Emitel planuje debiut giełdowy. Zapowiada refarming, rozbudowę infrastruktury i inteligentne miasta
Emitel, operator naziemnej sieci radiowo-telewizyjnej w Polsce określił swoje strategiczne cele na 2021 rok. Będzie kontynuował rozpoczęte prace nad tzw. refarmingiem, odnawiał kontrakty z nadawcami, rozbudowywał infrastrukturę telekomunikacyjną i wdrażał projekty z zakresu inteligentnych miast.
Działalność firmy Emitel w tym roku ma skupiać się na obszarach, w których działała ona w 2020 roku.
- Obok zapewnienia bezpieczeństwa naszym pracownikom i współpracownikom, niezwykle ważne, z uwagi na charakter działalności Emitel, było dla nas utrzymanie ciągłości świadczenia usług. Mieliśmy świadomość, że dla władz i instytucji zaangażowanych w walkę z pandemią telewizja i radio to jeden z podstawowych kanałów komunikacji ze społeczeństwem, a ponad 1/3 gospodarstw domowych w Polsce korzysta jedynie z naziemnej telewizji cyfrowej do odbioru programów telewizyjnych. Cieszymy się, że pomimo wielu wyzwań w 2020 r. z sukcesem przeprowadziliśmy kilka kluczowych projektów oraz zapoczątkowaliśmy inwestycje, które w naszym przekonaniu mogą być niezwykle ważne dla przyszłego rozwoju naszej firmy - podsumował 2020 rok Andrzej J. Kozłowski, prezes zarządu Emitel.
Jednym z zadań refarming
Emitel zajmuje się m.in. zapewnieniem poprawności emisji programów telewizyjnych i radiowych. Jednym z wyzwań, jakie stoją przed firmą jest przeprowadzenie w Polsce - we współpracy z nadawcami - sprawnego procesu refarmingu częstotliwości, czyli zmiany zakresu częstotliwości nadawania telewizji naziemnej (wiąże się to z koniecznością zwolnienia pasma 700 MHz na rzecz rozbudowy sieci 5G w Polsce).
Proces przenoszenia częstotliwości rozpoczął się w pierwszej połowie 2020 roku, a projekt będzie prowadzony do końca czerwca 2022 roku.
Obecnie Emitel obsługuje pięć multipleksów, obejmujących łącznie 41 kanałów, w tym 28 darmowych. Od kilku miesięcy testowo emituje sygnał telewizyjny z wykorzystaniem nowego standardu nadawania i kodowania DVB-T2/HEVC w kilku polskich miastach. W zasięgu próbnej emisji jest około 13,6 mln widzów. Ma to umożliwić sprawdzenie jakości nadawania oraz wyeliminować ewentualne problemy techniczne.
- Refarming jest największym przedsięwzięciem, jakie przechodzi telewizja naziemna w Polsce, większym nawet niż przejście z nadawania analogowego na cyfrowe w 2013 roku. Dla nas jest to projekt dekady. Operacja ta nie ogranicza się tylko do zmiany częstotliwości nadawania z 694-790 MHz na inną, ale wymaga też zagęszczenia sieci nadawczej, a więc uruchomienia emisji z dodatkowych masztów, instalacji nowych systemów antenowych. Musimy też wymienić aparaturę nadawczą oraz zbudować całkowicie nową sieć telekomunikacyjną, dosyłającą programy telewizyjne do obiektów nadawczych. Wszystko to musi się wydarzyć do czerwca 2022 r. Jest to tym bardziej skomplikowane, że pracujemy na „żywym organizmie” - na działającej sieci, nie przewidziano równoległego nadawania, jak 10 lat temu, kiedy uruchamiana była telewizja cyfrowa - tłumaczy Andrzej Kozłowski.
Nowe kontrakty z nadawcami telewizji naziemnej
W 2020 i 2021 roku Emitelowi kończy się także wiele spośród zawartych z nadawcami umów, które musi ponownie negocjować. Jak do tej pory firma zawarła nową umowę na dystrybucję programów TVP na multipleksie 3, odnowiła także kontrakty na MUX-1 i MUX-2 oraz na MUX-4.
- Zawarcie nowych, wieloletnich kontraktów z nadawcami traktujemy jako wyraz zaufania ze strony naszych klientów, a także potwierdzenia potencjału telewizji naziemnej, która jest dzisiaj wiodącą platformą pod względem liczby widzów, obejmującą swoim zasięgiem niemal 100 proc. populacji Polski - uważa szef Emitela.
Rozwój technologii HbbTV dla telewizji naziemnej
Celem Emitel ma być także wsparcie nadawców w uatrakcyjnianiu oferty telewizji naziemnej. W ostatnich miesiącach stawiają oni coraz mocniej na technologię HbbTV (telewizję hybrydową – przyp.red.), czyli połączenie telewizji linearnej z internetem, co daje widzom możliwość korzystania z dodatkowych usług.
– Rozwijamy także nasz inny ważny projekt, czyli platformę IPTV/OTT dla operatora komórkowego Orange. Po wygraniu dwa lata temu międzynarodowego przetargu kontynuujemy współpracę z naszym kluczowym klientem w tym przedsięwzięciu. Wspólnie z Orange stale rozwijamy tę usługę, wprowadzamy najnowsze technologie – wskazuje Andrzej Kozłowski.
Dodatkowo Emitel bierze również udział w procesie cyfryzacji radia DAB+ w Polsce dla Polskiego Radia. W 2020 roku uruchomiono nowe nadajniki, w związku z tym cyfrowa emisja ma docierać już do około 70 proc. populacji kraju.
Rozbudowa infrastruktury telekomunikacyjnej
Firma działa także m.in. jako tzw. operator TowerCo, który stawia własne wieże telekomunikacyjne i podnajmuje na nich miejsce klientom. W 2020 roku rozbudowywała sieć obiektów dla telefonii komórkowej.
- Nasza sieć wzbogaciła się o kilkadziesiąt nowych stacji. To efekt rozwoju tzw. modelu „build to suit” – budujemy maszty we wskazanych przez operatorów lokalizacjach i udostępniamy im miejsca na ich urządzenia nadawcze. W ten sposób nasi partnerzy obniżają koszty, a my zyskujemy możliwość osiągania dodatkowych przychodów, rozbudowując jednocześnie własne portfolio obiektów jako operator TowerCo. Poza operatorami komórkowymi, udostępniamy je firmom posiadającym własne sieci łączności radiowej, a także różnym jednostkom administracji państwowej – objaśnia prezes spółki.
Na koniec 2020 r. Emitel posiadał 521 wież i masztów telekomunikacyjnych na terenie całego kraju. Buduje również systemy DAS, tj. systemy anten rozproszonych, które mają poprawiać pojemność sieci komórkowych w zamkniętych i otwartych przestrzeniach, takich jak stadiony sportowe, centra handlowe, muzea czy osiedla. Spółka jest m.in. wykonawcą projektu DAS na Stadionie Śląskim, a w 2020 r. zrealizowała taki projekt w warszawskiej Elektrowni Powiśle.
Inwestycja w rozwój inteligentnych miast
Kolejnym obszarem działalności Emitela, na które ma stawiać w 2021 roku są rozwiązania tzw. inteligentnych miast (ang. smart cities). Do tej pory zbudowano m.in. z gminą Piaseczno sieć czujników na potrzeby zdalnego pomiaru zajętości miejsc parkingowych, sensorów do pomiaru poziomu wypełnienia koszy na śmieci czy czujniki do monitorowania poziomu wody w rzekach.
Emitel jest operatorem naziemnej sieci radiowo–telewizyjnej w Polsce. Zarządza siecią 521 wież i masztów. Oferuje rozwiązania telekomunikacyjne, budowę infrastruktury sieciowej oraz usług bazujących na nowoczesnych systemach łączności bezprzewodowej. Firma świadczy także usługi najmu powierzchni na kilkuset posiadanych wieżach i masztach. Właścicielem spółki są fundusze zarządzane przez Alinda Capital Partners.
Emitel idzie na GPW
Dołącz do dyskusji: Emitel planuje debiut giełdowy. Zapowiada refarming, rozbudowę infrastruktury i inteligentne miasta
https://binance.com/en/register?ref=21890971