Śledztwo w sprawie zmiany marki Idea na Orange
Warszawska Prokuratura Okręgowa bada czy PTK Centertel nie naruszył prawa zmieniając markę Idea na Orange.
Wniosek w tej sprawie został złożony przez zastępcę przewodniczącego klubu parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości Krzysztofa Tchórzewskiego, poinformował agencję ISB rzecznik prokuratury Maciej Kujawski. Centertel jest przekonany o słuszności decyzji o rebrandingu i zaskoczony rozpoczęciem śledztwa.
„Jest prowadzone śledztwo w sprawie działania na szkodę spółki. Prokuratura chce sprawdzić, czy rzeczywiście można mówić o takim działaniu. Wniosek o wszczęcie takiego postępowania złożył Krzysztof Tchórzewski zastępca przewodniczącego klubu parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości” – powiedział ISB Kujawski.
„Jest to postępowanie w sprawie. Ewentualne kary mogłyby być nałożone na osoby, które podejmowały decyzje o zmianie marki” – dodał.
Zarzuty o tym, że wprowadzenie marki Orange mogło być niekorzystne dla spółki pojawiły się po publikacji raportu Centrum im. Adama Smitha. Analitycy Centrum uznali w nim, że koszty wprowadzenia nowej marki są bardzo wysokie i niewspółmierne do wątpliwych ich zdaniem korzyści z rebrandingu.
Centertel zobowiązał się do rocznej opłaty licencyjnej za korzystanie z marki Orange w wysokości 1,6% swych rocznych przychodów przez 10 lat. Pod marką Orange spółka-matka Telekomunikacji Polskiej i Centertela - France Telecom oferuje usługi telefonii komórkowej innych swoich spółek.
Kujawski powiedział, że postępowanie zostało wszczęte 9 lutego, ale trudno określić przybliżony termin jego zakończenia.
„Centertel przekazał prokuratorowi podstawową dokumentację. Ale być może będzie chciał dodatkowych dokumentów i przesłuchania świadków, więc trudno powiedzieć, kiedy postępowanie się zakończy” – powiedział rzecznik prokuratury.
Zarząd Centertela podał w komunikacie przesłanym Wirtualnemedia.pl, że z „wielkim zaskoczeniem przyjął fakt rozpoczęcia śledztwa w sprawie umowy dotyczącej zmiany marki sieci Idea na Orange”.
- Zarząd Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel, operatora sieci Orange z wielkim zaskoczeniem przyjął fakt rozpoczęcia śledztwa w sprawie umowy dotyczącej zmiany marki sieci Idea na Orange - w związku z publikacją tzw. „Raportu” Fundacji Centrum im. Adama Smitha przygotowanego pod kierownictwem p. Andrzeja J. Piotrowskiego.
Zarząd PTK Centertel jest w pełni pewien słuszności podjętych decyzji o wprowadzeniu marki Orange do Polski. Sukces rynkowy marki i oferty Orange po 19 września 2005 r. jasno pokazują trafność podjętych decyzji wprowadzenia marki Orange do Polski. W ciągu pierwszych miesięcy po rebrandingu ofertę Orange wybrało w 2005 r. blisko 800 tys. nowych klientów, z których co drugi Polak dobrze zna markę Orange. Sukces Orange na polskim rynku zdecydował o bardzo dobrych wynikach uzyskanych przez PTK Centertel w 2005 r., na które złożyły się m.in. dwucyfrowy (14%) wzrost przychodów, rekordowy przyrost liczby klientów (2,5 mln nowych), wzrost udziału w rynku do 34 proc.
Decyzja o wprowadzeniu marki Orange do Polski oraz jej zasady była w pełni przejrzysty sposób komunikowana przez Zarząd PTK Centertel, od daty podpisania umowy w dniu 19 kwietnia 2005 r. W innych krajach Unii Europejskiej (np. Dania, Francja, Holandia, Słowacja) decyzja o wprowadzeniu marki Orange była przyjmowana ze zrozumieniem i akceptacją - jako decyzja biznesowa operatora i nie spotkała się z podobnymi pomówieniami oraz śledztwem.
Zarząd PTK Centertel jest przekonany, że prowadzone postępowanie prawne w pełni wyjaśni bezzasadność twierdzeń zawartych w tzw. Raporcie Fundacji Centrum im. Adama Smitha nt. zmiany marki Orange. W dniu 7 listopada 2005 r. w Warszawie zostało podane do publicznej wiadomości opracowanie przygotowane przez zespół ekspertów pod kierownictwem Andrzeja J. Piotrowskiego z Fundacji Centrum im. Adam Smitha. Materiał ten zawiera nieprawdziwe i nierzetelne informacje na temat wprowadzenia marki Orange do Polski. Zaprezentowane w nim założenia, elementy ekonomiczne i wnioski znacząco odbiegają od przyjętych w Polsce i na świecie norm „raportu ekspertów”. Jasno podkreśla to oficjalne stanowisko Centrum Adama Smitha z Londynu (Adam Smith International) w tej sprawie, z 14. grudnia 2005 r., którego konkluzja nt. oceny „raportu” Fundacji Centrum im. Adama Smitha brzmi m.in.: „liczne mankamenty merytoryczne, zarówno po stronie analiz jak i zaleceń, nie mogą być brane pod uwagę w poważnej debacie publicznej”.
Umowa licencyjna marki produktowej Orange z dnia 19 kwietnia 2005 r. pomiędzy PTK Centertel i Orange Brand Services Ltd. została zawarta zgodnie z obowiązującym prawem korporacyjnym w ramach przysługujących Zarządowi kompetencji i została przed jej zawarciem również zatwierdzona przez Radę Nadzorczą oraz Zgromadzenie Wspólników PTK Centertel.
Zarząd PTK Centertel przekazał Prokuraturze wszelkie wymagane dokumenty i jest gotów złożyć dalsze stosowne wyjaśnienia uzupełniające w trakcie postępowania.
W ochronie interesów PTK Centertel, Zarząd Spółki podjął odpowiednie kroki prawne przeciwko osobom lub podmiotom odpowiedzialnym za publikację tego „raportu”.
W dniu 16 marca 2006 r. Zarząd Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel wystosował pismo do Fundacji Centrum im. Adama Smitha oraz p. Andrzeja J. Piotrowskiego, w którym wezwał do usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych spółki PTK Centertel sp. z o.o.
Wobec nie zastosowania się przez Fundację Centrum im. Adama Smitha oraz p. Andrzeja J. Piotrowskiego do wezwania PTK Centertel w wyznaczonym terminie, w dniu 4 kwietnia 2006 r. PTK Centertel wniósł powództwo do Sądu Okręgowego w Warszawie przeciwko Fundacji Centrum im. Adama Smitha oraz przeciwko Andrzejowi J. Piotrowskiemu. W pozwie tym PTK Centertel wnosi o opublikowanie na łamach mediów ogólnopolskich ogłoszeń z przeprosinami wobec PTK Centertel za podanie do publicznej wiadomości nieprawdziwych i nierzetelnych informacji zawartych w powołanym „raporcie” oraz za sugestie popełnienia przestępstwa w związku ze zmianą marki Idea na markę Orange. PTK Centertel wezwał Fundację Centrum im. Adama Smitha oraz p. Andrzeja Piotrowskiego do zapłacenia kwoty 100.000 złotych na rzecz Instytutu Pomnika - Centrum Zdrowia Dziecka jako rekompensatę za naruszenie dóbr osobistych PTK Centertel oraz zakazanie dalszego rozpowszechniania tej publikacji.
Zasadą działania PTK Centertel w ciągu już kilkunastoletniej działalności w Polsce jest skrupulatne przestrzeganie prawa polskiego i etyki biznesowej. Zarząd PTK Centertel jest bardzo mocno pewny swoich racji i odnosi się z zaufaniem do przebiegu śledztwa w tej sprawie - czytamy w komunikacie.
Dołącz do dyskusji: Śledztwo w sprawie zmiany marki Idea na Orange