Play z UPC zyskał przez kwartał prawie 100 tys. klientów. Ma ponad 2 mln klientów usług stacjonarnych
Grupa Play, do której od wiosny ub.r. należy UPC Polska, w zeszłym kwartale pozyskała netto 77 tys. użytkowników usług mobilnych i 19 tys. w segmencie usług stacjonarnych. Kwartalne przychody wzrosły pro forma o 4,3 proc., m.in. dzięki wyższej sprzedaży urządzeń na czele ze smartfonami.
Na koniec czerwca br. Grupa Play miała 9,16 mln klientów abonamentowych, o 98 tys. więcej niż kwartał wcześniej. Natomiast liczba użytkowników ofert prepaidowych zmalała o 21 tys., co operator tłumaczy jako stopniową normalizację po tym, jak od lutego ub.r. rozdawał darmowe startery uchodźcom z Ukrainy.
Klient Play płaci prawie 30 mln zł miesięcznie
Średni przychód miesięczny (ARPU) od klienta usług mobilnych w minionym kwartale wynosił 29,6 zł, o 26 proc. więcej niż przed rokiem (28,8 zł).
Z kolei w obszarze usług dla domu, czyli internetu stacjonarnego i telewizji cyfrowej, liczba klientów zwiększyła się przez kwartał o 19 tys., co telekom uzasadnia wprowadzeniem oferty konwergentnej w sieci UPC Polska.
Play podał, że zwiększył bazę klientów usług stacjonarnych i dla domu przekraczają próg 2 mln i odnotowując wzrost o 7,8 proc. r/r.
Przychody operatora w zeszłym kwartale wyniosły 2,42 mld zł, po wzroście rok do roku o 5 proc. (w ujęciu pro forma dynamika wyniosła 4,3 proc.).
Zmalały jedynie wpływy z połączeń międzyoperatorskich i usług hurtowych, M2M oraz B2B - o 7,3 proc. do 316 mln zł, co wynika z obniżenia z początkiem br. regulowanych stawek za zakończenie połączeń sieciowych.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z kolei przychody z usług mobilnych zwiększyły się o 5 proc. do 1,14 mld zł, z usług stacjonarnych i dla domu - o 7 proc. do 486 mln zł, a ze sprzedaży urządzeń (na czele ze smartfonami) - o 12,9 proc. do 472 mln zł.
W całym półroczu telekom zanotował 4,79 mld zł przychodów, o 17,6 proc. więcej niż przed rokiem. Procentowo zdecydowanie najmocniej poszła w górę sprzedaż urządzeń - o 18,4 proc. do 984 mln zł. W ujęciu pro forma (przejęcie UPC Polska zostało sfinalizowane na początku kwietnia) wzrost łącznych wpływów wyniósł 5,6 proc.
Ponad 100 mln zł więcej na inwestycje
Nakłady inwestycyjne Grupy Play w zeszłym półroczu sięgnęły 616 mln zł, o 26,6 proc. więcej niż przed rokiem. Liczba należących do operatora stacji bazowych zwiększyła się rok do roku z 10 031 do 10 939. Tydzień temu operator ogłosił, że przekroczył poziom 11 tys. stacji.
Półroczny zysk EBITDAaL wzrósł o 3,8 proc. do 1,92 mld zł, natomiast marża EBITDAaL zmalała z 45,4 do 40,1 proc. - Wzrost przychodów operacyjnych pro-forma o 108 mln zł został zniwelowany przez prawie dwukrotny wzrost kosztów energii i wejście w życie umowy o świadczenie usług z Polskim Światłowodem Otwartym, spółką joint venture emitenta (czyli Grupy Play - przyp.) i InfraVia - podano w komunikacie.
Our groundbreaking services – New Generation "a la carte" TV and 5 Gb/s internet – set new standards. We continue investing in both mobile and fixed infrastructure networks to offer highest quality of services & freedom of choice. Congrats to our #OneTeam for their passion & joy! pic.twitter.com/IFqkLHEwX0
— Jean Marc Harion (@Harion) August 30, 2023
W kwietniu br. P4 sfinalizował sprzedaż połowy udziałów spółki Polski Światłowód Otwarty, do której wniósł sieć światłowodową UPC Polska. Nabywcą jest francuski fundusz private equity InfraVia Capital Partners, cena wyniosła 1,77 mld zł.
Z kolei koncern iliad, właściciel Grupy Play, na przełomie czerwca i lipca sprzedał Cellnex Group pozostałe 30 proc. udziałów spółki On Tower Poland, do której przeniesiono pasywną infrastrukturę nadawczą sieci Play. Wartość transakcji to 2,3 mld zł brutto.
iliad właścicielem Play jest od końcówki 2020 roku, 100 proc. akcji operatora przejął za prawie 10 mld zł. Natomiast Play za UPC Polska wiosną ub.r. zapłacił 7,01 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Play z UPC zyskał przez kwartał prawie 100 tys. klientów. Ma ponad 2 mln klientów usług stacjonarnych