PPL obniża opłaty lotniskowe w Warszawie
P.P. "Porty Lotnicze" wprowadza zmiany w opłatach lotniskowych naLotnisku Chopina w Warszawie. Najważniejsze z nich, to obniżenieczęści opłat, wprowadzenie korzystniejszego dla linii lotniczychsposobu ich naliczania, zwolnienie przewoźników z opłaty postojowejw ciągu nocy, a także wprowadzenie zniżek dla nowych połączeń. Noweopłaty zaczną obowiązywać od 1 października br.
Zmienia się sposób naliczania opłaty za lądowanie, a takżezmniejsza się jedna z dwóch stawek opłaty za tę usługę. Niższastawka 40 zł będzie naliczana za każdą tonę maksymalnej masystartowej samolotu, do czterdziestej tony włącznie, a nie jakdotychczas tylko do dwudziestej piątej tony. Za każda następną tonęobowiązuje stawka 45 zł, która nie ulega zmianie.
Tym samym przesunięty zostaje próg tonażowy samolotu, poprzekroczeniu którego obowiązuje stawka 45 zł. Nowe rozwiązaniaoznaczają tańsze lądowania dla samolotów pasażerskich,korzystających z Lotniska Chopina, ponieważ ich maksymalna masastartowa w większości przypadków przekracza 25 ton.
Zmianie ulega sposób naliczania opłaty hałasowej. W ciągu dniabędą z niej zwolnione samoloty posiadające certyfikaty pierwszej,drugiej i trzeciej kategorii hałasowej, a nie jak dotychczas tylkopierwszej. Oznacza to niższe koszty dla większej liczby samolotów,korzystających z warszawskiego lotniska, a tym samym oszczędnościdla linii lotniczych. Najwyższa opłata hałasowa obowiązywać będziew godz. 00.00-4.59.
Zniesiona zostaje opłata za postój samolotu na lotnisku w godz.22.00-5.59. W ciągu dnia opłata nie będzie naliczana za pierwszetrzy godziny postoju samolotu, liczone od momentu lądowania domomentu startu.
"Zniesienie dziennej opłaty hałasowej dla większejliczby samolotów oraz wyższa opłata hałasowa w najpóźniejszychgodzinach nocnych mają zachęcić przewoźników do latania w ciągudnia i ograniczenia hałasu w porze nocnej. Zniesienie opłatypostojowej w godzinach nocnych jest zachętą dla linii lotniczych dopozostawiania na noc w Warszawie większej liczby samolotów. Zportów bazowych samoloty oferują bowiem więcej połączeń" -powiedział Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy P.P. "PortyLotnicze".
Wprowadzona zostaje zniżka dla nowych tras pozaeuropejskich.Przewoźnik, który uruchomi taką trasę, przez pierwsze dwalata wykonywania na niej lotów będzie korzystał z 99-procentowejzniżki od opłaty za lądowanie. W kolejnych trzech latach zniżkabędzie wynosić odpowiednio 80, 60, 30 procent.
Utrzymana zostaje zniżka od opłaty za lądowanie dla nowych traseuropejskich. W pierwszym roku wykonywania lotów na nowej trasiezniżka wynosi 75 procent. W drugim, trzecim i czwartym roku 50procent. Nowy cennik przewiduje rozszerzenie jej również na piątyrok, w którym wyniesie ona
30 procent.
"Daleko idącymi zniżkami chcemy zachęcić przewoźników douruchamiania nowych połączeń z naszego lotniska. Od 1 październikalinia lotnicza, która uruchomi nowe połączenie pozaeuropejskiebędzie przez dwa lata płacić za lądowanie w Warszawie symbolicznąopłatę. To bardzo atrakcyjne warunki, które mamy nadzieję przyniosąefekt w postaci rozszerzenia siatki połączeń Lotniska Chopina" -dodał Jakub Mielniczuk.
Opłata za lądowanie samolotu o maksymalnej masie startowejnieprzekraczającej 5 ton (samoloty kilkuosobowe) wyniesienie 200 zalądowanie.
Inne zmiany, to m.in. wprowadzenie 15-procentowej zniżkiod opłaty pasażerskiej w ruchu krajowym oraz 50-procentowej zniżkiod opłaty za lądowanie dla tras o małym ruchu.
Obowiązywanie nowych opłat będzie w pierwszym roku kosztowałoPPL ok. 20 mln zł.
"Zmniejszone z powodu niższych opłat wpływy traktujemy jakoinwestycję w rozwój ruchu lotniczego w Warszawie. Obniżka opłatjest również wyjściem naprzeciw przewoźnikom w trudnym dla branżyokresie" - powiedział Mielniczuk.
Nowe opłaty zostały zatwierdzone przez prezesa UrzęduLotnictwa Cywilnego.
Dołącz do dyskusji: