Marketerzy dość dobrze znają prawne aspekty email marketingu (badanie)
- Większość polskich marketerów wie o tym, że fundamentem kampanii email marketingowej jest konieczność pozyskania zgody odbiorcy przed wysyłką mailingu oraz obowiązek zarejestrowania bazy danych osobowych w GIODO - to główny wniosek z badania „Prawo w email marketingu”, przeprowadzonego przez GetResponse.
Badanie „Prawo w email marketingu” pokazuje, że prawie wszyscy marketerzy (93 procent respondentów) są świadomi tego, że trzeba posiadać zgodę odbiorcy na wysyłanie do niego informacji handlowej.
Zdaniem 6 procent wystarczy jedynie dokładny adres email odbiorcy, a 1 proc. uważa, że do wysłania informacji handlowej upoważnia go osobista znajomość z odbiorcą.
Marketerzy zdają sobie sprawę z tego, które informacje są w myśl ustawy o ochronie danych osobowych uznawane za dane osobowe. Ponad trzy czwarte badanych słusznie twierdzi, że imienny adres email jest już daną osobową (błędnej odpowiedzi udzieliło 14 proc. ankietowanych).
W badaniu „Prawo w email marketingu” zbadano także stan wiedzy marketerów na temat tego, kogo dotyczy ustawa o ochronie danych osobowych. 52 proc. badanych stwierdziło, że ustawa dotyczy wszystkich firm, które prowadzą bazy danych swoich klientów. 47 proc. respondentów uważa, że dotyczy ona wszystkich firm wysyłających oferty handlowe, tylko 1 procent respondentów wskazał wyłącznie korporacje i duże serwisy internetowe.
90 proc. respondentów wie, kto powinien zarejestrować zbiór danych osobowych w ogólnopolskim rejestrze zbiorów danych osobowych GIODO (zgodnie z przepisami muszą to robić zarówno firmy, jak i osoby prywatne będące administratorami danych osobowych).
Prawie wszyscy respondenci potrafią odróżnić wiarygodnego brokera danych od tego, z którym nie warto współpracować. 55 proc. pytanych wie, że powinni zawrzeć z brokerem danych pisemną umowę o powierzeniu przetwarzania danych osobowych, 43 proc. zwraca uwagę na dbałość o higienę bazy adresowej. Jedynie 2 proc. marketerów uważa, że broker danych powinien pobierać opłaty również za nieistniejące rekordy.
93 proc. marketerów wie o tym, że wiadomości zawierające pytanie o zgodę na otrzymywanie informacji handlowych nie powinny zawierać żadnych elementów ani wzmianek promocyjnych lub sprzedażowych.
W każdej wysłanej do odbiorcy wiadomości powinien znajdować się link umożliwiający rezygnację z subskrypcji. Ponad 80 proc. badanych umieszcza w każdej wysyłanej wiadomości taki link. 12 proc. badanych uważa, że należy umożliwiać odbiorcom rezygnację z subskrypcji, ale nie trzeba tego robić przy wysyłaniu każdej wiadomości. 4 proc. respondentów przyznaje, że nie praktykuje umożliwiania odbiorcom rezygnacji z subskrypcji.
- Regulacje prawne dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz wysyłki informacji handlowych emailem od zawsze sprawiały przedsiębiorcom sporo problemów. Nowelizacje ustaw, dyrektywy unijne i różne wykładnie dotyczące komunikacji z adresami B2B i B2C sprawiają, że często gubimy się w gąszczu przepisów prawnych i mamy wątpliwości co do prawidłowego sposobu pozyskiwania baz danych osobowych. W przeprowadzonym przez nas badaniu budujący jest fakt, że znacząca większość ankietowanych zdaje sobie sprawę z dwóch fundamentów email marketingu: konieczności pozyskania zgody przed wysyłką mailingu oraz konieczności zarejestrowania bazy danych osobowych w GIODO. Brak tej świadomości bądź celowe omijanie powyższych reguł może odbić się rykoszetem na każdym przedsiębiorcy i doprowadzić do sankcji prawnych oraz finansowych - komentuje Maciej Ossowski, dyrektor działu edukacji w GetResponse.
Badanie „Prawo w email marketingu” zostało przeprowadzone własnymi siłami przez GetResponse za pomocą zamkniętej ankiety internetowej. W badaniu wzięło udział 876 osób, a zrealizowano je w okresie od 10 do 23 czerwca 2013.
Dołącz do dyskusji: Marketerzy dość dobrze znają prawne aspekty email marketingu (badanie)