Wzrosły stawki freelancerów w 2022 r. W branży copywritingu o 13 proc., w e-commerce o 21 proc.
W ubiegłym roku stawki tzw. wolnych strzelców najbardziej wzrosły w branżach programowania i architektury, natomiast zmalały w sektorze animacji - wskazano w dot. stawek zleceń freelancerów raporcie Index Useme.
Według prezesa Useme Przemysława Głośnego "prognozy dla freelancingu w Polsce są więcej niż optymistyczne". Dodał, że świadczy o tym wzrost liczby wolnych strzelców o 11,4 proc. w stosunku do 2021 r.
"Obecnie jest to już 303 tys. osób, a praca zdalna i system hybrydowy, które w ostatnich latach stały się integralną częścią naszego życia zawodowego, okazały się wielkim krokiem naprzód w upowszechnianiu freelancingu" – stwierdził, komentując wyniki raportu Index Useme, który zbiera dane z umów rozliczanych za pomocą platformy dla freelancerów oraz zleceniodawców.
Głośny zwrócił uwagę, że w 2022 r. wzrost zarobków odnotowało 42 proc. freelancerów.
W branżach programowanie i architektura stawki wzrosły w ubiegłym roku o 24 proc. w porównaniu do 2021 r. i wyniosły odpowiednio: 3443 zł oraz 2405 zł za zlecenie. Podobny wzrost dotyczył grafików, którzy mogli liczyć na stawki rzędu 1527 zł za zlecenie, tj. o 23 proc. więcej rdr. Z kolei stawki freelancerów zajmujących się budowaniem i modernizacją stron internetowych wzrosły o 22 proc. rdr - odnotowano w raporcie.
W e-commerce wzrost stawek o 21 proc.
Zgodnie z raportem specjaliści tworzący platformy e-commerce zanotowali wzrost stawek o 21 proc. (odpowiednio 1616 i 1748 zł), podobnie jak wolni strzelcy świadczący szeroko rozumiane usługi IT (średnia wartość zlecenia wyniosła 2255 zł). "Równie wysoki wzrost stawek zauważalny był wśród tłumaczy, co przełożyło się na zarobki rzędu 1470 zł za zlecenie" - stwierdzono.
W branży tzw. copywritingu, czyli tworzenia artykułów i treści na strony internetowe, haseł reklamowych czy opisów produktów lub kategorii do e-sklepów internetowych, freelancerzy podnieśli stawki o 13 proc., a średnia wartość zlecenia wynosiła 996 zł. W raporcie przypomniano, że copywriterzy często wykonują zlecenia dodatkowe poza pracą na etat. "46 proc. copywriterów pracuje do 4 godz. dziennie, a 22 proc. ankietowanych copywriterów zadeklarowało, że realizuje ponad 10 zleceń w ciągu miesiąca" - wskazano.
Freelancerzy specjalizujący się w mediach społecznościowych (m.in. realizujący kampanie reklamowe czy prowadzący profile) oraz SEO, czyli optymalizacji stron internetowych, podnieśli w zeszłym roku stawki o 17 proc. w porównaniu do 2021 r. i mogli liczyć na średnie zarobki rzędu 1597 zł za zlecenie.
Zgodnie z raportem wolni strzelcy świadczący usługi multimedialne - fotografowie i specjaliści od wideo i animacji - to najbardziej zróżnicowana grupa, jeżeli chodzi o zmiany w wysokości stawek za zlecenia w latach 2021-2022. W tej kategorii największy, ponad 25-proc. wzrost odnotowali fotografowie, jednak ich średnia stawka za zlecenie wyniosła 1701 zł. Freelancerzy świadczący usługi wideo zadeklarowali 12-proc. wzrost wartości zleceń, co przełożyło się na średnią stawkę 1875 zł.
Jedyną branżą, w której stawki zmalały w ub.r. w porównaniu do roku 2021, była animacja ze zleceniami wycenianymi na ok. 2047 zł.
Dołącz do dyskusji: Wzrosły stawki freelancerów w 2022 r. W branży copywritingu o 13 proc., w e-commerce o 21 proc.