4 mln zł w ciągu kwartału z „podatku od VoD”, płacą go też Agora i Grupa RMF
W pierwszym miesiącu jej obowiązywania z tytułu opłaty od usług audiowizualnych w internecie 14 podmiotów zapłaciło na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 3,99 mln zł. Są to nie tylko właściciele platform VoD, lecz także nadawcy radiowo-internetowi: Agora i Grupa RMF.
Opłata od audiowizualnych usług medialnych na żądanie w internecie, potocznie określana jako podatek od VoD, została wprowadzona z początkiem lipca w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Wynosi 1,5 proc. przychodów z opłat od użytkowników lub z reklam, w zależności od tego które przychody są wyższe u danej firmy.
Danina ma być wpłacana przez wydawców co kwartał do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Z podatku zostali zwolnieni mikroprzedsiębiorcy i wydawcy serwisów, których liczba użytkowników w ub.r. była niż 1 proc. osób korzystających w Polsce z internetu szerokopasmowego. Według danych UKE z takiego internetu korzystało w ub.r. 7,77 mln osób, więc progiem dla opłaty od VoD jest 77,7 tys. użytkowników serwisu.
4 mln zł w pierwszym kwartale, płacą Netflix i Google
Tydzień temu notowane na giełdzie CDA, właściciel platformy wideo na żądanie CDA Premium, podało, że w zeszłym kwartale zapłaciło 206 tys. zł daniny na PISF. Z CDA Premium na koniec września korzystało 285 tys. subskrybentów, kwartalne przychody od nich zwiększyły się rok do roku z 10,54 do 14,06 mln zł. W trzecim kwartale br. CDA osiągnęło wzrost przychodów o 29 proc. do 14,59 mln zł oraz zysku netto o 19 proc. do 3,38 mln zł.
Według informacji, które rzeczniczka PISF przekazała „Rzeczpospolitej”, w zeszłym kwartale łączne przychody z nowej daniny wyniosły 3,99 mln zł. PISF podaje jedynie nazwy płatników, bez kwot uiszczonych przez każdego z nich.
Na liście są europejskie spółki kilku globalnych gigantów: Netflix International, należące do koncernu Alphabet firmy Google Ireland i Google Commerce oraz HBO Europe. Netflix jest uważany za najpopularniejszą płatną platformę VoD w Polsce, nie ujawnia, ilu ma u nas subskrybentów, natomiast według szacunków firmy Comapritech na koniec marca było ich 880 tys.
Do Google’a należy platforma YouTube z subskrypcyjnymi usługami YouTube Premium (w Polsce dostępną od początku ub.r.) i YouTube Music, natomiast z serwisu HBO Go od ponad trzech lat mogą korzystać nie tylko klienci pakietów telewizyjnych z HBO, lecz wszyscy internauci.
Nową daninę na rzecz PISF w zeszłym kwartale zapłacili też Cyfrowy Polsat (ma platformy Ipla i Cyfrowy Polsat GO), Grupa Interia (Polsat w lipcu sfinalizował jej przejęcie za 422 mln zł), Telewizja Polska (ma platformę TVP VOD), Ringier Axel Springer Polska (właściciel vod.pl), TVN (właściciel Playera), Orange Polska oraz Canal+ Polska.
Ta ostatnia firma serwis subskrypcyjny Canalplus.com, oferujący oprócz filmów i seriali streaming 76 kanałów telewizyjnych, uruchomiła w maju br., a niedługo potem udostępniła internetową wypożyczalnię filmową Premiery Canal+.
Na Playerze w sierpniu br. z płatnych pakietów korzystało 375 tys. internautów. Cyfrowy Polsat wiosną br. podał, że 60 proc. wpływów Ipli pochodzi z reklam, a pozostałe 40 proc. z opłat od użytkowników.
Podatek płacą także Agora i Grupa RMF
Na liście płatników nowej daniny są dwie firmy bez serwisów VoD: Agora i Grupa RMF. Obie są natomiast nadawcami radiowymi: do pierwszej firmy należą Radio TOK FM (jego współwłaścicielem jest Polityka), Rock Radio, Radio Złote Przeboje i Radio Pogoda, a do drugiej - RMF FM, RMF Maxxx i RMF Classic.
Obaj nadawcy sporo audycji ze swoich rozgłośni oferują w formie audio i wideo w internecie. Agora od kilku lat audycje i dodatkowe podcasty TOK FM sprzedaje w ofercie subskrypcyjnej, z której w połowie br. korzystało 24,3 tys. użytkowników, wobec 20 tys. na koniec ub.r. i 15,5 tys. rok wcześniej.
Według badania Mediapanel w październiku br. serwisy i aplikacje Grupy RMF odwiedziło 11,12 mln internautów.
Prognozowano w br. 15 mln zł
Zapowiadając w projekcie tarczy 3.0 opłatę od usług audiowizualnych w internecie, w ocenie skutków regulacji stwierdzono, że nowa danina ma przynieść PISF-owi ok. 15 mln zł w br., a w kolejnych latach minimum 20 mln zł.
Przytoczono też szacunki Europejskiego Obserwatorium Audiowizualne o obrotach platform VoD w Polsce w ub.r. Według tych danych Netflix zanotował w 429,31 mln zł przychodów (tym samym na PISF musiałaby wpłacić 6,44 mln zł), Ipla (należąca do Cyfrowego Polsatu) - 268,88 mln zł (1,5 proc. z tej kwoty to 4,03 mln zł), Player.pl (Grupa TVN Discovery) - 102,03 mln zł (1,5 proc. z tej kwoty to 1,53 mln zł), Amazon oferujący m.in. usługę Prime Video - 44,39 mln zł (665,9 tys. zł), CDA - 38,73 mln zł (580,9 tys. zł), a Apple - 290,4 tys. zł (4,4 tys. zł).
Przychody pozostałych podmiotów oszacowano na 230,39 mln zł (1,5 proc. z tego to 3,45 mln zł), przy czym niektóre z nich zostaną zwolnione z opłaty.
Dołącz do dyskusji: 4 mln zł w ciągu kwartału z „podatku od VoD”, płacą go też Agora i Grupa RMF
są równi i równiejsi?