Partner of Promotion i MSL Group z największymi honorariami i zatrudnieniem (TOP21 agencji PR)
Wśród agencji public relations w Polsce największe honoraria fee income w ub.r. zanotowały Partner of Promotion i MSL Group, które miały też najwięcej stałych pracowników i współpracowników. Na kolejnych miejscach znalazły się Grayling Poland, Walk, H+K Strategies i 24/7 Communication.
W 2015 roku honoraria fee income (rozumiane jako wpływy netto ze sprzedaży usług pomniejszone o ich koszty zewnętrzne) agencji Partner of Promotion wyniosły 19,5 mln zł (o 0,4 mln zł więcej niż rok wcześniej), a MSL Group - 14,5 mln zł (2,1 mln zł więcej niż w 2014 roku). Zatrudnienie etatowe w pierwszej agencji wzrosło w skali roku o jedną osobę do 56, a w drugiej - o 11 do 55.
Kolejne osiem agencji z rankingu zanotowało od 5 do 7,8 mln zł fee income. W tej grupie spadek honorariów zanotowała Hill+Knowlton Strategies - z 6,7 do 6,4 mln zł. W RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants na etacie była zatrudniona tylko jedna osoba, a ponadto współpracowano z 12 konsultantami. Więcej współpracowników niż stałych pracowników było też w NBS Communications i Clue PR, natomiast TBT i Wspólnicy i Alert Media Communication współpracowały tylko z jednym konsultantem.
Agencja TBT i Wspólnicy na usługi zewnętrzne wydała jedynie 4 proc. przychodów ze sprzedaży, a Genesis PR - 6 proc. Za to w przypadku Walk, Planet PR, 24/7 Communication i Multi Communications te wydatki wyniosły 60-66 proc.
Łączna wartość przychodów wygenerowanych z honorariów za rok 2015 agencji PR biorących udział w rankingu wyniosła 115,3 mln zł. Są to wyniki wypracowane przez 667 konsultantów zatrudnionych w największych firmach public relations w Polsce. Daje to wartość rocznych honorariów przypadających na jednego konsultanta ok. 173 tys. zł. W skali roku wzrósł średni wynik fee income badanych agencji - o 0,2 mln zł, do 5,5 mln zł.
- Zestawienie łącznych przychodów z honorariów dla pierwszych 20 agencji na przestrzeni ostatnich trzech lat pokazuje, że polski rynek się ustabilizował, a perspektywy dla branży są dobre. W 2013 roku była to kwota 93,3 mln zł, a w latach 2014 i 2015 już odpowiednio 105,6 mln zł i 115,3 mln zł, zatem obserwujemy stały trend wzrostowy na poziomie bliskim 10%, co napawa optymizmem - komentuje Grzegorz Szczepański, prezes Związku Firm Public Relations, który zlecił przygotowanie raportu.
Zestawienie jest oparte na otwartym sondażu wśród agencji, w którym wzięło udział 21 firm, w tym dwie nienależące do ZFPR. Nad prawidłowością przebiegu sondażu czuwała firma doradcza Grupa Strategia. Fee income zdefiniowano jako różnicę między przychodem netto ze sprzedaży usług, a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak zakup i produkcja materiałów promocyjnych (np. plakaty, gadżety, filmy); zakup powierzchni reklamowej; transport, catering, wynajem sal, hoteli; oraz koszty pozostałe (takie jak np. wynajem sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów).
„Ranking agencji PR wg: „fee income” w mln zł, za 2015 rok |
||||||
LP. |
Agencja |
Fee income w mln zł |
Liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę |
Liczba konsultantów w ramach innych form współpracy |
Fee income do wpływów netto ze sprzedaży % |
Główni klienci |
1 |
Partner of Promotion |
19.5 |
56 |
25 |
51 |
Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Renault, Union Investment TFI Ghelamco Procter and Gamble |
2 |
MSL Group Sp. z o.o. |
14.5 |
55 |
25 |
69 |
Emirates, Lockheed, Martin Zortrax, Amazon, Carrefour |
3 |
Grayling Poland |
7.8 |
34 |
3 |
76 |
Sony Europe, HB Reavis Poland, UK Trade & Investment, Croatian National Tourist Board, Kapsch Telematic Services |
4 |
Walk |
7.1 |
36 |
19 |
34 |
Podravka Polska Sp. z o.o., Skyscanner LTD, Griffin Real Estate Sp. z o.o., Nikon Polska Sp. z o.o., Adamed Sp. z o.o. |
5 |
Hill+Knowlton Strategies |
6.4 |
23 |
7 |
81 |
Uber, Spotify, Globe Trade Centre, Facebook, Boeing |
6 |
24/7Communication Sp. z o.o. |
6.3 |
26 |
21 |
35 |
Grupa Zywiec, Lidl, Groupe SEB, Wedel, McDonald's |
7 |
Solski Burson-Marsteller |
5.9 |
18 |
15 |
72 |
Raytheon, Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, Grycan, Colgate-Palmolive, Airbus |
8 |
Grupa On Board |
5.9 |
33 |
7 |
57 |
Celon Pharma, Z.T. Kruszwica, Biogen Poland, TESCO (Polska), Coca-Cola |
9 |
Martis CONSULTING |
5.3 |
20 |
16 |
73 |
Strabag, Boryszew, KGHM, MCI, Grupa LOTOS |
10 |
RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants |
5.0 |
1 |
12 |
72 |
Sygnity S.A. GSK Services Sp. z o.o., Adidas Poland Sp. z o.o., Mondelez Europe Services GmbH, Coca-Cola Services |
11 |
Garden of Words |
4.2 |
17 |
18 |
52 |
Danone Sp. z o.o., Nestlé Polska S.A., Starbucks, IKEA Retail Sp. z o.o., TESCO (POLSKA) Sp. z o.o. |
12 |
Multi Communications Sp. z o.o. |
4.1 |
20 |
12 |
40 |
Reckitt Benckiser, Electrolux, Volkswagen Bank Polska DB Schenker, Nationale Nederlanden |
13 |
Lighthouse Consultants Sp. z o.o. |
3.8 |
11 |
11 |
65 |
PKN ORLEN, PGE EJ, LPP Getin Bank, Dr. Oetker |
14 |
Linkleaders |
3.4 |
16 |
10 |
61 |
XEROX, SKANSKA, SAP, CAPGEMINI, ACCENTURE |
15 |
United PR Grabowski Kozdra Zaborowska |
3.3 |
11 |
6 |
73 |
Saint-Gobain, IBM, Alior Bank, Panasonic, Procter & Gamble |
16 |
NBS Communications |
2.9 |
5 |
7 |
68 |
Ronson Development, Eurocash, Dr Gerard, Goodman, Bank BGŻ BNP Paribas |
17 |
Genesis PR |
2.6 |
10 |
5 |
93 |
Elemental Holding, paysafecard, Grupa Selena, Metrostav, ROBYG SA |
18 |
TBT i Wspólnicy Sp. z o.o. Sp. k. |
2.2 |
8 |
1 |
96 |
Dane Poufne |
19 |
ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o. |
2.1 |
17 |
1 |
66 |
PORTA KMI POLAND Sp. z o.o. Sp. K., PEPCO Marketing Sp. z o.o., Fundacja Nutricia, GOODYEAR DUNLOP TIRES POLSKA Sp. z o.o., NUTRICIA POLSKA Sp. z o.o. |
20 |
Clue PR |
2.0 |
8 |
12 |
72 |
Zalando, Ingenico, PizzaPortal, PayPal, Gumtree |
21 |
Planet PR Sp. z o.o. |
1.2 |
7 |
2 |
37 |
HID Global, Centrum Medyczne Zdrowie, Maxell, Physio-Control, AXIS Communications |
Dołącz do dyskusji: Partner of Promotion i MSL Group z największymi honorariami i zatrudnieniem (TOP21 agencji PR)