Polska ma coraz lepszą markę
Polska wchodzi do elity krajów, które mogą się poszczycić najlepsząmarką - wynika z Country Brand Index 2007, przeprowadzonego przezmiędzynarodową firmę konsultingową FutureBrand i agencję publicrelations Weber Shandwick.
Wśród 54 notowanych krajów świata znaleźliśmy się na 8 miejscu wkategorii "Wschodząca gwiazda". Najlepsza markę na świeciezachowała Australia, a za nią znalazły się Stany Zjednoczone iWielka Brytania. Spośród krajów naszego regionu Europy ponownieuznanie w oczach specjalistów znalazły Węgry i Czechy zajmująceodpowiednio 2 i 3 miejsce w kategorii "Warte poniesionychwydatków". Po raz pierwszy i to od razu w trzech kategoriachznalazła się Rosja: 9 - "Wschodząca gwiazda", 8 - "Kultura isztuka", 7 - "Historia". Jednak najlepsze oceny w naszym regioniezdobyła Chorwacja - numer jeden w kategorii "Wschodzącagwiazda".
"Wschodzące gwiazdy" to kraje, które w ciągu najbliższych 5 latmają szansę stać się jednym z głównych kierunków wyprawturystycznych. Oprócz Chorwacji, Polski i Rosji w pierwszejdziesiątce znalazły się: Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kuba,Islandia i Argentyna. W rankingu Country Brand Index 2007 kraje sązestawiane w 22 kategoriach, na podstawie których tworzy się listękrajów posiadających najlepszą markę. Polska znalazła się w tymzestawieniu po raz pierwszy. Badanie jest prowadzone trzeci rok zrzędu.
W tworzeniu rankingu wzięło udział ponad 2 600 podróżników,turystów oraz ekspertów w dziedzinie turystyki i hotelarstwa zcałego świata.
"Silna marka kraju pomaga w ugruntowaniu jego pozycji w każdymsektorze" - mówi Rina Plapler, Dyrektor Zarządzający FutureBrand."W tegorocznym CBI dokładnie pokazaliśmy w jaki sposób kraje sąpostrzegane jako marki".
Kraje o najlepszej marce, 2007 CBI
1. | Australia | 6. | Kanada |
2. | Stany Zjednoczone | 7. | Hiszpania |
3. | Wielka Brytania | 8. | Nowa Zelandia |
4. | Francja | 9. | Grecja |
5. | Włochy | 10. | Japonia |
Tegoroczny raport CBI porusza szeroki wachlarz tematów istotnychdla podróżników i turystów - od marki kraju najbardziejzorientowanego na ochronę środowiska (Szwecja), do kraju w którymnajchętniej prowadziliby działalność biznesową (USA).
"Reputacja marki kraju sama w sobie jest jej silną walutą.Wpływa ona na finansowe i biznesowe inwestycje, zrównoważony rozwójoraz dodatkowo wspiera sektor prywatny i detaliczny" - wyjaśniaRene A. Mack, szef globalnego działu Tavel&Lifestyle w WeberShandwick. "Odwiedzający kraj są najlepszą reklamą dla markikażdego kraju. Importują oni wszystkie doświadczenia zdobyte wdanym kraju bezpośrednio do swoich domów, biur i społeczności, wktórych żyją. Ponadto, dokonują tego w najbardziej przekonującysposób, poprzez marketing szeptany - word of mouth"
Kraje najlepsze w poszczególnych kategoriach: 2007 CountryBrand Index
Idealne do robienia interesów | Stany Zjednoczone, Chiny, Wielka Brytania, Francja,Włochy |
Przyjazne biznesmenom | Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Kanada,Irlandia, Francja |
Warte zamiany podróży służbowej wturystyczną | Stany Zjednoczone, Australia, Włochy,Japonia, Tajlandia |
Najlepsze do organizacji konferencji | Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Niemcy,Singapur, Zjednoczone Emiraty Arabskie |
Bogactwo kultury i sztuki | Włochy, Francja, Egipt, Indie, WielkaBrytania |
Wyjątkowe | Nowa Zelandia, Chiny, RPA, Japonia,Tajlandia |
Do plażowania | Malediwy, Tahiti, Wyspy Bahama, Australia,Dominikana |
Przyjazne rodzinie | Dania, Kanada, Australia, Stany Zjednoczone,Szwecja |
Bogata historia | Egipt, Włochy, Chiny, Grecja,Francja |
Najlepsza baza hotelowa | Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malediwy,Australia, Tahiti, Kanada |
Najpiękniejsze krajobrazy | Nowa Zelandia, Australia, Malediwy, Kanada,RPA |
Najbogatsze życie nocne | Hiszpania, Stany Zjednoczone, Brazylia,Tajlandia, Singapur |
Najlepsze jedzenie | Francja, Włochy, Singapur, Japonia, StanyZjednoczone |
Do uprawiania sportu | Australia, Nowa Zelandia, Kanada, RPA, StanyZjednoczone |
Przyjaźni mieszkańcy | Australia, Kanada, Nowa Zelandia, Irlandia,Tajlandia |
Najlepszy odpoczynek i relaks | Malediwy, Tahiti, Wyspy Bahama, Jamajka, NowaZelandia |
Najbezpieczniejsze | Nowa Zelandia, Kanada, Szwecja, Dania,Szwajcaria |
Na zakupy | Stany Zjednoczone, Zjednoczone EmiratyArabskie, Singapur, Włochy, Japonia |
Warte swojej ceny | Tajlandia, Węgry, Czechy, Meksyk ,Wietnam |
Warto w nich zamieszkać | Kanada, Nowa Zelandia, Australia, Szwecja,Singapur |
Metodologia
FutureBrand opracowało trzypoziomowy system ewaluacji służący doprzygotowania rankingu marek krajów. Ranking obejmuje światowebadanie ilościowe, opinie ekspertów i odnośniki do odpowiednichstatystyk dotyczących aktywów marek, ich rozwoju i ekspansji.Wynikiem tego jest unikalny system ewaluacji, będący podstawąrankingów. Ponad 2,600 respondentów z siedmiu krajów wzięło udziałw badaniu dotyczącym podróżowania. Wśród uczestników uwzględnionokobiety i mężczyzn między 21 a 65 rokiem, którzy często podróżują(odbywają międzynarodowe biznesowe lub rekreacyjne podróże więcejniż raz w roku). W badaniu wzięło udział ponad 50 międzynarodowychekspertów i profesjonalistów z sektora turystycznego, pisarzy,wydawców oraz analityków. W celu zapewnienia reprezentatywnego orazzróżnicowanego wyniku, eksperci pochodzą z różnychregionów.
Dołącz do dyskusji: Polska ma coraz lepszą markę