SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rośnie zainteresowanie produkcjami Telewizji Polskiej

Czy film 'Jan Paweł II' odniesie światowy sukces? Czy serial 'M jak miłość' stanie się europejskim hitem? Czy archiwalne produkcje TVP staną się bestsellerami?

Na te i inne pytania odpowiadały wczoraj władze i członkowie Rad Programowych TVP.

Koprodukcję TVP „Jan Paweł II” w reż. Johna Kenta Harrisona z Jonem Voightem w roli Papieża, po trzech tygodniach wyświetlania obejrzało 1 339 406 widzów. Dla porównania, film o tej samej tematyce, „Karol – człowiek, który został papieżem”, w analogicznym czasie obejrzało 983 430 osób, a inne polskie superprodukcje: „Ja wam pokażę” i „Tylko mnie kochaj” – odpowiednio 937 695 i 897 088 widzów. Więcej widzów zdobyła w takim czasie jedynie „Pasja” Mela Gibsona, na którą w ciągu trzech pierwszych tygodni sprzedano 1 837 563 biletów.

Obok Polski w produkcji filmu brała udział ekipa z Włoch i Stanów Zjednoczonych.

„Udział w koprodukcji zapewnił TVP prawa do emisji filmu i serialu w Polsce, prawa do emisji serialu w Bułgarii, Chorwacji, Rumunii i na Węgrzech oraz prawa do wydania i dystrybucji na całym świecie filmu fabularnego na DVD w polskiej wersji językowej” – mówi Piotr Fajks, dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej i Handlu TVP.

„TVP jest bliska sfinalizowania innego filmu o Papieżu, drugiej części filmu „Karol – człowiek, który został papieżem” z Piotrem Adamczykiem w roli głównej” – dodaje Piotr Gaweł, wiceprezes ds. marketingu i reklamy.

„L kak Lubow”
„M jak miłość” to pierwszy format sprzedany przez TVP za granicę. W grudniu 2005 roku kupiła go rosyjska telewizja Pierwyj Kanal. Umowę podpisano na 60 odcinków, ale dotychczasowe wyniki oglądalności już wskazują, że bardzo prawdopodobne jest zwiększenie transzy.

„Serial cieszy się dużą popularnością zarówno w miastach jak i na wsi, we wszystkich grupach wiekowych - dowiedzieliśmy się od firmy Amedia, producenta rosyjskiej wersji serialu. Jeżeli sukces polskiego serialu potwierdzi się w Rosji, przypuszczalna jest sprzedaż formatu, czy to w formie oryginalnej, czy też adaptowanej, na inne rynki. Nie wykluczamy sprzedaży serialu w wersji polskiej do Czech i Węgier. Nad zakupem formatu serialu zastanawiają się Francuzi i Japończycy” – mówi Piotr Gaweł.

Pierwszy odcinek „L kak Lubow” uzyskał wysokie udziały na poziomie 20,2% w grupie 4+, zapewniając emitującej go stacji wzrost oglądalności o 55,4%. W okresie poprzedzającym emisję serialu udział kanału w rynku w paśmie o 18.50 wynosił jedynie 13%.

„To prawda, że sprzedaż serialu do Rosji ma dla nas znaczenie tyleż handlowe, co prestiżowe. Odkąd serial emitowany jest w rosyjskiej telewizji, możemy mówić o swoistej poprawie kontaktów między państwami. Zainteresowanie polską produkcją było jedną z nielicznych pozytywnych informacji na linii Warszawa-Moskwa, jakie pojawiły się w mediach od dłuższego czasu” – dodaje Piotr Fajks.

„M jak miłość” jest najchętniej oglądanym polskim serialem. 7 marca serial obejrzało 11 489 tys. widzów (udziały 67 proc. – dane TNS OBOP).

Działalność handlowa Biura Współpracy Międzynarodowej i Handlu

Od stycznia 2005 roku Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu zakupiło dla TVP prawa do ok. 1,5 tys. filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych za łączną kwotę około 121 mln złotych oraz sprzedało produkcje TVP za kwotę 6,5 mln złotych.

Zakupiono pakiet filmów i seriali MGM od firmy Sony: 154 filmy i 123 godziny seriali, np. „Legally Blonde 2”, “Agent Cody Banks”, “Fargo”, “Get Shorty”, “Thelma & Louise”, pakiet pełnometrażowych filmów animowanych od firmy Buena Vista Int. - 6 filmów m.in.: „Monsters Inc.”, „Finding Nemo”, „Brother Bear”. Podpisano umowy z takimi dystrybutorami jak: Monolith, SPI, Vision, Canal+, Gutek Film.

Zawarto również 38 umów na zakup formatów sportowych na łączną kwotę około 50 mln zł.

„Najgłośniejszym wydarzeniem na tym polu jest zakończenie negocjacji z niemiecką firmą Infront, o prawa do transmisji piłkarskich Mistrzostw Świata. Telewizja Polska do spółki z Polsatem relacjonować będą po 32 mecze tegorocznego Mundialu w paśmie otwartym” - mówi Michał Jarecki, kierownik Działu Obrotu Licencjami Sportowymi.

Dodatkowo Polsat wszystkie spotkania relacjonować będzie "na żywo" w kodowanym kanale Sport Extra.

Archiwa TVP
Telewizja Polska od 50 lat zarządza archiwami telewizyjnymi, ale dopiero od niedawna wydaje najciekawsze, czasami zapomniane materiały na DVD oraz VHS.

Największym archiwalnym hitem ubiegłego roku był „Kabaret TEY” (26 tys. sprzedanych płyt DVD w III kwartale 2005). Wydawnictwo to zwyciężyło w plebiscycie Asy EMPiKu 2005 (w kategorii „Film polski”). Obok „Kabaretu TEY” dużym zainteresowaniem cieszył się „Kabaretu Starszych Panów” (w okresie listopad-grudzień 2005 sprzedaż wyniosła 14 tys. płyt DVD). „C.K. Dezerterzy” i „Daleko od szosy” to inne produkcje TVP, które od początku roku znajdują się bądź znajdowały na liście TOP 10 EMPiKu.

W minionym roku wydane zostały takie pozycje jak: „Gangsterzy i filantropi”, „Himilsbach – Maklakiewicz” kolekcja cz.1 i 2, „Znachor”, „Trędowata”, „Noce i dnie”, „Magiczne drzewo”, „Glina”, „Oficer”, „Przygody psa Cywila”, „Kapitan Sowa na tropie”. W 2006 roku TVP zamierza wydać „07 zgłoś się”, „Alternatywy 4”, „Baśnie i bajki polskie”, „Kabaret Dudek”, „Kabaret Szpak”, „Droga’ oraz „Czterej pancerni i pies” (serial po rekonstrukcji obrazu).

„TVP planuje kupić sprzęt najnowszej generacji do rekonstrukcji materiałów filmowych. Dzięki takim zabiegom z klasyki polskiej produkcji telewizyjnej będą mogły korzystać kolejne pokolenia widzów. W tym roku z okazji jubileuszu 40-lecia emisji TVP planuje rekonstrukcję i emisję serialu „Czterej pancerni i pies” w nowej, doskonałej jakości” – mówi Piotr Gaweł.

W roku 2005 sprzedano ogółem 609 630 wydawnictw TVP (płyt DVD i VCD, kaset VHS oraz książek).

Dołącz do dyskusji: Rośnie zainteresowanie produkcjami Telewizji Polskiej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl