcia działań zmierzających do usunięcia stwierdzonych uchybień.
Drugi monitoring, przeprowadzony we wrześniu br., wykazał, że zdecydowana większość serwisów VoD dostosowała swoje usługi do wymogów ustawy o radiofonii i telewizji we wskazanych przez KRRiT obszarach. Niemal wszyscy dostawcy usług medialnych na swoich stronach podawali wymagane prawem dane: adres korespondencyjny oraz adres poczty elektronicznej. Aż 19 dostawców (90 proc.) wskazało Krajową Radę jako organ właściwy w sprawach audiowizualnych usług medialnych na żądanie, podczas gdy w czerwcu takie informacje podało jedynie 5 dostawców (24 proc.).
Po interwencji KRRiT 17 dostawców usług medialnych (czyli 81 proc.) zaczęło też oznaczać zgodnie z rozporządzeniem audycje symbolami graficznymi odpowiadającymi kategoriom wiekowym odbiorców na etapie wyboru z katalogu, natomiast 15 (70 proc.) znakowało swoje audycje podczas ich trwania. Dla porównania w czerwcu robiło tak zaledwie 9 dostawców (43 proc.).
Krajowa Rada oceniała serwisy VoD przyznając im punkty za spełnienie poszczególnych warunków. Łącznie można było otrzymać 14 punktów. Maksymalnie sześć punktów przyznawano za oznaczenie audycji symbolami graficznymi wskazującymi na przeznaczenie dla określonej kategorii wiekowej, po trzy punkty za podanie pełnych danych o podmiocie dostawcy usług i za promowanie audycji europejskich oraz po jednym punkcie za wskazanie Krajowej Rady jako organu właściwego w sprawach audiowizualnych usług medialnych na żądanie oraz za obecność w udostępnianych audycjach udogodnień dla osób niepełnosprawnych.
Najwięcej punktów (13) w ramach drugiej kontroli otrzymały serwisy Iplex.pl, Vod.Interia.tv oraz Strefavod.pl. Bardzo dobre wyniki osiągnął również Kinoplex.pl (12 pkt.) oraz związane z największymi stacjami komercyjnymi witryny tvnplayer.pl (11 pkt.) i Ipla.tv (11 pkt.)
Największą poprawę odnotowano w serwisach Vod.Interia.tv (skok z 4 do 13 pkt.) oraz Ipla.tv (skok z 3 do 11 pkt). Z kolei Tvs.pl oraz Gazeta.tv zanotowały gorsze wyniki (pierwsza uzbierała 5 pkt. wobec 9 pkt. wcześniej, a druga - 4 pkt. względem 7 pkt.).
Drugi monitoring wykazał, że dostawcy cały czas w stopniu niesatysfakcjonującym realizowali wymogi ustawy obligujące ich do promowania audycji europejskich. Nie odnotowano także poprawy oferty audycji dla niepełnosprawnych z dysfunkcją wzroku lub słuchu.
Po wrześniowej kontroli przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wezwał sześciu dostawców usług wideo na żądanie do rozpoczęcia oznaczania audycji symbolami odpowiadającymi kategoriom wiekowym odbiorców. KRRiT zwróciła jednocześnie uwagę serwisom VoD na konieczność większego ich zaangażowania w promowanie audycji europejskich oraz rozszerzenia oferty o audycje z udogodnieniami dla niepełnosprawnych.
Kontrola objęła 21 serwisów na żądanie takich jak vod.tvp.pl, tvnplayer.pl, ipla, iplex.pl, kinoplex.pl, cineman.pl, vod.interia.tv, outfilm.pl, sterfa vod.pl, vod.pl, wp.tv, gazeta.tv, interia.tv, tvs.pl, edusat.pl, eska.tv, polo.tv, rb.tv, tvdisco.pl i 4fun.tv.
Dołącz do dyskusji: Wideo na żądanie pod lupą KRRiT. Iplex, Interia i Sterfavod najlepiej wypełniają przepisy
Niemal wszyscy dostawcy usług medialnych na swoich stronach podawali wymagane prawem dane: adres korespondencyjny oraz adres poczty elektronicznej. Aż 19 dostawców (90 proc.) wskazało Krajową Radę jako organ właściwy w sprawach audiowizualnych usług medialnych na żądanie, podczas gdy w czerwcu takie informacje podało jedynie 5 dostawców (24 proc.).