Marka Dove przeprosiła za rasistowską reklamę w social media
Koncern Unilever niemal natychmiast, bo w kilka godzin po pojawieniu się krytycznych komentarzy pod adresem marki Dove usunął z internetu reklamę, którą internauci określili jako rasistowską. Marketer zapowiada, że w przyszłości będzie się kierować opiniami konsumentów w tworzeniu komunikacji w social media.
Reklama, która wzburzyła internautów pojawiła się na Facebooku w ub. tygodniu. Promowała markę kosmetyków Dove. Przedstawiono na niej zdjęcia kobiet. Na pierwszym pokazano czarnoskórą kobietę w ciemnej koszulce. Kobieta na kolejnych fotografiach zdejmuje bluzkę. Wówczas oczom widzów ukazuje się kobieta w jasnym t-shircie i o jasnej karnacji. W kolejnej odsłonie pokazano natomiast, jak biała kobieta „zmienia się” w kobietę o azjatyckim pochodzeniu.
Reklama ta niemal natychmiast wywołała falę krytyki w mediach społecznościowych, głównie na Twitterze. Krytyka ta dotyczyła „zmiany” kobiety „czarnoskórej” w „białą”.
Internauci odebrali ten obraz jako przekaz, który głosi, że „brudna czarna osoba została oczyszczona po użyciu myjących kosmetyków Dove”.
Właściciel marki Dove, koncern Unilever szybko ją usunął w miniony weekend i zamieścił przeprosiny m.in. na Facebooku i Twitterze. Firma stwierdziła, że żałuję, iż doszło do takiego naruszenia. Zapowiedziała też, że wykorzysta opinie internautów w przyszłości przy tworzeniu komunikacji w social mediach.
An image we recently posted on Facebook missed the mark in representing women of color thoughtfully. We deeply regret the offense it caused.
— Dove (@Dove) 7 października 2017
Marissa Solan, rzeczniczka Dove powiedziała, że reklama miała promować Dove Body Wash jako produkt, który jest przeznaczony dla każdej kobiety, celebrujący różnorodność. - Ale się pomyliliśmy i obraziliśmy wiele osób - powiedziała Solan.
Let's be clear, Dove knew exactly what they were doing with their racist ad. Soap companies used to do this racist theme all the time pic.twitter.com/EzvAiExNcP
— Tariq Nasheed (@tariqnasheed) 8 października 2017
I cannot conceive of how anyone at Dove thought this ad was acceptable. This is literally how Victorian soap was advertised by Unilever... pic.twitter.com/m9HH7BVXts
— Hannah Rose Woods (@hannahrosewoods) 8 października 2017
Dołącz do dyskusji: Marka Dove przeprosiła za rasistowską reklamę w social media
Jak widać, nie. Ale, drogi Wtf, zawsze możesz samemu/sama postawić posta czy tweeta z protestem tam, gdzie ww. Tariq Nasheed czy Hannah Rose Woods zaprotestowali. Śmiało, nie należy się krępować.
W Polsce problem znamy np. z twórczości pp. Wojewódzkiego i Figurskiego, którzy w radiu wyzwali p. Gajadhura, pół-Hindusa pracującego bodajże w tramwajach warszawskich, od czarnych i zapowiedzieli w tymże radiu, co mu tam zrobią, czarnemu.
Sąd obu łaskawców uniewinnił, co grzecznie - choć niechętnie - przypominam.