Spoty piwa w godz. 20-23 mają zniknąć w połowie 2018 r. Ministerstwo Zdrowia: zwolniony czas reklamowy wykupią inne firmy
Ministerstwo Zdrowia zgłosiło pod obrady rządu projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i o bezpieczeństwie żywności zakładający m.in., że reklamy piwa będą mogły być emitowane w telewizji, radiu, kinach i teatrach tylko w godz. 23-6. Przepisy mają wejść w życie w połowie przyszłego roku.
Zgodnie z obecnymi przepisami reklamy piwa mogą być pokazywane w telewizji, radiu, kinach i teatrach tylko w godz. 20-6. Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia od kilku miesięcy zapowiadali, że chcą ograniczyć ten limit do godz. 23-6.
Ministerstwo Zdrowia: reklamy zachęcają młodych do picia alkoholu
W miniony piątek projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i o bezpieczeństwie żywności, wprowadzający m.in. tę zmianę, został złożony pod obrady rządu. W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że w Polsce średnie spożycie alkoholu jest wyższe niż średnia w Unii Europejskiej, a według prognozy Światowej Organizacji Zdrowia nasz kraj jest wśród pięciu państw europejskich, w których to spożycie wzrośnie najbardziej do 2025 roku. Przypomniano też, że ograniczenie reklam piwa w mediach do godz. 23-6 obowiązywało do września 2002 roku, zanim nie uchwalono poprzedniej nowelizacji ustaw.
- Powrót do uprzedniego stanu prawnego jest motywowany troską o zdrowie publiczne, a w szczególności o zdrowie osób małoletnich. Ograniczenie godzinowe, o którym tu mowa, zostało wprowadzono, by przeciwdziałać zgubnemu wpływowi, jaki reklama w środkach masowego komunikowania może mieć na osoby małoletnie - czytamy w uzasadnieniu. - Rolą reklamy jest doprowadzić do zachęcenia potencjalnego nabywcy dobra (sługi) do zakupu, nie jest nią natomiast rzetelna informacja o tym produkcie, w tym przypadku piwie, który jest napojem alkoholowym, a którego nieumiejętne spożywanie może prowadzić do choroby alkoholowej i licznych patologii życia rodzinnego i społecznego - dodają przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia.
Powołują się też na badania Światowej Organizacji Zdrowia z 2001 roku, według których w krajach z zakazem reklam alkoholu (w Norwegii i Islandii obowiązuje całkowity zakaz, we Francji, Danii, Szwajcarii, Szwecji i Finlandii - całkowity w telewizji, a częściowy w innych mediach) pożycie alkoholu jest po 16 proc. niższe, a liczba wypadków drogowych - nawet o 23 proc. niższa. Natomiast sondaż w USA wskazuje, że całkowity zakaz reklamowania alkoholu zmniejszyłby odsetek sięgających po niego niepełnoletnich z 25 do 21 proc.
W uzasadnieniu przypomniano też wyniki badania Ofcomu, brytyjskiego regulatora mediów i telekomunikacji z 2011 roku. W tym sondażu wśród dzieci w wieku 4-15 lat trzy czwarte reklamy piwa widziało w telewizji przed godz. 21, a większość z pozostałej jednej czwartej - w godz. 21-22. Z kolei wśród osób w wieku 16-24 lat takie spoty po godz. 21 obejrzało 30 proc. - Wyniki najnowszych badań amerykańskich wskazują także, że młodzi ludzie chętniej sięgają po napoje alkoholowe, które widzieli w reklamach, niż te których w reklamach nie widzieli - zaznaczono.
Nadawcy nie stracą, bo zwolniony czas reklamowy kupią inne firmy?
W ocenie skutków planowanej nowelizacji przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia stwierdzili, że nie wywoła ona znaczącego spadku wpływów reklamowych telewizji. - Przyjmuje się, że czas antenowy w godz. 20-23 zostanie wykupiony przez reklamodawców z innych branż, zmiana godzin emisji w niewielkim stopniu wpłynie więc na nadawców telewizyjnych - napisano.
Nadawcy telewizyjny z racji emisji spotów alkoholu ponoszą opłaty na rzecz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczestników nadzorowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Stanowią dwie trzecie podmiotów zasilających ten fundusz. Według resortu zdrowia ograniczenie czasu emisji reklam piwa o trzy godziny nie spowoduje obniżenia tych opłat.
W nowelizacji zapisano, że przepisy ograniczające ten czas wejdą w życie z końcem czerwca przyszłego roku.
Ruszają konsultacje branżowe
Nowelizacja zakłada też kilka zmian dotyczących dystrybucji i spożycia alkoholi, m.in. zakaz handlowania alkoholem w formie proszku, kryształu, żelu lub pasty, zakaz jego sprzedaży i picia na terenie szpitali, przychodni i innych obiektów, gdzie udzielane są świadczenia zdrowotne, oraz w jednostkach pomocy społecznej, a także obowiązek podawania na opakowaniach wszystkich alkoholi (obecnie dotyczy to tylko trunków o zawartości alkoholu do 1,2 proc.) wykazu składników oraz informacji o wartości odżywczej i energetycznej.
Resort zdrowia ogłosił konsultacje publiczne nowelizacji. Zaproszono do nich 40 podmiotów, przede wszystkim organizacje z branży ochrony zdrowia, pracodawców i producentów piwa. Branżę marketingową reprezentuje Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.
Opinie w ramach konsultacji będzie można zgłaszać przez 30 dni.
Dołącz do dyskusji: Spoty piwa w godz. 20-23 mają zniknąć w połowie 2018 r. Ministerstwo Zdrowia: zwolniony czas reklamowy wykupią inne firmy
Ciekawe czy Ci prawi politycy, dbających o naszą moralność nie piją piwa i innych trunków... Wątpię... Ale za kogoś fajnie się decyduje...