Streaming muzyki najpopularniejszy w Chinach. Brytyjczycy i Amerykanie w tyle (wideo, infografika)
Brytyjczycy i Amerykanie są w końcówce rankingu krajów najchętniej korzystających ze streamingu muzyki online - wynika z badania Havas Sports & Entertainment.
Tylko 30% Brytyjczyków regularnie korzysta z online'owych serwisów streamingowych, takich jak Spotify, Apple Music i Deezer. To najniższy wynik wśród 17 krajów objętych badaniem. Na pierwszym miejscu znalazły się Chiny, gdzie 86% populacji korzysta z tego typu usług, a zaraz za nimi Rosja, gdzie 84% mieszkańców przynajmniej raz w tygodniu używa serwisów streamingowych na życzenie.
Odpowiedzi respondentów z USA również sugerują, że korzystanie z serwisów streamingowych wolno rośnie w tym kraju – przynajmniej raz w tygodniu korzysta z nich 37% ankietowanych. Oznacza to, że zarówno Wielka Brytania, jak i USA pozostają znacznie poniżej średniej globalnej (49%) i nie dorównują takim krajom jak Brazylia (56%), Hiszpania (55%), Włochy (48%) i RPA (43%).
Podobne wyniki uzyskano w odniesieniu do liczby osób słuchających muzyki za pośrednictwem stron umożliwiających udostępnianie plików wideo, takich jak YouTube, Vimeo i Dailymotion. Najniższy poziom odnotowano w przypadku Brytyjczyków – 37% respondentów używało takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu. W USA deklarował to co drugi ankietowany.
Mieszkańcy krajów Ameryki Południowej wydają się korzystać ze stron umożliwiających udostępnianie plików wideo w większym stopniu niż mieszkańcy pozostałych kontynentów – z takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu korzysta prawie co dziesiąty Kolumbijczyk (88%), a także 87% Meksykanów i 82% Chilijczyków. Chiny osiągnęły wynik na poziomie 64%, czyli nieznacznie powyżej średniej globalnej, która wynosi 63%.
Badanie wykazało również, że 56% dzisiejszych entuzjastów muzyki przyznaje się do słuchania przynajmniej dziesięciu różnych gatunków. Poprzednie badanie przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment ujawniło istnienie "Generacji Shuffle" – nowego pokolenia osób słuchających muzyki, które wywodzi się z rewolucji cyfrowej. Dzięki niespotykanemu nigdy wcześniej dostępowi do ogromnych bibliotek nagrań, możliwemu w związku z pojawieniem się streamingu i opcji pobierania plików online, zdecydowanie wzrosła różnorodność gatunków muzycznych, których słuchają ich użytkownicy.
Badanie dotyczyło zainteresowania ludzi muzyką, a jego celem było zrozumienie, w jaki sposób muzyka oddziałuje na poszczególne osoby i ich relacje z markami w tej przestrzeni. Zdaniem 73% ludzi partnerstwo muzyczne poprawia wizerunek marki, a w opinii 70% ankietowanych sprawia, że marka wyróżnia się spośród swoich konkurentów. Zdaniem 62% muzyka zachęca ich do wypróbowania produktów i usług danej marki.
Ponadto podczas badania zidentyfikowano pięć różnych profili wielbicieli muzyki (określono je na podstawie ośmiu "logik zaangażowania" fanów muzyki zdefiniowanych w poprzedniej edycji badania, o którym pisaliśmy tutaj):
1. Słuchacz:
- 89% woli słuchać muzyki w domu,
- 75% codziennie ogląda telewizję,
- przynależność do tej grupy deklaruje 26,7% badanych w Polsce.
Niektórzy miłośnicy muzyki cenią wspólne doświadczenia muzyczne podczas wydarzeń na żywo, Słuchacze wolą jednak bardziej intymną atmosferę i wybierają komfort własnego domu. Ta grupa, z niewielką pomocą swoich dzieci, jest zawsze na bieżąco z najnowszymi przebojami. Wśród polskich respondentów jest to najliczniejsza grupa. Spośród badanych krajów większy odsetek Słuchaczy jest tylko w Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech.
2. Ekspert:
- 88% poszukuje nowych talentów i piosenek podczas wydarzeń na żywo,
- 76% uznaje się za ekspertów muzycznych,
- przynależność do tej grupy deklaruje 22,1% badanych w Polsce.
Ekspert zawsze znajduje się w centrum wydarzeń. Jest mistrzem kultury muzycznej, zawsze gotowym do udziału w quizie muzycznym w pobliskim pubie. Ta grupa wykazuje głód wiedzy i chce dokonywać odkryć muzycznych, co ułatwiają głównie platformy online. Eksperci prowadzą poszukiwania, słuchają i dzielą się swoją pasją ze społecznościami online.
3. Fan:
- 83% ogląda programy telewizyjne związane z muzyką,
- 38% otwarcie deklaruje swoje przywiązanie do określonej grupy lub artysty,
- przynależność do tej grupy deklaruje 10,1% badanych w Polsce.
Oddany Fan zrobi wszystko, aby wyrazić swoją miłość do artysty. W kulminacyjnym momencie koncertu Fan jest zahipnotyzowany tym, co dzieje się na scenie. Fan to również wielbiciel telewizyjnych show związanych z muzyką, które dają namiastkę tej fascynującej atmosfery. Zdecydowanie najrzadszy profil wśród polskich respondentów, zaledwie co dziesiąty z nich został sklasyfikowany jako Fan. Pod tym względem upodobania Polaków przypominają te wskazywane przez Belgów, Niemców, Francuzów oraz niehiszpańskojęzycznych obywateli USA.
4. Kolekcjoner:
- 75% skupia się na muzyce, której słucha,
- 54% kocha muzykę związaną ze swoim pochodzeniem kulturowym,
- przynależność do tej grupy deklaruje 22,5% badanych w Polsce.
Przedstawicieli tej grupy można znaleźć na całym świecie. Relacje z ludźmi i bliskość pozwalają im się wczuć w rytm. Pierwsza nuta przypomina im dawną miłość, magiczną chwilę, czas, miejsce. Muzyka ma dla nich szczególny smak – jest im wyjątkowo droga, ponieważ wiąże się z ich pochodzeniem kulturowym. Kolekcjonerzy są drugą pod względem liczebności grupą sympatyków muzyki w Polsce, zaś spośród respondentów z innych krajów większy odsetek Kolekcjonerów jest jedynie w Portugalii oraz (nieznacznie) Włoszech i Wielkiej Brytanii.
5. Wokalista:
- 73% śpiewa,
- 32% gra na instrumencie muzycznym,
- przynależność do tej grupy deklaruje 18,6% badanych w Polsce.
Wokalista najbardziej docenia muzykę, gdy sam ją tworzy. Może nie należy do grupy, która zawsze jest na bieżąco z trendami, ale nie trzeba go prosić dwa razy, aby zagrał lub coś zaśpiewał.
Badanie "Fans.Passions.Brands" zostało przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment we współpracy z Annenberg Innovation Lab Uniwersytetu w Południowej Karolinie w maju 2015 r. na 17 rynkach – we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Portugalii, Polsce, Rosji, RPA, USA (ze szczególnym uwzględnieniem hiszpańskojęzycznej ludności), Meksyku, Brazylii, Kolumbii, Chile, Argentynie, Chinach i Belgii. Metoda badania opierała się na kwestionariuszach online, które za pośrednictwem firmy YouGov przesłano łącznie do 18 000 osób w wieku powyżej 13 lat.
Dołącz do dyskusji: Streaming muzyki najpopularniejszy w Chinach. Brytyjczycy i Amerykanie w tyle (wideo, infografika)