Lidl dwa razy więcej na reklamy od Biedronki. Mocno w górę Auchan, w dół Tesco
W I kwartale br. supermarkety i dyskonty cennikowo wydały na reklamy o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdecydowanym liderem był Lidl, z budżetem prawie dwukrotnie większym od Jeronimo Martins (właściciela Biedronki), natomiast spadek nakładów zanotowało Tesco.
Wydatki reklamowe supermarketów i dyskontów (cennikowo i bez uwzględnienia internetu) w I kwartale br. wyniosły 225,66 mln zł, o 5,3 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 2,4 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Zdecydowanie największym reklamodawcą był Lidl Polska - jego budżet wyniósł 105,14 mln zł, o 17,6 mln zł więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 20,1 proc.), i stanowił 46,6 proc. wydatków wszystkich marketów. W kampaniach Lidla promujących produkty żywnościowe od prawie dwóch lat występują kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, do których rok temu dołączył cukiernik Paweł Małecki.
56,58 mln zł na reklamy przeznaczyło Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka. To o 10,9 mln zł więcej niż w I kwartale ub.r., co stanowi wzrost o 23,8 proc. W lutym w reklamach Biedronki pojawili się producenci artykułów żywnościowych oferowanych w tych sklepach, podkreślający wysoką jakość swoich produktów (zobacz szczegóły).
Cennikowe wydatki reklamowe Auchan Polska wzrosły w skali roku aż o 108,1 proc. - z 5,76 do 12 mln zł. Wynika to głównie z finalizacji przejęcia przez firmę hipermarketów Real, poprzednio należących do Metro Group (więcej na ten temat).
Za to Tesco Polska przeznaczyło na reklamy o 4,56 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 29,8 proc.). Do końca kwietnia sieć reklamowali jeszcze Henio i Krysia, ale wraz ze zmianą agencji reklamowej Tesco zrezygnowało z tego formatu i od początku maja animowanych bohaterów zastąpił Robert Makłowicz (zobacz więcej). Nieznacznie, o 1,1 proc., zmalały również cennikowe wydatki reklamowa Kaufland Polska.
>>> Banki 17 proc. mniej na reklamy. W górę BZ WBK i eurobank, w dól mBank
Wydatki reklamowe marketów | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2013 | I-III 2014 |
LIDL POLSKA | 87 544 290 zł | 105 142 318 zł |
JERONIMO MARTINS POLSKA | 45 702 810 zł | 56 583 525 zł |
AUCHAN POLSKA | 5 762 449 zł | 11 993 009 zł |
TESCO POLSKA | 15 333 117 zł | 10 769 123 zł |
KAUFLAND POLSKA | 10 501 550 zł | 10 385 983 zł |
wszyscy reklamodawcy | 220 359 167 zł | 225 662 293 zł |
Zdecydowanie najważniejszym medium reklamowym dla sieci sklepów jest telewizja, do której w I kwartale br. trafiło 51,2 proc. ich wydatków - 115,51 mln zł. Przy czym w skali roku te inwestycje minimalnie zmalały (o 548 tys. zł, czyli 0,5 proc.). Markety nieznacznie ograniczyły też wydatki reklamowe w gazetach, natomiast duże cięcia nastąpiły w budżetach na outdoor (w dół o 4,88 mln zł, czyli 27,7 proc.) i kina (spadek o 2,38 mln zł, czyli 62,1 proc.).
Za to o 9,52 mln zł wzrosły cennikowe wydatki w radiu (15,9 proc. w górę), a o 3,32 mln zł w magazynach (21,9 proc. w górę).
Wydatki reklamowe marketów | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2013 | I-III 2014 |
Telewizja | 116 062 887 zł | 115 514 967 zł |
Radio | 59 817 803 zł | 69 338 799 zł |
Gazety | 7 794 762 zł | 7 739 673 zł |
Magazyny | 15 175 972 zł | 18 498 163 zł |
Outdoor | 17 635 097 zł | 12 754 651 zł |
Kina | 3 832 746 zł | 1 453 340 zł |
Indoor | 39 900 zł | 362 700 zł |
Dołącz do dyskusji: Lidl dwa razy więcej na reklamy od Biedronki. Mocno w górę Auchan, w dół Tesco