Produkty Microsoft lepsze dla edukacji niż open source
Microsoft poinformował, że zgodnie z wynikami najnowszego raportu firmy Wipro Technologies, europejscy uczniowie i nauczyciele są bardziej zadowoleni z produktów firmy Microsoft, niż z oprogramowania open source.
Produkty Microsoft lepsze dla edukacji niż open source
Microsoft poinformował, że zgodnie z wynikami najnowszego raportu firmy Wipro Technologies, europejscy uczniowie i nauczyciele są bardziej zadowoleni z produktów firmy Microsoft, niż z oprogramowania open source.
Badanie zostało zlecone przez firmę Microsoft, a jego wyniki zostały poddane audytowi przeprowadzonemu przez prof. Soumitra Dutta z uczelni INSEAD Business School.
Dział strategii i architektury produktów firmy Wipro porównał sposób użycia oraz korzyści płynące z wykorzystania obu platform w 73 szkołach z sześciu krajów europejskich. Wyniki badania wskazują, że poziom zadowolenia użytkowników z oprogramowania Microsoft jest wysoki zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli. Produkty firmy Microsoft są oceniane jako łatwiejsze w użyciu, bardziej rozbudowane funkcjonalnie, lepiej zintegrowane i lepiej nadające się do wykorzystania w środowisku edukacyjnym, niż alternatywne produkty open source. Dodatkowo, produkty Microsoft zostały ocenione jako znacznie tańsze w administrowaniu i zarządzaniu, co równoważy pozorne oszczędności związane z brakiem opłat licencyjnych w przypadku oprogramowania open source.
"Odpowiedzi napływające ze szkół podczas badania były dość spójne niezależnie od kraju, z którego pochodziły. Ogólnie wyniki wskazują, że produkty Microsoft są lepsze od produktów open source w zakresie realizacji priorytetowych potrzeb europejskich szkół" - powiedział Theodore Forbath, kierownik działu strategii i architektury produktów w firmie Wipro.
Kluczowe wyniki
Oto najważniejsze wnioski płynące z raportu firmy Wipro:
W szkołach, w których dostępne były zarówno pakiety Microsoft
Office, jak i Open Office, uczniowie i nauczyciele byli bardziej
zadowoleni z produktów Microsoft. W zakresie oprogramowania
biurowego, 48-50 procent szkół określiło poziom zadowolenia uczniów
z produktów Microsoft jako wyższy, niż w przypadku oprogramowania
open source, a tylko 17-26 procent szkół zgłosiło sytuację
odwrotną;
W zakresie wspierania działań uczniów i nauczycieli, produkty firmy
Microsoft otrzymały wyższe noty od oprogramowania open source w
ośmiu z dziesięciu badanych obszarów. W pozostałych dwóch obszarach
obie platformy oceniono jednakowo. Nauczyciele podkreślali, że
produkty Microsoft lepiej spełniają ich wymagania w zakresie
zarządzania nauczaniem, czyli monitorowania, oceniania oraz
współpracy z uczniami i rodzicami w trybie online;
Oprogramowanie open source nie jest objęte opłatami licencyjnymi,
ale produkty Microsoft niosą ze sobą korzyści dla szkół w postaci
niższych kosztów obsługi, mniejszej liczby awarii i mniejszej
ilości czasu poświęcanej na rozwiązywanie problemów. Badanie
wykazało, że rozwiązania open source wymagały ok. 105 godzin
obsługi informatycznej miesięcznie, podczas gdy w przypadku
Microsoft jest to ok. 87 godzin miesięcznie (przy średniej liczbie
148 komputerów PC w szkole).
"Wyniki badania potwierdzają powszechne opinie - nauczyciele, administratorzy, rodzice i uczniowie uważają technologię za potężne narzędzie edukacyjne, a produkty Microsoft oferują według nich lepszą funkcjonalność i większą wartość. Firma Microsoft będzie nadal tworzyć innowacyjne narzędzia i metody nauczania, współpracując z uczniami i nauczycielami na całym świecie" - powiedział Mark East, dyrektor grupy rozwiązań edukacyjnych na region EMEA w firmie Microsoft.
Koszty pod lupą
Szkoły korzystające głównie z rozwiązań firmy Microsoft inwestują o
16,9 procent mniej w obsługę informatyczną, niż placówki
wykorzystujące przede wszystkim rozwiązania open source. W Polsce
jest to aż 37,86 procent, ze względu na ograniczoną dostępność
usług związanych z oprogramowaniem open source. Firma Wipro
obliczyła, że dla krajów takich jak Francja, w której szkoły
posiadają w sumie 1,9 mln komputerów, oznacza to roczną różnicę w
łącznych kosztach pracy informatyków wynoszącą ponad 36 mln euro. W
przypadku Wielkiej Brytanii jest to 48 mln euro.
Awarie komputerów są o 50 procent częstsze w szkołach używających oprogramowania open source niż w tych, które korzystają z rozwiązań Microsoft. Szkoły, które mają doświadczenie w pracy z obydwoma platformami twierdzą, że procedury rozwiązywania problemów w przypadku produktów Microsoft są bardziej przejrzyste i lepiej udokumentowane.
"Przed wdrożeniem platformy edukacyjnej Microsoft nasze zasoby informatyczne były zdezorganizowane. Uczniowie mieli kłopoty z wyszukiwaniem ważnych dokumentów, zaś nauczyciele musieli poświęcać dużo czasu na organizowanie materiałów do prowadzenia zajęć i monitorowanie postępów poszczególnych uczniów. Problemy te zniknęły po wdrożeniu oprogramowania Microsoft. Nasi uczniowie i nauczyciele nigdy dotąd nie byli bardziej produktywni" - powiedział Pablo Huerga Melcón, koordynator ds. informatyki w szkole średniej IES Rosario de Acuna w Gijón (Hiszpania).
Program badania
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od maja 2006 r. do lutego
2007 r. w 73 szkołach podstawowych i średnich na terenie Francji,
Hiszpanii, Polski, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Składało się
z pisemnych ankiet i wywiadów, mających na celu porównanie i ocenę
wartości platform Microsoft oraz open source w nauczaniu i
działaniach administracyjnych. Zbadano także koszty ich obsługi.
Badanie zostało zlecone przez firmę Microsoft i przeprowadzone
przez firmę Wipro, a jego wyniki poddał audytowi prof. Dutta.
Dołącz do dyskusji: Produkty Microsoft lepsze dla edukacji niż open source