Polsat z reklam przy Euro 2016 zarobił prawie dwa razy więcej niż TVP. Najmocniej promowane Orange, Play i Plus (analiza)
Chociaż to TVP1 zgromadziła większą liczbę widzów transmisji Euro 2016, to jednak Polsat wygrał reklamowo to wydarzenie, osiągając prawie dwa razy wyższe wpływy. Według szacunków, razem z zyskami ze sprzedaży dostępu do płatnych kanałów z tymi transmisjami, Telewizja Polsat mogła zarobić nawet ponad 100 mln zł netto.
Według szacunków agencji Starcom Polska przychody reklamowe przy meczach Euro 2016 emitowanych na głównej antenie Polsatu wyniosły 37,7 mln zł. Telewizja Polska (uwzględniając powtórkowe emisje) zarobiła blisko 21 mln zł. Wydatki reklamowe netto marek własnych Grupy Cyfrowego Polsatu (Polkomtel i Polsat) wyniosły około 3,6 mln zł. Po uwzględnieniu tej kwoty wartość przychodów reklamowych przy meczach Euro 2016 wynosi 34,1 mln zł.
Zdaniem Marka Racławskiego, head of tv department w MullenLowe Mediahub, przewaga ta wynika głównie z faktu, ze główna antena Polsatu emitowała 24 mecze, a TVP miała prawa do emisji zaledwie 11 spotkań. - Dodatkowo Polsat w efektywniejszy sposób wykorzystywał czasy reklamowe przy transmisjach i studiach sportowych emitując więcej spotów - zwraca uwagę Racławski.
Łączne estymowane przychody TVP i Polsatu wyniosły 55 mln zł, czyli nieco więcej niż prognozowali eksperci z domów mediowych przed Euro 2016. - Biorąc pod uwagę fakt, że Polsat odsprzedał TVP prawa do transmisji 11 meczów za około 40 mln zł i dodatkowo sprzedał 400 tys. dostępów do płatnych transmisji na zamkniętych kanałach po średniej cenie 99 zł (należy odjąć prowizję dla operatorów), można założyć, że właścicielowi Polsatu udało się wypracować zysk z inwestycji w Euro 2016 - mówi Anna Bratkowska, dyrektor ds. handlowych w Starcom Polska.
Według Joanny Nowakowskiej, communications&market analysis managera w MEC, przychody reklamowe Polsatu, który na Euro 2016 zaproponował znacznie atrakcyjniejsze ceny reklam, mogły przekroczyć 30 mln zł.
- W przypadku tego nadawcy było to zapewne mniej niż jedna trzecia wszystkich wpływów z imprezy. Stacja przy Euro 2016 zarobiła na sprzedaży sublicencji TVP, a oprócz tego koncentrowała się tradycyjnie na promocji i sprzedaży płatnych dostępów do uruchomionych specjalnie pod mistrzostwa kanałów. Jeśli prawdziwe są informacje sprzedaży o 400 tys. takich dostępów, a ich cena wynosiła blisko 100 zł, mamy kolejnych 40 mln zł przychodów, które pomniejszone o marżę operatorów płatnej telewizji również trafiają do kasy Polsatu. Do tego dochodzą znacznie już mniejsze wpływy Ipli. Całość przychodów Polsatu może więc przekraczać 100 mln zł i - abstrahując od tego, czy impreza sfinansowała inwestycję w prawa, bo nie znamy ich ceny - oznacza to, że Polsat śmiało można nazwać mistrzem Euro 2016 - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska.
Przychody reklamowe netto przy meczach Euro 2016
Data |
Mecz |
Polsat |
TVP1 |
10.06.2016 |
Ceremonia otwarcia |
123 357 |
228 259 |
10.06.2016 |
Francja-Rumunia |
632 293 |
769 705 |
11.06.2016 |
Albania-Szwajcaria |
706 993 |
|
12.06.2016 |
Polska-Irlandia Płn. |
2 705 363 |
2 551 011 |
13.06.2016 |
Hiszpania-Czechy |
902 946 |
|
14.06.2016 |
Austria-Węgry |
1 362 705 |
|
15.06.2016 |
Rosja-Słowacja |
769 764 |
|
16.06.2016 |
Niemcy-Polska |
2 843 565 |
3 209 216 |
17.06.2016 |
Włochy-Szwecja |
885 850 |
|
18.06.2016 |
Belgia-Irlandia |
750 340 |
|
19.06.2016 |
Rumunia-Albania |
1 410 920 |
|
20.06.2016 |
Rosja-Walia |
1 482 688 |
|
21.06.2016 |
Ukraina-Polska |
3 172 158 |
2 140 885 |
22.06.2016 |
Islandia-Austria |
1 142 096 |
|
25.06.2016 |
Szwajcaria-Polska |
4 212 478 |
1 853 435 |
26.06.2016 |
Węgry-Belgia |
1 461 701 |
|
27.06.2016 |
Anglia-Islandia |
1 440 207 |
|
27.06.2016 |
Włochy-Hiszpania |
1 150 454 |
370 832 |
30.06.2016 |
Polska-Portugalia |
5 491 991 |
3 086 136 |
1.07.2016 |
Walia-Belgia |
976 221 |
|
2.07.2016 |
Niemcy-Włochy |
1 049 834 |
896 338 |
3.07.2016 |
Francja-Islandia |
999 700 |
|
6.07.2016 |
Portugalia-Walia |
647 675 |
1 161 243 |
7.07.2016 |
Niemcy-Francja |
635 418 |
1 160 561 |
10.07.2016 |
Portugalia-Francja |
711 464 |
2 032 512 |
RAZEM |
|
37 668 180 |
19 460 133 |
Powtórki meczów w Telewizji Polskiej |
1 517 282 |
||
RAZEM |
|
37 668 180 |
20 977 415 |
Mecz finałowy był sukcesem komercyjnym Telewizji Polskiej. Według estymacji Starcomu TVP zarobiła z reklamponad 2 mln zł, podczas gdy Polsat jedynie 711 tys. zł. Podobna sytuacja miała miejsce przy meczach półfinałowych - przychody TVP1 były o około 80 proc. wyższe od przychodów Polsatu.
Top brandy (bez sponsoringów) przy meczach (transmisje, studia, powtórki) Euro 2016
BRAND |
Wydatki ratecard (zł) |
Total GRP All 16-49 |
ORANGE |
4 417 300 |
520 |
PLAY |
3 430 420 |
418 |
PLUS |
3 050 360 |
402 |
T-MOBILE |
3 007 030 |
431 |
MCDONALDS |
2 700 340 |
428 |
OPEL |
2 651 495 |
373 |
BANK ZACHODNI WBK |
2 412 410 |
552 |
MEDIA MARKT |
2 185 510 |
336 |
COCA COLA |
1 967 000 |
335 |
BOOKING.COM |
1 914 700 |
225 |
ING BANK SLASKI |
1 852 000 |
249 |
KIA |
1 806 600 |
238 |
WARKA |
1 732 640 |
338 |
TATRA |
1 728 340 |
267 |
HYUNDAI |
1 694 700 |
272 |
Przy transmisjach z całego turnieju marką z najwyższymi cennikowymi wydatkami na reklamy był Orange - wyniosły one ponad 4,4 mln zł. Bank Zachodni WBK był z kolei liderem pod względem wygenerowanych ratingów w grupie All 16-49 (552).
Top brandy (bez sponsoringów) przy meczach (transmisje, studia, powtórki) Euro 2016 w TVP1
BRAND |
Wydatki ratecard (zł) |
Total GRP All 16-49 |
ORANGE |
2 480 200 |
271 |
OPEL |
1 743 955 |
258 |
T-MOBILE |
1 719 430 |
191 |
BANK ZACHODNI WBK |
1 464 210 |
290 |
MCDONALDS |
1 319 370 |
148 |
TATRA |
1 263 890 |
182 |
ING BANK SLASKI |
1 177 000 |
129 |
ORLEN |
1 161 600 |
115 |
WARKA |
1 152 690 |
218 |
LOTOS |
1 117 600 |
90 |
LEXUS |
1 060 500 |
110 |
UEFA |
1 056 300 |
116 |
MEDIA MARKT |
1 030 920 |
135 |
TOYOTA |
901 700 |
100 |
TYSKIE |
814 740 |
108 |
Top brandy (bez sponsoringów) przy meczach (transmisje, studia) Euro 2016 w Polsacie
BRAND |
Wydatki ratecard (zł) |
Total GRP All 16-49 |
PLUS |
3 050 360 |
402 |
PLAY |
2 953 240 |
330 |
ORANGE |
1 937 100 |
249 |
BOOKING.COM |
1 738 400 |
206 |
COCA COLA |
1 727 300 |
311 |
SMART DOM |
1 551 400 |
118 |
HEAD & SHOULDERS |
1 526 440 |
282 |
HYUNDAI |
1 480 400 |
250 |
MCDONALDS |
1 380 970 |
280 |
PYSZNE.PL |
1 358 300 |
155 |
T-MOBILE |
1 287 600 |
240 |
CYFROWY POLSAT |
1 206 200 |
168 |
MEDIA MARKT |
1 154 590 |
201 |
KIA |
1 136 700 |
175 |
LIPTON ICE TEA |
1 057 970 |
162 |
*Źródło: AGB NMR TG All 16-49, dane dla transmisji sportowej i studio sport, bez sponsoringów, estymowane wpływy netto na podstawie rabatów opublikowanych przez stacje telewizyjne do wyceny Euro 2016 (z zastosowaniem specjalnych przeliczników długości spotów dla transmisji meczów Euro 2016, uwzględniając fakt, iż Polsat część spotów sprzedał w pakiecie).
Dołącz do dyskusji: Polsat z reklam przy Euro 2016 zarobił prawie dwa razy więcej niż TVP. Najmocniej promowane Orange, Play i Plus (analiza)