SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

naTemat sukcesem biznesowym, nie dziennikarskim. Zaskakująca decyzja o przejściu Machały do WP (opinie)

Od listopada br. Tomasz Machała jako dyrektor zarządzający obszarem wiadomości i biznesu w Grupie Wirtualna Polska będzie też ściśle współpracował z kanałem telewizyjnym wydawcy. Grupa naTemat pod jego kierownictwem odniosła sukces biznesowy, nie wprowadziła natomiast nowej jakości dziennikarskiej - komentują dla Wirtualnemedia.pl Paweł Nowacki, Przemysław Barankiewicz, Bartosz Węglarczyk i Rafał Agnieszczak.

W czwartek podano, że Tomasz Machała z końcem października po prawie pięciu latach pracy rozstanie się z Grupy naTemat, w której pełni funkcje prezesa, dyrektora zarządzającego i redaktora naczelnego. Przejdzie do Grupy Wirtualna Polska, w której zostanie dyrektorem zarządzającym obszaru wiadomości i biznesu.

Grupa Wirtualna Polska przygotowuje się do startu swojego kanału telewizyjnego o roboczej nazwie WP1, który pod koniec br. ma pojawić się na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Programy w stacji będą prowadziły m.in. Kamila Biedrzycka-Osica i Małgorzata Serafin, wydawca rozmawiał też o współpracy z Agatą Młynarską  i Igorem Sokołowskim. Do ramówki trafią też nadawane od jesieni ub.r. na WP.pl pasma „#dziejesienazywo”, prowadzone m.in. przez Jacka Żakowskiego, Pawła Lisickiego i Sławomira Sierakowskiego.

Czy to oznacza, że także Tomasz Machała będzie zaangażowany w tworzenie kanału? - Liczymy na ścisłą współpracę i bardzo jest dla nas cenne doświadczenie telewizyjne Tomasza Machały. WP będzie miała jeden wspólny newsroom, materiały z którego będą zasilać zarówno telewizję Wirtualnej Polski, jak i nasze serwisy internetowe - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Halicka, rzeczniczka prasowa Grupy Wirtualna Polska.

Grupa WP w obszarze wideo rywalizuje przede wszystkim ze swoim największym konkurentem - Grupą Onet-RASP, która w ostatnich tygodniach zaangażowała Iwonę Kutynę, poprzednio związaną z TVP. Od września swój program w Onecie będzie miał Jarosław Kuźniar, przechodzący z TVN. Wiosną wydawca zatrudnił na stanowiskach menedżerskich trzech dziennikarzy z doświadczeniem telewizyjnym: Łukasza Grassa, Romana Młodkowskiego i Bartosza Węglarczyka. Ten ostatni  w połowie czerwca zaczął prowadzić też swój program „Subiektywny”. Natomiast od marca swój program na Onet.pl i Newsweek.pl ma Tomasz Lis, a od kwietnia br. program na Fakt24.pl prowadzi Agnieszka Burzyńska.

Grupa Onet będzie dostarczać produkcje do kanału Zoom TV, który tak samo jak WP1 będzie nadawany na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.

Jak można ocenić dotychczasowy rozwój Grupy naTemat pod kierownictwem Tomasza Machały? - To zależy od oczekiwań udziałowców. Odnosząc się do trendu rynkowego, wyniki pod względem biznesowym są zadawalające. Grupa zarabiała, zatrudniała ludzi, rozwijała się. A powstała z niczego. Niewielu w 2012 dawało projektowi Tomasza Lisa szanse biznesowe. Powstały kolejne marki, które same w sobie są atrakcyjne biznesowo jak ASZdziennik.pl - analizuje Paweł Nowacki, zastępca redaktora naczelnego „Dziennika Gazety Prawnej” ds. online.

- naTemat w ostatnich czterech latach to większy sukces biznesowy niż produktowy moim zdaniem. Owszem, grupa rozbudowała portfolio o ASZ, INN i Bliss ale nie są to jeszcze takie filary jak główna marka. Ilość ciągle wygrywa z jakością, która nie szura może pod dnie, ale efektywność kosztowa nie pozwala na zaoferowanie produktów premium - ocenia Rafał Agnieszczak, prezes Fotki.pl. Podobnego zdania jest Paweł Nowacki, który postrzega naTemat.pl przede wszystkim jako agregator informacji z innych mediów. - Owszem są tam treści unikalne, ale jest tak jak z początkiem serwisu naTemat: mieli dominować blogerzy (zebrano ich chyba z 400), a w konsekwencji treści tworzył zespół redakcyjny, i treści unikalnych jest chyba jednak mniej niż agregowanych. Chyba teraz jeszcze bardziej naTemat „stoi” odtwórczością niż w pierwszych miesiącach istnienia - uważa Nowacki.

- Na szczęście w mniejszych serwisach grupy widać wyraźną odmianę. Wprowadzenie klasycznej reklamy displayowej na pewno było opłacalne, ale sam produkt na tym niestety cierpi. Tak czy inaczej, zbudowanie poważnego gracza na zatłoczonym rynku informacji uważam za duży sukces - podkreśla Rafał Agnieszczak.

Nasi rozmówcy wróżą Tomaszowi Machale powodzenie w Grupie Wirtualna Polska. - To świetny organizator i na pewno da sobie radę w korporacji, bo WP to już na pewno nie jest startup. Życzę mu powodzenia, choć staje teraz w bliższej konkurencji z grupą Bonnier, właścicielem serwisów Bankier.pl i PB.pl - mówi Przemysław Barankiewicz, redaktor naczelny Bankier.pl i chief digital officer w Bonnier Business Polska. - Mam nadzieję, że w nowej firmie będzie raczej rozwijał własne, autorskie treści niż bazował na dziennikarskiej pracy innych redakcji - zaznacza.

- Zaskakująca decyzja, aby zamienić większe kompetencje w mniejszej firmie, na mniejsze w większej. Chociaż rozumiem taką woltę - potrzeba odmiany, sprawdzenia się w większym zespole itd. - mówi Rafał Agnieszczak. - Tomasz Machała jest dobrym dziennikarzem i po czteroletniej przygodzie z naTemat jest silnym wzmocnieniem dla Wirtualnej Polski. A co do naTemat - zobaczymy, co teraz zrobi Tomasz Lis… - zastanawia się Paweł Nowacki.

- Gratulacje dla Tomasz Machala z okazji przejścia do WP. Transfer Tomka to silniejsza WP. Silniejsza WP to większa konkurencja dla Onetu. Większa konkurencja dla Onetu to zachęta dla nas do cięższej pracy, ale przede wszystkim w ogóle lepiej dla i tak ledwo już dyszących mediów w Polsce. Powodzenia, Tomku - napisał na FB Bartosz Węglarczyk dyrektor programowy Grupy Onet.

Dołącz do dyskusji: naTemat sukcesem biznesowym, nie dziennikarskim. Zaskakująca decyzja o przejściu Machały do WP (opinie)

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Blanka
Nie będzie w WP dłużej niż w Natemat, a raczej zdecydowanie krócej. Spotka go prawdziwy internet.
odpowiedź
User
Joy
Interesujący jest wyraz twarzy tego Pana.
odpowiedź
User
Jurek
Ciekawy transfer, bo sporo hejtu. Jak się zastanowić to w kontekście niezłych wyników biznesowych grupy świadczy to chyba o tym, że wewnętrznie jednak musiało tam być mało przyjemnie.
Co oczywiście dla właścicieli ma wtórne znaczenie. Prawdę mówi Agnieszczak o zaskakującej decyzji zmiany większych kompetencji na mniejsze w większej firmie. To po prostu głupia decyzja. Ale może jest w tym prawda, że naTemat się sypie i po prostu nie ma już szansy na dalszy wzrost. Ot, zniknąć tuż przed pierwszymi spadkami z opowieścią o samych sukcesach. Ale też wolta polityczna. Taka sobie.
odpowiedź