TVP łagodzi krytykę Jacka Kurskiego wobec badań Nielsen Audience Measurement. „Niefortunny skrót"
- W wywiadzie Jacka Kurskiego dla „W Sieci” znalazł się niefortunny skrót, który zniekształcił sens jego wypowiedzi dotyczącej krytycznej oceny jakości badań telemetrycznych prowadzonych przez Nielsen Audience Measurement - wynika z oświadczenia TVP, które otrzymał portal Wirtualnemedia.pl.
Prezes TVP Jacek Kurski w wywiadzie dla tygodnika „W Sieci”, który ukazał się w miniony poniedziałek, sporo mówił o badaniach oglądalności telewizji w Polsce. Skrytykował zbyt mały panel Nielsen Audience Measurement, mówiąc, że liczy 1600 gospodarstw domowych (w rzeczywistości od ub.r. 2000). Stwierdził też, że firma ta uznaje „że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat” (chociaż to decyzja nie Nielsena, ale uczestników rynku, a TVP i tak stosuje w rozliczeniach z reklamodawcami grupę wiekową 16-59 lat).
Kurski dodał, że fakt, iż 20 proc. rynku reklam to leki, „co wręcz powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP, a dzieje się odwrotnie”. - Kto się zgodził na tak absurdalne rozwiązanie, korzystne dla nadawców prywatnych? - pytał prezes TVP. A następnie dodał, że ma wątpliwości czy dane o oglądalności dostarczane przez Nielsen Audience Measurement są rzetelne. - Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane - stwierdził Kurski.
Instytut w odpowiedzi przesłał Wirtualnemedia.pl oświadczenie, w którym podkreślił, że „panel odzwierciedla strukturę społeczeństwa”, a „rekrutacja do panelu oraz proces zbierania danych podlegają regularnej kontroli”. Nielsen dodał też, że „w 2012 roku na zlecenie Telewizji Polskiej został przeprowadzony audyt, który miał na celu potwierdzenie poprawności prowadzonego pomiaru”, a jego wynik był pozytywny.
Telewizja Polska w czwartek wydała oświadczenie. Podano w nim, że „fragment wypowiedzi dotyczący standardu badań prowadzonych przez firmę AGB Nielsen”, w którym Jacek Kurski krytycznie ocenił jakość pomiaru telemetrycznego „zawierał niefortunny skrót, który zniekształcił sens wypowiedzi przez co w odbiorze publicznym powstało mylne wrażenie co do intencji słów prezesa Jacka Kurskiego”.
- Prezes telewizji publicznej jest otwarty na dobrą współpracę z firmą AGB Nielsen, a wszelkiego rodzaju merytorycznymi uwagami związanymi ze sposobem pomiaru widowni będzie się wymieniać na spotkaniach - podkreślono w oświadczeniu.
Pytani przez Wirtualnemedia.pl przedstawiciele rynku reklamy stwierdzili, że nie mają wątpliwości co do rzetelności badań Nielsen Audience Measurement, a kampanie są kupowane dla konkretnych grup celowych i tak zwana komercyjna grupa rozliczeniowa ma znaczenie symboliczne.
Dołącz do dyskusji: TVP łagodzi krytykę Jacka Kurskiego wobec badań Nielsen Audience Measurement. „Niefortunny skrót"
Teraz jest Pan prezesem i bezkarnie nie można obrażać i kłamać.
Niebawem się Pan o tym przekona.