Właściciel TVN rezygnuje z emisji kanału w telewizji naziemnej
Warner Bros. Discovery to druga po Grupie Kino Polska firma, która zdecydowała, że nie będzie ubiegać się o przedłużenie koncesji dla kanału nadawanego na MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, Metro za rok opuści multipleks i skupi się na dystrybucji satelitarno-kablowej i w streamingu.
Koncesja dla kanału Metro wygaśnie 28 grudnia 2025 roku. Aby stacja mogła kontynuować emisję naziemną, nadawca powinien złożyć wniosek o jej przedłużenie z rocznym wyprzedzeniem. Tak się jednak nie stanie. - TVN Warner Bros. Discovery posiada obecnie w swoim portfolio 4 kanały dystrybuowane w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. W odniesieniu do jednego z nich - stacji Metro - zdecydowaliśmy się zmienić sposób nadawania. Od 2026 roku Metro nie będzie kanałem naziemnym, ale będzie się nadal prężnie rozwijał w oparciu o inny model dystrybucji, tj. telewizję kablowo-satelitarną, IPTV czy platformy streamingowe – informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVN Warner Bros. Discovery.
Czym podyktowana jest taka decyzja? - Jest to decyzja biznesowa, którą podjęliśmy w odpowiedzi na oczekiwania rynku, który przechodzi dziś transformację cyfrową oraz w związku ze zmieniającymi się potrzebami widzów, którzy poszukują różnych kanałów dostępu do naszej oferty. Nowy model dystrybucji Metra pozwoli zapewnić stacji odpowiedni zasięg, jednocześnie dając nam większe możliwości jej rozwoju w przyszłości – dodaje nadawca.
Zoom TV także opuści MUX-8
Obecnie w skład ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej wchodzą: Nowa TV, telewizja WP (złożyły wnioski o przedłużenie koncesji), ViDoc TV, Republika, wPolsce24 (nowe stacje), Metro i Zoom TV. Ostatnio Grupa Kino Polska zdecydowała, że nie będzie występować o przedłużenie koncesji dla kanału Zoom TV. Nadawca wierzy, że stacja osiągnie większą rentowność, koncentrując się na emisji w sieciach kablowych i drogą satelitarną. Tym samym 28 grudnia 2025 roku zakończy nadawanie na MUX-8. Analogicznie będzie wyglądała przyszłość kanału Metro.
Operator MUX-8 Emitel liczy na to, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szybko wyłoni stacje, które uzupełnią wolne miejsca na multipleksie. Nadawcy od lat narzekają na realny zasięg ósmego multipleksu. Jest on nadawany w zakresie VHF, a nie w UHF jak pozostałe, dlatego wielu odbiorców potrzebuje bardziej rozbudowanej instalacji antenowej. Wycofanie dwóch kanałów z MUX-8 może opuścić znacząco przejście tego multipleksu na standard w DVB-T2/HEVC i emisję w HD. Emitel rozpocznie proces, kiedy wszystkie stacje wystąpią do KRRiT o zmiany koncesji (na pozwalającą na nadawanie w DVB-T2/HEVC i HD). Grupa Kino Polska już zapowiedziała, że nie będzie składać takiego wniosku.
Zgodnie z decyzjami koncesyjnymi wydanymi w 2016 roku, stacje wchodzące w skład ósmego multipleksu musiały zapłacić za koncesje po 13,5 mln zł (w dziesięciu corocznych ratach). Tegorocznych zwycięzców konkursów KRRiT dotyczących MUX-8 10-letnia koncesja będzie kosztować prawie 18 mln zł (dokładnie 17.852.161 zł płatne w 10 ratach po ponad 1,785 mln zł). Koncesje przedłużone w przyszłym roku będą prawdopodobnie jeszcze droższe. Do tego dochodzi ponad 6 mln zł rocznie na rzecz Emitela, operatora multipleksu.
Metro nadaje od 2016 roku
Kanał Metro początkowo miał nosić nazwę Kiwi TV, ale nadawca przed rozpoczęciem nadawania wystąpił o jej zmianę. Testy stacji zaczęły się w październiku 2016 roku. W tym czasie Discovery Polska zakupił 48,94 proc. udziałów w spółce Green Content, właścicielu koncesji od Agory. W sierpniu 2017 roku Amerykanie poinformowali, że zakupią pozostałe akcje (51,06 proc.) za 19 mln zł. Transakcja doszła do skutku 1 września 2017 roku. Metro ma profil uniwersalny, ale ofertowo przypomina nadawaną na niektórych rynkach przez Warner Bros. Discovery stację DMAX.
Kanał pokazuje takie produkcje jak „Celnicy na straży Europy”, „J.A.G. – Wojskowe Biuro Śledcze”, „Ciężarówką przez Stany”, „Szkoła”, „Nowa Maja w ogrodzie”, „Brzydula”, „Szpital”, „Alarmowy 091”, „Gorączka złota”, „Usterka”, „Złomowisko PL”, „Przystanek Bieszczady”, „Belfer”, „Nagi instynkt przetrwania”, „Papiery na szczęście”. Choć w ramówce jest wiele powtórek z anten TVN i Discovery, to nie brakuje filmów fabularnych i transmisji sportowych. Na przykład z Pucharu Świata kobiet w biegach narciarskich czy Mistrzostw Europy kobiet w piłce ręcznej.
W czerwcu informowaliśmy, że spółka Green Content, zarządzająca nadawaną naziemnie stacją Metro przy wzroście przychodów o 19 proc. do 19,5 mln zł zarobiła na czysto 877 tys. zł. To jej pierwszy zysk netto po latach strat. Niedawno także Zoom TV stał się rentowny, ale tradycyjna telewizja w dalszej perspektywie będzie tracić odbiorców na rzecz streamingu.
Dołącz do dyskusji: Właściciel TVN rezygnuje z emisji kanału w telewizji naziemnej