SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sieci komórkowe w sieci: Orange i Play najlepsze, Plus na dole

Orang i Play mają najlepsze serwisy internetowe wśród polskich sieci komórkowych, natomiast najsłabiej prezentuje się strona Plusa - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

Z ocen i komentarzy udzielonych przez specjalistów z branży interaktywnej wynika, że na szkolne czwórki zasługują serwisy internetowe trzech sieci komórkowych: Orange, Play i T-Mobile. Z tym że o ile przy ocenie dla Orange.pl należy się jeszcze plus, o tyle ocenę dla T-Mobile.pl można uzupełnić o niewielki minus. Trójkę z plusem od naszym ekspertów otrzymał serwis Heyah, a tylko trójkę - strona Plusa.

W serwisie Orange.pl pytani przez nas specjaliści pozytywnie ocenili przede wszystkim przemyślany, uporządkowany układ oraz rozbudowany dział obsługi klienta. Gorzej oceniono natomiast dużą ilość informacji i zakładek na stronie głównej. Na Play.pl doceniono zwłaszcza czytelność, przejrzystość i wyszukiwarkę, za to wytknięto mankamenty w usability i nawigacji. Natomiast serwis T-Mobile najlepsze opinie zebrał za prosty, przejrzysty układ i nawigację, a gorsze oceny - za niekonsekwentną prezentację oferty tej sieci.

Z kolei strona Heyah została pochwalona za estetyczną oprawę graficzną i prostotę, a zganiona za błędy w nawigacji. W serwisie Plusa najlepiej oceniono integrację ze stronami Muzodajnia.pl i Ebok.pl, a najgorzej -  szatę graficzną, wyszukiwarkę i nawigację.

  Średnia ocen (1-6)   Suma ocen
Menu i układ treści Grafika i multimedia Oferta i e-commerce Client service, interakcje Treści dodatkowe Ogółem
orange.pl 4,5 3,8 4,6 4,3 4,4 4,32 108
play.pl 4,5 4,3 4,4 4,4 3,2 4,16 104
t-mobile.pl 4,4 3,8 3,8 3,3 4,6 3,98 99,5
heyah.pl 2,8 4,2 3,8 3,6 3,7 3,62 90,5
plus.pl 2,8 2,7 3,2 3,1 3,5 3,06 76,5


Serwisy ocenili i skomentowali dla nas Artur Janik (chief operating officer w ClickAd), Magda Sielewicz-Szczepańska, tester aplikacji i specjalista webusability w CodeFathers - Grupa Adweb), Barbara Wajda (interaction designer w Blue Paprica), Sylwester Krawczyk rozpoczął (account director, członek zarządu i wspólnik w Przeagencji), Aleksandra Berezecka (dyrektor ds. projektów i marketingu w Zjednoczenie.com,

Opisowe oceny serwisów sieci komórkowych


orange.pl

Artur Janik
Stronę odwiedzam praktycznie codziennie, dlatego z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że Orange stanęło na wysokości zadania w dostarczeniu serwisu intuicyjnego i przyjemnego dla użytkownika. Zarówno panel administracyjny, jak i sekcja newsów nie przytłaczają natłokiem danych, które pojawiają się na ekranie, tylko wręcz zachęcają do prześledzenia wzrokiem zawartości. Jedynym minusem strony jest mała kontrastowość elementów graficznych. Szary i pomarańczowy w połączeniu odrobinę się rozmywają.

Dodatkowo na duży plus zasługuje społeczność. Minusem jest brak możliwości rozwiązania problemów za pomocą zwykłego czatu z konsultantem. Niezbyt rozumiem też zabezpieczanie konta dodatkowym kodem abonenta. Jak sądzę, miało to zwiększyć bezpieczeństwo, ale według mnie tak naprawdę utrudnia załatwienie czegokolwiek online.

Magda Sielewicz-Szczepańska
Na stronie Orange menu główne występuje w formie zakładek i znajduje się na samej górze strony, nawet ponad samym logo marki. Jest dobrze widocznym elementem nawigacji, ale wielkością i kolorystyką nie wskazuje jednoznacznie, że jest to menu główne. Na Orange.pl zbyt obficie używane są zakładki. Duża ich liczba na różnych poziomach nawigacji zajmuje miejsce na stronie, wprowadzając pewien chaos. Nie każda podstrona serwisu ma swój tytuł. Brakuje także stałego stylu tytułów stron (kolorystyka, użycie ikonek, pogrubienie czcionki). A przecież tytuł strony jest podstawową informacją dla użytkownika, gdzie się aktualnie znajduje. Najgorzej w serwisie jest również rozwiązany błąd 404 - komunikat „Not Found”.

Testując wyszukiwarki na stronach wszystkich sieci pod kątem radzenia sobie z literówkami we wprowadzanym tekście z frazą „ipone” dobrze poradził sobie tylko Orange.pl sugerując, że chodzi prawdopodobnie o „iPhone”. Ponadto serwis najbardziej przejrzyście prezentuje listę wyników wyszukiwania. Przy większości wyników znajdują się miniatury reprezentujące artykuł, telefon, forum czy dział strony, do którego prowadzi dany link. Materiały wideo są także odpowiednio wyróżnione. Niemniej strona wyników byłaby wygodniejsza w obsłudze, gdyby pole ponownego wyszukiwania znajdowało się bezpośrednio nad rezultatami i zawierało wcześniej wyszukiwane słowo (tak jak w innych serwisach), co pozwoliłoby na wygodne doprecyzowanie zapytania.

Barbara Wajda
Serwis ofertowo-sprzedażowy sieci Orange połączono z portalem informacyjnym o różnorodnej tematyce. Na stronie głównej duża ilość wiadomości portalowych odciąga uwagę użytkowników od rzeczywistej oferty firmy, a wielość menu i linków utrudnia odnalezienie szukanych treści.

Najmocniejszym punktem serwisu jest przejrzysty i wyczerpujący sposób prezentacji oferty. Typy ofert są wyraźnie rozgraniczone (z telefonem lub bez; z nastawieniem na rozmowy, SMS-y lub internet), plany w poszczególnych cenach są zestawione w jednym miejscu, co umożliwia łatwe ich porównanie, a niezdecydowani mogą posłużyć się przydatną funkcjonalnością doradcy oferty. Wybór telefonu łatwiejszy jest dzięki przydatnym filtrom. Na Orange.pl znajduje się bardzo dużo istotnych informacji zarówno dla nowych klientów, jak i dla tych obecnych - tylko czy użytkownicy będą potrafili do nich dotrzeć w tak obszernym w treści serwisie?

Sylwester Krawczyk
Zdecydowanie najlepszy serwis pod względem użyteczności i nawigacji. Wszystkie elementy nawigacyjne są właściwie poukładane, a poszczególne rodzaje i poziomy menu czytelne i dobrze zaprojektowane. Użytkownik nie ma najmniejszego problemu, aby zorientować się, w której części serwisu się znajduje czy znaleźć potrzebne opcje. Jednocześnie witryna jest estetyczna, korzystanie z niej sprawia przyjemność. Brawa dla projektantów, tudzież „adaptatorów” wersji globalnej.

Obszerny kontent informacyjny (m.in. newsy, sport, muzyka) czyni Orange.pl całkiem solidnym serwisem informacyjnym, będącym zapewne dla niektórych użytkowników alternatywą dla Onetu czy Wirtualnej Polski. Operatorowi w stworzeniu i rozwijaniu takiego rodzaju przedsięwzięcia na pewno nie przeszkadza „bliskość biznesowa” z WP.pl.

Aleksandra Berezecka
Połączenie portalu informacyjnego z serwisem prezentującym ofertę operatora od początku budziło moje zastrzeżenie i nie jestem do niego przekonana. Moim zdaniem negatywnie wpływa to na czytelność serwisu. Natłok prezentowanych informacji na stronie głównej powoduje, że odwracają one uwagę od oferty operatora, na którą zwyczajnie nie ma tam miejsca. Po wejściu głębiej na stronę wygląda to już znacznie lepiej, a prezentacja oferty jest raczej przejrzysta. Warto zwrócić uwagę na rozbudowaną podstronę „obsługa klienta”. Zawiera ona wiele potrzebnych informacji, podzielonych na różne działy, co stanowi duże ułatwienie dla klientów. Dodatkowo mogą oni mogą też skorzystać z czatu online.


play.pl

Artur Janik
Play jakiś czas temu postanowił zmienić witrynę, stawiając na prostotę i… dużą ilość prymitywnych kształtów. Strona czytelna i prosta w nawigacji. Usability stoi na bardzo wysokim poziomie w porównaniu z konkurentami. Udało mi się dotrzeć do interesującego mnie segmentu strony dużo szybciej niż na stronach innych sieci. Na plus warto zaliczyć system komentarzy zintegrowany z Facebookiem. Atutem jest też dobra wyszukiwarka.

Magda Sielewicz-Szczepańska
Na Play.pl menu wyróżnia się i jest umiejscowione tak, że od razu można je uznać za menu główne strony. Jest oszczędne w formie, ale jednocześnie bardzo przejrzyste. Play.pl jako jedyny stosuje podpowiedzi wyszukiwania, dodatkowo oprócz tekstu wyświetlając na przykład zdjęcia telefonów.

Barbara Wajda
Serwis jest najbardziej przejrzysty i czytelny ze wszystkich stron operatorów telefonii komórkowej. Jest również najbardziej ubogi w treści. Dzięki prostej architekturze informacji łatwo zorientować się w strukturze strony. W serwisie widać wyraźne nastawienie na klientów, którzy chcą kupić lub przedłużyć umowę z Play (dotyczą tego aż trzy z czterech pozycji w menu). Trudniej znaleźć treści dla obecnych klientów, którzy potrzebują uzyskać wszelkiego rodzaju dodatkowe informacje (takie jak np. usługi dostępne w ich planie taryfowym) - wszystko to znajduje się w dziale obsługa klienta.

Sylwester Krawczyk
Serwis wydaje się najmniej obszerny i najprostszy ze wszystkich. Mimo to usability i nawigację należałoby dopracować - w procesach sprzedażowych można się dopatrzeć kilku uchybień (brak jasnych wskazówek dla użytkownika dotyczących kolejnych kroków działania). Występują również proste błędy w użyteczności, jak chociażby brak klikalności tytułów zajawek (np. przy telefonach).

Aleksandra Berezecka
Serwis jest bardzo „czysty”, czytelnie prezentuje ofertę, ma stosunkowo prostą nawigację. Strona główna jest minimalistyczna, ale od razu pokazuje najnowszą promocję oraz ma dużą stopkę, która umożliwia szybkie dotarcie do informacji. Rozbudowany dział obsługi klienta z pewnością pełni wszystkie potrzebne funkcje, od listy dokumentów po czat online. Bardzo rozbudowany serwis z multimediami jest wydzielony od strony Play.pl, dzięki czemu nie zakłóca ona odbioru głównych treści. Serwis przemyślany i przyjazny dla użytkowników.


t-mobile.pl

Artur Janik
Serwis jest dość nowy i dobrze radzi sobie ze współczesnymi trendami oraz usability, pozostając przy tym wiernym odpowiednikiem niemieckiej strony t-mobile.de. Graficznie trochę surowy, jednak szybko działający i nieprzytłaczający całością jest moim osobistym faworytem. Ciekawe są dodatki w stylu „przenieś numer do T-Mobile”. Plusem jest również intuicyjna wyszukiwarka telefonów.

Magda Sielewicz-Szczepańska
W serwisie to, co wydaje się na pierwszy rzut oka być menu głównym (szara belka połączona z wyszukiwarką), jest tak naprawdę drugim poziomem menu, zależnym od zakładek nad nim („Klienci indywidualni”, „Klienci biznesowi”, „Muzyka i rozrywka”). Użyte podobnie jak na Plus.pl menu drop-down pozwala przejrzeć dużą liczbę podkategorii bez przewijania w pionie. T-mobile.pl ma najlepiej rozwiązany błąd 404. Podany jest komunikat, sugerowane linki do przejrzenia oraz sugestia skorzystania z wyszukiwarki. Serwis korzysta z wyszukiwarki Google, przy czym jako jedyny nie dostarcza opcji filtrowania wyników.

Barbara Wajda
Serwis T-Mobile charakteryzuje się przejrzystym i konsekwentnym układem stron. Architektura informacji jest przemyślana i intuicyjna. Dostęp do najważniejszych informacji jest prosty, choć dodatkowe menu rozwijane po najechaniu bardziej rozprasza i odwraca uwagę od rzeczywistego menu w treści strony, niż pomaga. Na stronie brakuje konsekwencji w sposobie prezentacji oferty - raz są to zwykłe informacje tekstowe, raz slider, innym razem tabelka porównująca oferty. Dużym plusem jest serwis T-Mobile Trendy, który zawiera informacje rzeczywiście przydatne klientom telefonii komórkowych, takie jak porady czy testy urządzeń mobilnych.

Sylwester Krawczyk
Podobnie jak w przypadku Orange.pl, nie sposób nie zauważyć „wpływów” serwisu globalnego. Dobrze wpłynęło to na nawigację i łatwość korzystania z serwisu, nieco gorzej na layout, który nie wszystkim musi przypaść do gustu. Bardzo dużo ciekawego i przydatnego contentu znaleźć można w serwisach T-Mobile Trendy i T-Mobile Music. Obawiam się jednak, że niewiele osób do nich dotrze, gdyż linki są mało widoczne i umieszczone poza „typowym” obszarem nawigacyjnym.

Aleksandra Berezecka
Prosty, czytelny i intuicyjny serwis, który już od strony głównej wyróżnia najważniejsze informacje. Znajduje się na niej miejsce na najnowsze promocje, zalogowanie się do swojego konta, zapoznanie się z aktualną ofertą. Z kolei rozwiązania e-commerce są dość trudne do rozpoznania, serwis nie ma wyraźnie wydzielonego sklepu. Dla nowych klientów brakuje również centrum obsługi, gdzie mogliby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania.


heyah.pl

Artur Janik
Serwis oferuje zupełnie inne podejście do produktów i jako jedyny z wszystkich ocenianych stron został wykonany w technologii flash. Powinno to wpłynąć pozytywnie na jego walory graficzne, jednak tak się nie stało. Brakuje znanego z reklam Heyah młodzieżowego podejścia do produktu. Zastosowana technologia tak naprawdę utrudnia poruszanie się po serwisie. Elementy, które moim zdaniem powinny być klikalne na stronie, jak choćby logo w sklepie, nie są takie.

Magda Sielewicz-Szczepańska
Po wejściu do serwisu na pierwszym palnie ukazuje się charakterystyczna czerwona łapka z ruchomym menu. Całe menu umieszczone jest na dole strony. Strona bazuje na grafice przy oszczędnym użyciu tekstów. Informacje podawane w punktach, mało szczegółowych opisów, tylko krótkie, konkretne informacje. Obecna zakładka „rozrywka” daje możliwość korzystania z gier i aplikacji. Oferta kierowana jest głównie do osób młodych, dlatego sposób jej prezentowania na stronie opiera się na prostych i krótkich komunikatach.

Barbara Wajda
Heyah.pl jest serwisem atrakcyjnym wizualnie, skierowanym ewidentnie do młodych odbiorców. Widać wyraźną spójność strony z wizerunkiem marki. Kategoryzacja na poziomie menu głównego jest prosta i intuicyjna. Jednak nawigacja po serwisie może sprawiać pewne trudności, gdyż występują elementy o tych samych nazwach odnoszące się do różnych treści (m.in. w menu u dołu strony i menu wokół łapki Heyah). Ubogie w informacje strony ofertowe mogą powodować u klientów problemy z odnalezieniem szczegółów oferty.

Sylwester Krawczyk
Strona wydaje się odpowiadać grupie docelowej. Niezbyt poukładana, trochę chaotyczna. dużo się na niej dzieje. Efektowność rozwiązań - począwszy od wyboru technologii serwisu, poprzez animacje, a na layoucie graficznym kończąc - ewidentnie wzięła górę nad prostotą obsługi i kanonami usability. Cieszy obszerny kontent rozrywkowy oraz dość rozbudowana sekcja pomocy.

Aleksandra Berezecka
Serwis ma estetyczną grafikę, dostosowaną do grupy docelowej, jednak pewne elementy można w nim zdecydowanie poprawić i unowocześnić. Moim zdaniem strona główna powinna zachęcać do skorzystania z oferty, przedstawiać jej najważniejsze atuty, tymczasem na Heyah.pl tego nie widać i to właśnie stronę główną uważam za najsłabszy punkt serwisu. Z poziomu strony głównej nie dowiadujemy się praktycznie żadnych konkretów dotyczących oferty. Nawigacja po serwisie nie zawsze jest intuicyjna - w niektórych działach został zastosowany bread crumb, w innych nie. W przypadku niedociągnięć w nawigacji specyfika grupy docelowej nie może być uzasadnieniem, raczej można uznać to za niedociągnięcie. Na uwagę zasługuje sklep, który jest czytelny i estetyczny.


plus.pl

Artur Janik
Na pierwszy rzut oka strona wydaje się archaiczna i łudząco podobna do Orange.pl, jednak całość elementów i ich rozłożenie jest bardzo dobre. Archaiczny wygląd niestety trochę zniechęca do codziennego odwiedzania. Również niekonsekwencja elementów daje wrażenie trochę amatorskiego podejścia do odbiorcy.
Wyszukiwarka zintegrowana z Google nie pomogła mi w rozwiązaniu problemów. Po wpisaniu „Zmiana numeru PIN” dostałem masę zbędnych informacji, które w żaden sposób nie dały odpowiedzi na moje zapytanie. Przy abonamentach i wyszukiwarce telefonów zabrakło mi opinii użytkowników. Ponadto wyszukiwanie po modelach telefonów jest zupełnie nieintuicyjne.

Magda Sielewicz-Szczepańska
Również serwis Plusa ma menu umieszczone centralnie na górze strony, które od razu można uznać za menu główne. Użyte menu drop-down jest szerokie, pozwala przejrzeć dużą liczbę podkategorii bez przewijania w pionie, podkategorie wypisane są w kolumnach obok siebie. W głównym menu pod „Oferta dla firm” jest podpięta subdomena dlafirm.plus.pl, która ma własną stronę główną. W rezultacie serwis ma dwie strony główne. Plus.pl, jako jedyna analizowana strona nie zaznacza położenia użytkownika w hierarchii wyświetlanego menu. Ścieżka okruszków - podobnie jak w przypadku Orange.pl - używana jest tylko na części podstron, co zakłóca spójność. Plus.pl korzysta z wyszukiwarki Google, której implementacja jest bardzo dobra, umożliwiając na przykład filtrowanie wyników.

Barbara Wajda
Serwis wypada zdecydowanie najgorzej na tle konkurencji. Nadmierne stosowanie elementów klikalnych i koloru zielonego sprawia, że trudno skupić wzrok i odnaleźć na stronie najważniejsze elementy. O ile kategoryzacja na dwóch pierwszych poziomach menu jest intuicyjna, to zorientowanie się w niższych poziomach może być kłopotliwe. Problemy dla użytkowników może też rodzić próba określenia, gdzie w serwisie się właśnie znajdują. Dużym ryzykiem biznesowym jest to, że w wielu przypadkach brakuje możliwości bezpośredniego przejścia z oferty do sklepu internetowego, a znalezienie samego sklepu jest kłopotliwe.

Sylwester Krawczyk
Plus zdaje się nie mieć „szczęścia” do swoich serwisów www. Poprzednia wersja bardzo długo straszyła internautów, a aktualna jest trochę lepsza, ale powodów do zachwytu absolutnie nie ma... Słabo pod względem grafiki, niewiele lepiej jeśli chodzi o usability i nawigację. Sytuację minimalnie ratuje dodatkowy kontent rozrywkowy i informacyjny, nie zmienia to jednak ogólnej oceny – jest bardzo przeciętnie.

Aleksandra Berezecka
Serwis nie zachwyca ani grafiką, ani nawigacją, ani prezentacją oferty. Nie zachęca do zapoznania się opublikowanymi treściami, zwłaszcza że można się w nim zgubić, ponieważ ścieżka nawigacyjna nie jest oznaczona. Prezentacja tak wielu treści w trzech kolumnach nie jest korzystna, mimo że pozwala na wyróżnienie wielu ważnych informacji. Tu jednak ze względu na ich nadmiar panuje chaos. Obsługa klienta online również pozostawia bardzo dużo do życzenia. Korzystniej prezentuje się serwis muzodajnia.pl z materiałami multimedialnymi niż główny serwis Plusa. Na uwagę zasługuje też strona ebok.pl, która umożliwia klientom zarządzanie swoim kontem.

Dołącz do dyskusji: Sieci komórkowe w sieci: Orange i Play najlepsze, Plus na dole

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pasek
Rzeczywiście WYBITNI eksperci. Zapchajdziura nie ranking.
0 0
odpowiedź
User
dyziak
strona plusa zdecydowanie najgorsza, wczoraj szukałem informacji o mix... powiem szczerze, moje poszukiwania zakrawały o dramat, tragizm, a na końcu komedie wienczoną usmiechem mojej dziewczyny, ktora z politowaniem pogłaskała mnie po glowie mowiac, zeby sie nie martwil, bo i ona nie moze sie w niczym tutaj zorientowac :- )
0 0
odpowiedź
User
niki172
Zgodzę się z tym rankingiem. Orange i Play są najlepsze pod każdym względem na T-Mobile nie ma co narzekać. A o Plusie nic nie wspomnę. ZERO POSZANOWANIA DLA KLIENTA I BRAK ROZWOJU OFERT NA KARTĘ!!!
0 0
odpowiedź