SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Podstawowe zakupy podrożały w ciągu roku o 50 zł. Najtaniej ciągle w Auchan

Mimo iż inflacja hamuje, to ceny nadal rosną. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł. W ujęciu rocznym koszyk złożony z produktów najtańszych był droższy o 20 proc. natomiast zestaw najdroższych produktów wzrósł o 26 proc. Za zakupy online trzeba było zapłacić o ponad 100 zł więcej niż w najtańszej sieci.

Kolejny miesiąc z rzędu znacznie obniżyło się tempo wzrostu cen żywności. Według wstępnych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2023 r. wzrosły o 11,5 proc. rok do roku, a w porównaniu do poprzedniego miesiąca utrzymały się na tym samym poziomie. Rynkowe prognozy wskazują, że w kolejnych miesiącach inflacja będzie nadal się obniżać i za kilka miesięcy osiągnie poziom jednocyfrowy.

Najmocniej zdrożały zakupy w Netto

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w czerwcu były wyższe niż w maju br. Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu 2023 r. wyniosła 297,38 zł. To wzrost o 2,28 zł, czyli 0,77 proc. w porównaniu do maja br.

Podobnie jak przed miesiącem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Polomarket - 17,72 zł (5,91 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to między innymi Carrefour (25,50 proc.), Intermarche (25,45 proc.) czy Kaufland (23,66 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w którym średnia cena koszyka w czerwcu 2023 r. była wyższa aż o 72,00 zł niż przed rokiem, tj. o 28,83 proc.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 229,26 zł (więcej o 9,46 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 372,99 zł (mniej o 2,89 zł niż w maju br.).

Różnica między najtańszym,a najdroższym koszykiem w czerwcu 2023 r. wyniosła 143,73 zł i jest ona o 12,35 zł niższa niż w maju br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2023 r. była wyższa o 19,29 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2023 r. droższy o 26,11 proc. niż w 2022 r.

Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,52 proc. z 246,75 zł w czerwcu 2022 r. do 297,38 zł w czerwcu 2023 r.

- .Z naszej najnowszej analizy wynika, że cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł. Jeszcze bardziej widoczne jest to w przypadku zestawu najtańszych produktów. W ujęciu rocznym jego cena wzrosła o 20 proc., natomiast cena najdroższego koszyka wzrosła aż o 26 proc.. Te wzrosty są niestety widoczne przy sklepowych kasach i stąd wciąż wysokie wartości na paragonach. Naszym zdaniem w najbliższych tygodniach największe sieci handlowe będą prowadzić aktywną politykę cenową, możliwe są różnego rodzaju wakacyjne promocje, które mają zwiększać sprzedaż i przyciągnąć do sklepów nowych klientów – komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zakupy online droższe o 43 proc. niż w najtańszej sieci. Najmniej płacimy w Auchan

Niezmiennie od początku roku za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan.

W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 241,28 zł. To o 0,54 zł, czyli o 0,22 proc. mniej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 10,84 zł (Lidl) i 13,86 zł (Biedronka).

W czerwcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 345,17 zł, czyli aż o 43 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 28,83 proc. odnotowano w sieci Netto, w którym średnia cena wzrosła o 72,00 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w czerwcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach - 281,52 zł.

Ile podrożały tłuszcze, a ile produkty sypkie?

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w czerwcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

Tym razem w siedmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (42,71 proc.) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że chemia domowa i kosmetyki podrożały o 26,25 proc., produkty sypkie o 24,87 proc. a słodycze o 22,06 proc.

W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w czerwcu 2023 r. drożej o 7,46 proc.).

Dołącz do dyskusji: Podstawowe zakupy podrożały w ciągu roku o 50 zł. Najtaniej ciągle w Auchan

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl