Orange Polska ze wzrostem wpływów i inwestycji, już 725 tys. klientów światłowodu
W ub.r. przychody Orange Polska wzrosły o 0,9 proc. do 11,51 mld zł, nakłady inwestycyjne - z 1,7 do 1,8 mld zł, a zysk netto zmalał z 82 do 42 mln zł. Na koniec roku telekom miał 1,48 mln użytkowników ofert konwergentnych i 725 tys. internetu światłowodowego.
Zysk EBITDAaL Orange Polska zwiększył się rok do roku o 2,72 do 2,8 mld zł, a marża EBITDAaL - z 23,8 do 24,3 proc.
Natomiast tylko w minionym kwartale przychody firmy wzrosły rok do roku o 2,8 proc. do 3,08 mld zł, zysk EBITDAaL zmniejszył się z 682 do 654 mln zł, marża EBITDAaL - z 22,7 do 21,2 proc., a strata netto skurczyła się ze 187 do 21 mln zł.
- Pomimo bezprecedensowych wyzwań osiągnęliśmy w 2020 roku założone cele finansowe. Wywołany przez COVID-19 kryzys przetestował naszą zdolność adaptacji do dynamicznie zmieniających się warunków zewnętrznych - komentuje Julien Ducarroz, prezes Orange Polska
- EBITDAaL zwiększyła się o blisko 3 proc., do czego w znacznym stopniu przyczyniły się nasze nadzwyczajne działania po stronie oszczędności kosztowych, które zrównoważyły niekorzystne skutki pandemii w zakresie roamingu i rezerw na dodatkowe ryzyka. Na dynamikę przychodów pozytywnie wpłynęły także bardzo dobre wyniki osiągnięte pod koniec roku, głównie w usługach IT i integracyjnych - mówi Jacek Kunicki, członek zarządu Orange Polska ds. finansowych.
Dużo mniej z roamingu i sprzętu, więcej z IT
Łączne przychody z usług konwergentnych, wyłącznie komórkowych i internetu stacjonarnego zwiększyły się w ub.r. o 2,9 proc., mimo że wpływy wyłącznie z roamingu zmalały aż o 40 proc.
- Na ten znacznie lepszy wynik złożyły się dwa korzystne czynniki: bardzo duże wzrosty liczby klientów oraz poprawa trendów średniego przychodu, jaki ci klienci generują (ARPO). Wzrost wskaźnika ARPO jest efektem strategii cenowej nastawionej na wartość oraz rosnącego udziału klientów usług światłowodowych - opisano w prezentacji Orange Polska.
Przychody z hurtowych usług komórkowych zwiększyły się o 12 proc. w efekcie dużego wzrostu ruchu głosowego w czasie epidemii. Natomiast ograniczenia w działalności stacjonarnych punktów i mniejsza mobilność społeczna przełożyły się na spadek wpływów ze sprzedaży sprzętu o 13 proc.
Wpływy telekomu z usług IT poszły w górę o 24 proc., głównie w związku z przejęciem w połowie 2019 roku za 200 mln zł firmy informatycznej Bluesoft.
Orange z 15,7 mln kart SIM i 725 tys. klientów światłowodu
W ub.r. liczba działających w Orange Polska kart SIM zwiększyła się o 3,1 proc., z 15,28 do 15,75 mln.
Liczba tych w modelu abonamentowym wzrosła o 6,4 proc. do 10,89 mln, a tych prepaidowych zmalała o 3,7 proc. do 4,86 mln.
Na koniec roku operator miał 1,48 mln klientów ofert konwergentnych (8,3 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 2,7 mln detalicznych użytkowników internetu stacjonarnego (po wzroście o 3,6 proc. rok do roku), z których już 725 tys. korzystało ze światłowodu.
- W samym czwartym kwartale, dzięki 63 tys. przyłączeń netto - co jest jak dotąd rekordowym wynikiem - baza klientów światłowodowych zwiększyła się o prawie 10 proc. Udział usług światłowodowych w bazie klientów stacjonarnego dostępu szerokopasmowego wynosi już 27 proc. - opisuje Julien Ducarroz.
W zasięgu internetu światłowodowego Orange jest już 5 mln gospodarstw domowych. - Zachęceni dużym popytem wśród klientów, planujemy dalsze inwestycje w tym obszarze, lecz już w innej formule. Realizacja projektu FiberCo postępuje zgodnie z planem - zapewnia prezes telekomu.
Ponad 100 zł miesięcznie z oferty konwergentnej
W zeszłym kwartale średnie miesięczne wpływy (ARPO) z każdej sprzedanej oferty konwergentnej wynosiły 107,1 zł, o 4,3 zł więcej niż przed rokiem.
W przypadku internetu szerokopasmowego ten wskaźnik wzrósł z 56 do 58,7 zł, dla stacjonarnej telefonii - z 36,3 do 37,3 zł, a dla telefonii mobilnej zmalał z 20 do 19,8 zł.
- W 2021 roku chcemy utrzymać wzrost przychodów i EBITDAaL na niskim jednocyfrowym poziomie. Zamierzamy kontynuować transformację kosztów, ale oczekujemy, że w tym roku czynnikiem wzrostu EBITDAaL stanie sięmarża bezpośrednia. Będzie to kolejny krok w kierunku stabilizacji ścieżki wzrostu - zapowiada Jacek Kunicki.
- Nadal korzystny wpływ na przychody powinno mieć ukierunkowane na wartość podejście w działalności komercyjnej oraz dalszy nacisk na rozwój usług ICT. Jednocześnie staniemy wobec pewnych wyzwań regulacyjnych, w tym obniżki stawek za zakańczanie połączeń w sieci komórkowej i stacjonarnej oraz zmian w regulacjach dotyczących usług przedpłaconych. Naturalnie, uważnie monitorujemy sytuację gospodarczą związaną z przedłużającą się pandemią i potencjalny wpływ tej sytuacji na naszą działalność - zaznacza menedżer.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska ze wzrostem wpływów i inwestycji, już 725 tys. klientów światłowodu