Dzienniki ubijają dołki sprzedażowe. Dwóm ubyło prawie 20 proc.
Średnia sprzedaż dziewięciu dzienników ogólnopolskich w czwartym kwartale 2024 roku zmalała o prawie 8 proc. „Fakt” ma coraz mniejszą nadwyżkę nad pułapem 100 tys. egz., „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita” zanotowały spadki o niemal 20 proc., a wzrost osiągnął tylko „Przegląd Sportowy” ukazujący się dwa razy w tygodniu.
![Shutterstock/A.Aleksandravicius](https://static.wirtualnemedia.pl/media/new/googleDiscovery/67abc18e9ae3d_gazety-1200.jpg)
Według danych z Polski Badań Czytelnictwa opracowanych przez Wirtualnemedia.pl w czwartym kwartale 2024 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 103 541 egz. Rok do roku zmalała o 10,7 proc. ze 115 952 egz.
„Fakt” i tak sprzedaje się o ponad dwie trzecie lepiej niż zajmujący drugą pozycję „Super Express” (Grupa ZPR Media), którego wynik r/r poszedł w dół o 8,03 proc. do 60 791 egz.
Tym dziennikom ubyło kilkanaście proc. sprzedaży
Natomiast kolejne tytuły procentowo straciły więcej od „Faktu”. Średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” (Agora) zmniejszyła się o 19,6 proc. do 32 176 egz., „Rzeczpospolitej” (Gremi Media) – o 17,77 proc. do 24 818 egz., zaś „Dziennika Gazety Prawnej” (Infor) – o 14,32 proc. do 23 314 egz. Natomiast „Parkiet” (Gremi Media) zanotował spadek o 13,08 proc. do 2 851 egz.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
O stabilizacji sprzedażowej mogą mówić tylko dwa dzienniki. Wynik „Przeglądu Sportowego” (Ringier Axel Springer Polska), który od 2023 roku ukazuje się dwa razy w tygodniu, wzrósł o 2,09 proc. do 18 970 egz., a w przypadku „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) nastąpił spadek o równe 2 proc. do 12 868 egz.
Średnia sprzedaż dziewięciu dzienników ogólnopolskich monitorowanych przez PBC (wynik „Gazety Podatkowej” zmniejszył się o 8,36 proc. do 17 866 egz.) w czwartym kwartale ub.r. wyniósł 38 716 egz., co wobec 42 037 egz. rok wcześniej oznacza spadek o 7,9 proc.
W obszarze sprzedaży cyfrowej wyróżniają się trzy dzienniki o profilu gospodarczym. Średni wynik sprzedaży e-wydań „Rzeczpospolitej” wzrósł r/r z 14 080 do 14 157 egz., „Pulsu Biznesu” – z 10 600 do 10 670 egz., a w przypadku „Dziennika Gazety Prawnej” nastąpił minimalny spadek – z 15 487 do 15 463 egz. Na drugim biegunie są „Fakt” i „Super Express”, które sprzedawały ledwie ok. 200 e-wydań.
Dane PBC nie obejmują subskrypcji cyfrowych obejmujących też dostęp do serwisów internetowych dzienników. Tu zdecydowanie na czele jest „Gazeta Wyborcza”, która – jak analizowaliśmy szczegółowo – na koniec września ub.r. miała prawie 291 tys. aktywnych subskrypcji cyfrowych.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/dziennikiogolnopolskie-IVkwartal2024-67abb7aa5eef6.jpg)
„Przegląd Sportowy” skorzystał na Euro i igrzyskach
W całym 2024 roku średnia sprzedaż ogółem dziewięciu dzienników spadła o 7,55 proc. do 40 190 egz. „Fakt” przekraczał jeszcze poziom 110 tys. egz., przy czym jego wynik zmalał r/r o 10,14 proc. do 110 148 egz. Spadki przekraczające 15 proc. zanotowały zaś „Rzeczpospolita”. „Gazeta Wyborcza” i „Parkiet”.
Natomiast średnia sprzedaż „Przeglądu Sportowego” podskoczyła natomiast o 20,32 proc. do 20 094 egz. Dla dziennika z pewnością korzystne było to, że w ub.r. rozegrano piłkarskie Euro i letnie igrzyska olimpijskie, podczas gdy rok wcześniej nie było podobnych imprez.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/dziennikiogolnopolskie-caly2024-67abc09cd3bc9.jpg)
Dołącz do dyskusji: Dzienniki ubijają dołki sprzedażowe. Dwóm ubyło prawie 20 proc.