SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W ponad 11 mln gospodarstw domowych w Polsce słucha się radia

77 proc. gospodarstw domowych w Polsce korzysta z radia - tak wynika z badania założycielskiego realizowanego przez Krajowy Instytut Mediów. Dane pokazują, że jest to medium, wobec którego odbiorca ma jasno sprecyzowane oczekiwania.

Zerknijmy na liczby, by dowiedzieć się, jak popularnym w Polsce medium jest radio. 83 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju ma odbiornik radiowy. Najczęściej jest to radio samochodowe (64 proc.), przenośny odbiornik (38 proc.) i zestaw typu wieża HiFi z radiem (19 proc.).

Wśród gospodarstw korzystających z radia przeważają domostwa co najmniej dwuosobowe (76 proc.), zlokalizowane w miastach (67 proc.), w których średni wiek "lidera" to 52 lata. W 35 proc. z nich zamieszkują dzieci do lat 18, a średni dochód netto wynosi 4 685 zł.

Z badania Krajowego Instytutu Mediów wynika, że radio słuchane jest celowo, świadomie - w odpowiedzi na konkretne potrzeby słuchacza i przy uwzględnieniu jego nastroju i emocji. Jest medium, wobec którego odbiorca ma jasno sprecyzowane oczekiwania.

Radio medium kolektywnym

Badanie założycielskie - realizowane dotąd w zakresie ilościowym - w grudniu 2021 r. wzbogacono o informacje jakościowe dotyczące szeroko rozumianej słuchalności treści audio. Zbadano m.in. kluczowe dla słuchaczy cechy radia.

- Badanie jakościowe pokazało nam, jak rozumiane jest współcześnie radio. Aby je zdefiniować, słuchacze potrzebują aż siedmiu różnych cech, z których najważniejszą jest transmisja na żywo, a drugą w kolejności prowadzący - twórca, autor audycji jako osoba zapraszająca, tworząca klimat i charakter audycji, ale i samej rozgłośni - mówi Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów. - Z badań widzimy, że radio jest wybierane celowo, aby zaspokoić konkretną potrzebę, odpowiedzieć na konkretny nastrój, dopasować się do niego bądź go zmienić. Warty uwagi jest także profil obecnego słuchacza treści audio. Można z niego wnioskować, że radio jest medium kolektywnym, zaś na przykład podcasty wybierane są już zgodnie z zainteresowaniami jednego odbiorcy.

Badanie założycielskie Krajowego Instytutu Mediów ma charakter ciągły i jest realizowane na w pełni losowej reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych TERYT GUS z wywiadami przeprowadzanymi pod wylosowanymi adresami. Badanie prowadzone jest w oparciu o jednoźródłowy pomiar wykorzystania telewizji, radia i internetu.

Prezentowane dane dotyczące radia w zakresie ilościowym bazują na pomiarach prowadzonych w okresie lipiec-październik 2021 r. na łącznej próbie 2025 gospodarstw. W ramach badań jakościowych w grudniu 2021 r. zrealizowano pogłębione wywiady indywidualne online z osobami słuchającymi różnych treści audio.

Dołącz do dyskusji: W ponad 11 mln gospodarstw domowych w Polsce słucha się radia

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
W Polsce najczęściej jak już radio to słucha się PR1.
odpowiedź
User
pasjonat
W Polsce najczęściej jak już radio to słucha się PR1.


Według mnie to najgorsze radio w Polsce, wolę lokalne radio lub radio eska, rmf maxxx albo rmf fm.
odpowiedź
User
Gal
W Polsce najczęściej jak już radio to słucha się PR1.

Słuchało się, Paweł, słuchało. Kiedyś, kiedy była to profesjonalna rozgłośnia.
odpowiedź