SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

O 1,5 proc. wzrośnie w tym roku polski rynek spożywczy

Początek bieżącego roku przyniósł spowolnienie na rynku spożywczym w Polsce. Poprawa ma nastąpić w drugiej połowie roku, stanowiąc odzwierciedleniem ogólnej sytuacji gospodarczej w kraju. W całym 2013 roku polski rynek artykułów spożywczych w Polsce osiągnie wartość ponad 233 mld zł, czyli o 1,5 proc. więcej w stosunku do roku 2012 - prognozuje firma badawcza PMR.

Kryzys na światowych rynkach finansowych miał znaczny wpływ także na polski rynek spożywczy. Choć skala osłabienia rozwoju gospodarczego była na niższym poziomie niż w innych europejskich krajach, to z upływem lat wpływała na zmieniające się zachowania klientów i przede wszystkim wielkość zarobków i wydatków. Niestabilna sytuacja osłabiła siłę nabywczą konsumentów i zdewaluowała ich optymizm zakupowy.

2012 rok był kontynuacją zaobserwowanych w ubiegłych latach trendów. Z jednej strony konsumenci stali się bardziej wrażliwi cenowo, a z drugiej, rezygnując z innych wydatków (niespożywczych), nie chcą rezygnować z codziennych drobnych przyjemności. Dodatkowo druga połowa roku, a zwłaszcza ostatni kwartał, uwidoczniły znaczne spowolnienie, które bezpośrednio wpłynęło na rynek spożywczy, a wielu detalistów (szczególnie w segmencie hipermarketów) zanotowało spadki obrotów. Negatywne impulsy wystąpiły także w pierwszej połowie 2013 roku.

Powodem tego była kumulacja kilku czynników. Po pierwsze, na dynamikę rozwoju gospodarki wpłynęły negatywne informacje ze świata. Po drugie, brak jasnych perspektyw co do pozytywnego rozwoju sytuacji wymusił u konsumentów zwiększoną potrzebę oszczędzania. Kolejnym powodem są rosnące koszty utrzymania, które przy braku realnego wzrostu płac powodują zawężenie środków przeznaczanych na konsumpcję.

67 proc. dorosłych Polaków zapytanych w lipcu 2013 roku przez PMR oceniło, że ich wydatki na żywność w tym roku wzrosły w porównaniu z ubiegłym, w tym dla co trzeciego wzrost ten był znaczący. W poprzedniej fali badania z października 2012 roku te wartości kształtowały się na poziomie odpowiednio 72 i 45 proc.

W konsekwencji polscy klienci coraz bardziej racjonalizują swoje koszyki zakupowe, starając się mądrze dysponować budżetem. W tegorocznym badaniu połowa ankietowanych zadeklarowała, że w ostatnim czasie zmieniła swoje zwyczaje zakupowe. Co trzeci respondent stwierdził, że choć kupuje tyle samo co rok wcześniej, to większą uwagę zwraca na ceny.

Trendy te zauważają również detaliści, którzy niską cenę coraz częściej wykorzystują do długookresowych kampanii promocyjnych. Coraz większą też uwagę skupiają na markach własnych, które – bardziej atrakcyjne cenowo dla klientów - są dla sieci bardziej opłacalne.

Początek bieżącego roku przyniósł spadki wartości sprzedaży w przypadku wielu sieci. Przykładowo Tesco odnotowało spadek na poziomie ponad 8 proc. w I kwartale, a Biedronka pomimo wzrostu sprzedaży w II kwartale osiągnęła wynik l-f-l na poziomie 2 proc., czyli najniższym odnotowanym w ostatnim czasie.

Polepszenie sytuacji jest prognozowane na koniec 2013 roku, jednak jego skala nie będzie odbiegać znacząco od wyników odnotowywanych w ostatnich latach. Według PMR, rynek wzrośnie o 1,5 proc., do 233,5 mld zł. Polepszenie sytuacji ma następować powoli, ponieważ nie przewiduje się znaczących pozytywnych wydarzeń w nadchodzących latach.

Dołącz do dyskusji: O 1,5 proc. wzrośnie w tym roku polski rynek spożywczy

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nick
http://a.af/Omiq Promocyjne doładowania telefonów
odpowiedź