UOKiK: MediaMarkt naruszył interesy klientów w reklamach promocji „50 rat 0%”
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że cztery spółki z grupy MediaMarkt Polska naruszyły interesy klientów, podając niewystarczające informacje w kampanii reklamującej promocję „50 rat 0%” realizowaną wspólnie z Santander Consumer Bankiem.
Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy promocji „50 rat 0%”, realizowanej przez MediaMarkt Polska we współpracy z Santander Consumer Bankiem od listopada 2015 do lutego 2016 roku.
Regulator zgłosił zastrzeżenia do kampanii reklamującej ofertę, prowadzonej na billboardach i w gazetkach reklamowych. Zwrócił uwagę, że nie podano w nich informacji o całkowitej kwocie i stopie oprocentowania kredytu (wraz z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu, rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, czasu obowiązywania umowy, całkowitej kwoty do zapłaty przez konsumenta i wysokości rat).
W reklamach nie było też danych o zakresie umocowania do dokonywania czynności faktycznych lub prawnych oraz informacji, czy pośrednik kredytowy współpracuje z kredytodawcami, a także informacji o nazwach kredytodawców współpracujących z MediaMarkt Polska.
Według prezesa UOKiK stanowi to naruszenie Ustawy o kredycie konsumenckim oraz godzi w zbiorowe interesy konsumentów.
Regulator nie zgodził się ze stanowiskiem MediaMarkt Polska, że w odniesieniu do kredytów oferowanych w formule „0%” nie są stosowane obowiązki informacyjne wskazane w Ustawie o kredycie konsumenckim. Spółka tłumaczyła, że „skoro Bank oferował kredytobiorcom kredyt w formule ‘wszystkie raty 0%’, wszelkie dodatkowe świadczenia stanowiące przedmiot zobowiązania klienta wynikały z faktu, iż w danym przypadku korzystał on z dodatkowych produktów finansowych (np. ubezpieczenia)”, przy czym „w takim przypadku kredytobiorca podejmował swobodną decyzję o skorzystaniu z usługi dodatkowej oraz o poniesieniu związanych z tym kosztów”.
MediaMarkt ma zamieścić link do decyzji UOKiK
Prezesa UOKiK nakazał MediaMarkt Polska zamieścić u góry strony głównej swojego serwisu internetowego link do decyzji Urzędu. Link ma być tam widoczny przez trzy miesiące, wskazano wielkość, rodzaj i kolor jego czcionki.
Firmę obarczono też kosztami postępowania UOKiK wynoszącymi kilkaset zł. Osobne decyzje wydano wobec czterech spółek zależnych MediaMarkt Polska (sieć MediaMarkt jest zarządzana w naszym kraju poprzez grupę spółek zależnych).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Decyzja jest nieprawomocna, MediaMarkt Polska może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Biuro prasowe firmy nie odpowiedziało na razie na pytania portalu Wirtualnemedia.pl, czy złożone zostanie odwołanie.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: MediaMarkt naruszył interesy klientów w reklamach promocji „50 rat 0%”