SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polacy chętnie kupią chiński samochód. Nowy raport nie zostawia złudzeń, co się liczy

Aż sześciu na dziesięciu Polaków  kupiłoby samochód z Chin, pod warunkiem atrakcyjnej ceny. Tak wynika z opublikowanego właśnie raportu Santander Consumer Multirent. Chińskie marki mają natomiast duży problem z rozpoznawalnością.

Głównym argumentem, który mógłby skłonić 60 proc. ankietowanych do zakupu chińskiego modelu jest atrakcyjna cena. Kwestia ta jest bardziej kluczowa dla mężczyzn - 64 proc. niż kobiet - 53 proc. Jako kolejny argument brany pod uwagę respondenci wskazali dobre wyposażenie - 28 proc. Ten aspekt jest wskazywany najczęściej przez osoby powyżej 60 roku życia - 35 proc. Z kolei 25 proc. badanych byłoby skłonnych wybrać chiński samochód ze względu na oferowane nowoczesne technologie - poinformowano w raporcie "Za kółkiem chińskiego auta" Santander Consumer Multirent.

Innowacyjne rozwiązania przekonują w szczególności badanych o zarobkach powyżej 7 tys. złotych – z tej grupy taki powód wskazało 32 proc. respondentów. Mniej istotne są takie kwestie jak testy zderzeniowe wykonane przez europejskie instytucje (17 proc. wskazań), wygląd (15 proc.), dostępność samochodu chińskiej marki w ofercie lokalnego (8 proc.). Blisko co piątego respondenta (19 proc.) żaden argument nie przekonałby ich do zakupu chińskiego samochodu.

Chińskie marki samochodów mają problem

Z badania wynika, że 52 proc. Polaków zupełnie nie rozpoznaje chińskich marek. Zauważalnie niższa znajomość występuje wśród kobiet - 63 proc. wskazań wobec 42 proc. mężczyzn. 29 proc. polskich kierowców zna chińskie marki samochodów dostępne na polskim rynku. 23 proc. ankietowanych nie jest pewnych, czy znają takie pojazdy. Najwięcej osób słyszało o marce MG - 20 proc., Maxus - 14 proc. i BYD - 13 proc. Z kolei wśród trzech marek o najmniejszej rozpoznawalności znalazły się Seres - 4 proc., Omoda - 5 proc. i BAIC - 6 proc.

Czytaj też: Internet wypiera targi. Premiery nowych aut coraz częściej w sieci

"Wyniki naszego badania pokazują, że największą znajomością chińskich marek wykazują się trzydziestolatkowie. To właśnie ta grupa – z jednej strony otwarta na innowacje, a z drugiej o ugruntowanych opiniach i rozbudowanych doświadczeniach konsumenckich wie najwięcej na ten temat. Z kolei najmniejszą świadomość mają osoby między 50 a 59 rokiem życia. Z obserwacji rynku można wnioskować jednak, że sytuacja będzie stopniowo się zmieniać, a popularność pojazdów z Chin będzie rosła" – skomentowała Agnieszka Gawlik z Santander Consumer Multirent.

Według autorów raportu, kraj pochodzenia to czynnik, który często ma wymierny wpływ na postrzeganie danej marki. 47 proc. respondentów zwraca na ten czynnik uwagę i do zakupu zniechęca ich brak zaufania do produktów z Chin. W szczególności brak zaufania wykazują osoby o zarobkach do 3 tys. złotych, odpowiedziało tak 71 proc. z nich. Polacy są zniechęceni do zakupu chińskich marek przez przekonanie, że cechują się one niską jakością wykonania – uważa tak jedna trzecia ankietowanych.

Kolejną kwestią powstrzymującą przed zakupem jest osób niedostępność części zamiennych - 25 proc. wskazań, a dla 23 proc. dyskwalifikujący jest brak testów bezpieczeństwa europejskich instytucji. W dalszej kolejności respondenci wymieniają trudność w ewentualnej odsprzedaży - 16 proc., słabe opinie o serwisie - 15 proc. oraz niechęć do udostępniania swoich danych chińskim producentom - 9 proc.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-17 maja br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na osobach, które posiadają prawo jazdy i aktywnie je wykorzystują. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na próbie 1000 osób.

Czytaj też: Havas Creative Network obsłuży kompleksowo MG Motor

Santander Consumer Multirent jest częścią hiszpańskiej Grupy Santander. Na polskim rynku działa od 2007 roku. Firma specjalizuje się w leasingu operacyjnym pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Produkty leasingowe są dystrybuowane poprzez sieć dealerów samochodowych wszystkich marek, które współpracują z Santander Consumer Bankiem i z Santander Consumer Multirent, a także poprzez partnerów i pośredników oraz doradców mobilnych Santander Consumer Banku.

Dołącz do dyskusji: Polacy chętnie kupią chiński samochód. Nowy raport nie zostawia złudzeń, co się liczy

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
czytelnik
Jak to dobrze, że Izera będzie polskim samochodem.
4 0
odpowiedź
User
whongkongu
Surprise, surprise - technicznie sa juz czesto lepsze od wielu europejskich
5 0
odpowiedź
User
limuzyna
Niesamowite, ludzie nie chcą kupować małych samochodzików na zakupy za prawie 100 tys zł ?
7 0
odpowiedź