Telewizor nadal głównym urządzeniem do oglądania wideo, ale młodsi wolą laptopa i smartfona
Telewizor wskazywany jest jako urządzenie pierwszego wyboru do oglądania treści wideo, ale w młodszych grupach ważniejszy jest laptop. Kluczowy wpływ na wybór urządzenia ma to, jakie treści zamierzamy oglądać - wynika z badania domu mediowego Starcom (Publicis Media).
Telewizor jako urządzenie pierwszego wyboru, niezależnie od rodzaju formatu wideo, wskazało 39 proc. respondentów.
31 proc. wskazań zebrał laptop/notebook, 17 proc. - komputer stacjonarny, a tylko 8 proc. - smartfon.
Wybór urządzenia różni się jednak w zależności od wieku respondentów. Wśród osób w wieku 18-24 lata zdecydowanie dominuje laptop. Jako urządzenie pierwszego wyboru wskazało go 46 proc. respondentów, podczas gdy telewizor wybrało 7 proc. badanych, a smartfon - 16 proc.
Choć stosunkowo niewiele osób wskazało smartfon jako ekran pierwszego wyboru, pełnią one ważną rolę jako jego alternatywa. Taką rolę przypisało im 65 proc. ankietowanych.
Wśród starszych odbiorców (powyżej 35. roku życia) proporcje się odwracają. Telewizor jest urządzeniem pierwszego wyboru. Wskazało go 50 proc. badanych, laptop wybrało 29 proc. respondentów, a smartfon - zaledwie 3 proc. W tym segmencie wiekowym smartfony tracą pozycję ekranu drugiego wyboru. Taką rolę przypisuje im tylko 18 proc. respondentów.
Powody, dla których smartfon nie jest urządzeniem preferowanym przez użytkowników jeśli chodzi o korzystanie z treści wideo, tkwią w wygodzie oglądania. Respondenci jako główne bariery wskazali: szybkość zużywania baterii, męczenie wzroku, zbyt mały ekran, wysoki pobór danych oraz trudności w skupieniu.
Wybór urządzenia do oglądania wideo jest skorelowany z rodzajem treści, którymi zainteresowani są odbiorcy. Dłuższe formaty takie jak filmy, seriale czy dokumenty, chętniej oglądane są na największym ekranie jakim jest telewizor. Laptopy i smartfony częściej służą natomiast do przeglądania teledysków, vlogów i materiałów newsowych.
Badanie zostało zrealizowane przez dom mediowy Starcom na panelu Ariadna, metodą CAWI, na reprezentatywnej dla populacji Polski grupie internautów w wieku 18+ (N=1072).
Dołącz do dyskusji: Telewizor nadal głównym urządzeniem do oglądania wideo, ale młodsi wolą laptopa i smartfona