Rośnie popularność pakietów Netfliksa i Disney+ z reklamami
Już ponad 100 mln subskrybentów ze Stanów Zjednoczonych korzysta z tańszych planów z reklamami. Ampere Analysis szacuje, że w tej puli jest milion abonentów Netfliksa i 800 tys. Disney+. To zaledwie 2 proc. bazy subskrybentów tych platform, ale w najbliższych latach przychody dzięki takim użytkownikom mają rosnąć.
Obecnie większość abonamentów z reklamami sprzedają platformy niedostępne w Polsce, czyli Hulu, Peacock i Paramount+. Zainteresowanie takimi ofertami widać jednak także w przypadku globalnych graczy. Wpływ na to może mieć walka ze współdzieleniem kont przez Netfliksa. Wprowadzeniu planu z reklamami przez Disney+ na rynku amerykańskim towarzyszyła natomiast podwyżka opłat subskrypcyjnych. Aby dalej płacić 7,99 dol., a nie 10,99 dol., trzeba oglądać reklamy.
Liderzy pod względem subskrypcji z reklamami
Analitycy szacują, że ponad 90 proc. subskrybentów Hulu korzysta z planu, któremu towarzyszą reklamy. To prawdopodobnie 45 mln abonentów. Hulu ruszył jako serwis z reklamami w 2010 roku. Dopiero pięć lat później zaoferował za dodatkową opłatą pakiet bez spotów. W Peacock odsetek klientów z reklamami ma być najwyższy na rynku. Takich subskrypcji jest 30 mln. Niewielu mniej, bo 25 mln abonentów z takimi pakietami ma mieć Paramount+. Warner Bros Discovery ma łącznie około 12 milionów abonentów AVoD w USA. Przed uruchomieniem usługi Max, Discovery+ miał około 10 mln klientów z reklamami, natomiast HBO Max blisko dwa miliony.
Ampere spodziewa się, że w 2027 roku przychody generowane przez pakiety z reklamami w USA przekroczą 10 mld dol. Najwięksi gracze coraz bardziej zauważają potencjał takich usług. Netflix, który rynek kanadyjski czasami traktuje jako poligon doświadczalny, usunął w tym kraju z oferty najtańszy pakiet bez reklam. Jak informowaliśmy wcześniej, oferowany w 12 krajach tani plan z reklamami, może pod koniec 2023 roku pojawić się także w Polsce. W maju za opcję z reklamami miało płacić 5 mln użytkowników z państw, gdzie jest ona dostępna.
Czy pakiety z reklamami sprawdzą się w Polsce?
Choć Netflix, Disney+ i HBO Max nad Wisłą na razie nie oferują takich pakietów, to na hybrydowe subskrypcje stawia na przykład Player. Od lutego 2021 roku serwis TVN Warner Bros. Discovery jest oferowany tylko odpłatnie – z reklamami lub bez. Przed rokiem portal Wirtualnemedia.pl informował, że nie uszczupliło to bazy abonenckiej. Platforma miała w marcu 2022 roku około 1,5 mln subskrybentów. W Polsce działa też dużo serwisów z darmowymi treściami, którym towarzyszą reklamy. To m.in. Polsat Go, VOD.pl, TVP VOD czy Rakuten TV.
Zainteresowanie tańszymi pakietami potwierdzają wyniki badania VideoTrack dla agencji Wavemaker z listopada 2022 roku. Wówczas 37 proc. respondentów zostałoby przy abonamencie bez reklam, gdyby dodatkowy pakiet wprowadziły Netflix lub HBO Max. 34 proc. użytkowników obniżyłoby cenę pakietu, 20 proc. nie wiedziałoby co zrobić, a 9 proc. stwierdziło, że wszystko zależy od serwisu. W jednym reklamy przeszkadzałyby bardziej, w innym mniej. Gdyby konkretnie Netflix zdecydował się na wprowadzenie planu z reklamami, to skorzystałoby z niego 52 proc. użytkowników, 32 proc. zostałoby przy droższej ofercie, a 15 proc. nie wiedziałoby co zrobić.
Dołącz do dyskusji: Rośnie popularność pakietów Netfliksa i Disney+ z reklamami