Mylące rabaty dla klientów Vectry i Multimediów? UOKiK stawia zarzuty
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił operatorom kablowym Vectra i Multimedia Polska zarzuty dotyczące sposobu prezentowania cen i pozbawiania klientów rabatu. Spółkom grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych wpływów.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podano, że Vectra i Multimedia Polska oferują swoim abonentom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności. Każdy z tych trzech warunków powiązany jest ze zniżką w wysokości ok. 5 zł.
Urząd w ramach swojego postępowania ustalił, że cena usług uwzględniająca te rabaty prezentowana jest jak cena standardowa, co może wprowadzać w błąd. - Ma to miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem. Konsument jest zachęcany atrakcyjną ofertą abonamentu na internet stacjonarny lub zawierający go szerszy pakiet usług, ale nie otrzymuje od razu jasnej informacji, że np. nieudzielenie określonych zgód (na marketing i e-fakturę) lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami - opisano.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Vectra i Multimedia Polska z zarzutami od UOKiK
Dodano, że Vectra i Multimedia Polska klientom, którzy nie opłacają rachunków w terminie lub mają zaległości w płatnościach, podwyższają kolejne faktury o wartość rabatu, który był uwzględniony w cenie oferty dotyczącej internetu stacjonarnego.
- Takie zaległości mogą dotyczyć nie tylko opłat abonamentowych za internet stacjonarny, z którym jest związany otrzymany rabat, ale także wszystkich innych płatności, które mogą być uwzględnione na jednej fakturze. Przykładowo – za różne usługi dodatkowe, które użytkownik zamówił od firmy telekomunikacyjnej. Rabat można odzyskać dopiero po uiszczeniu zaległych i aktualnych płatności - zaznaczono.
CZYTAJ TEŻ: Vectra rezygnuje z "furtki". Chodzi o podwyżki w umowach
Według prezesa UOKiK utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. W omawianym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. Ponadto niezależnie od cofnięcia zniżek, mogą naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności.
Zdaniem Urzędu taka praktyka Vectry i Multimedia Polska może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą, obu firmom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Vectra ukarana za podwyżkę sprzed lat
Na początku ub.r. Urząd nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet. - Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - uzasadnił Tomasz Chróstny.
Vectra zapowiedziała, że odwoła się od grzywny do sądu. - Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - tłumaczyła nam Justyna Grzelak, PR managerka firmy.
CZYTAJ TEŻ: 12 nowych kanałów w sieci kablowej Vectra
Natomiast na początku br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował tzw. klauzule inflacyjne, które grupa Vectra i Multimedia Polska stosują w umowach z klientami od listopada 2022 roku. Obu operatorom postawiono zarzuty, grupa Vectra się z nimi nie zgadza.
Dołącz do dyskusji: Mylące rabaty dla klientów Vectry i Multimediów? UOKiK stawia zarzuty
Ogólnie każda sieć wymusza zgodę marketingową, terminową płatność i eFakturę, aby otrzymać rabat od 5 do kilkudziesięciu zł/mc, a inny wirtualny na zasięgu Plusa daje rabat za niekorzystanie z roamingu unijnego, w przeciwnym wypadku doliczy (o zgrozo) 20 zł.