SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kanał Metro zniknie? TVN WBD zwleka z wnioskiem ws. przedłużenia koncesji

Koncesja naziemna dla kanału Metro kończy się 28 grudnia 2025 roku. Jeśli TVN Warner Bros. Discovery chce, żeby została przedłużona, musi złożyć stosowny wniosek najpóźniej rok przed terminem. Teresa Brykczyńska, rzecznik prasowy KRRiT, informuje Wirtualnemedia.pl, że takowy nie wpłynął. Tymczasem inni nadawcy, którym za ponad rok skończą się koncesje dla kanałów na MUX-8, już takie wnioski złożyli, bądź z dalszej emisji rezygnują. 

Kilka dni temu Grupa Kino Polska zdecydowała, że nie będzie występować o przedłużenie koncesji dla kanału Zoom TV. Nadawca wierzy, że stacja osiągnie większą rentowność, koncentrując się na emisji w sieciach kablowych i drogą satelitarną. Tym samym 28 grudnia 2025 roku zakończy nadawanie na MUX-8.

Na podobny ruch nie zdecydowały się Grupa Polsat Plus i Wirtualna Polska, które wystąpiły o przedłużenie koncesji stacji Nowa TV i WP. ViDoc TV, Republika i wPolsce24 otrzymały 10-letnie koncesje w tym roku. 

Spośród kanałów z ósmego multipleksu, jedynie nadawca stacji Metro nie ogłosił swoich planów. Biuro prasowe TVN Warner Bros. Discovery, mimo wielu pytań Wirtualnemedia.pl, w tej sprawie milczy. Dotychczas koncern wnioski o przedłużenie koncesji składał z wyprzedzeniem. Zwłaszcza po problemach, które m.in. TVN24, TVN7, HGTV czy TVN Style miały z przedłużeniem koncesji podczas dwóch ostatnich kadencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Stacja ruszyła jako wspólny projekt Agory i Discovery

Kanał Metro początkowo miał nosić nazwę Kiwi TV, ale nadawca przed rozpoczęciem nadawania wystąpił o jej zmianę. Testy stacji zaczęły się w październiku 2016 roku. W tym czasie Discovery Polska zakupił 48,94 proc. udziałów w spółce Green Content, właścicielu koncesji od Agory. W sierpniu 2017 roku Amerykanie poinformowali, że zakupią pozostałe akcje (51,06 proc.) za 19 mln zł. Transakcja doszła do skutku 1 września 2017 roku.

Metro ma profil uniwersalny, ale ofertowo przypomina nadawaną na niektórych rynkach przez Warner Bros. Discovery stację DMAX. Też jest oferowana w naziemnej telewizji cyfrowej. Gdyby doszło do sprzedaży TVN, o której spekuluje się od miesięcy, WBD mógłby dalej oferować swoje treści w tej stacji. O ile oczywiście złoży wniosek o przedłużenie koncesji Metro. Może to uczynić nawet 27 grudnia.

Kanał pokazuje takie produkcje jak „Celnicy na straży Europy”, „J.A.G. – Wojskowe Biuro Śledcze”, „Ciężarówką przez Stany”, „Szkoła”, „Nowa Maja w ogrodzie”, „Brzydula”, „Szpital”, „Alarmowy 091”, „Gorączka złota”, „Usterka”, „Złomowisko PL”, „Przystanek Bieszczady”, „Belfer”, „Nagi instynkt przetrwania”, „Papiery na szczęście”. Choć w ramówce jest wiele powtórek z anten TVN i Discovery, to nie brakuje filmów fabularnych i transmisji sportowych. Na przykład z Pucharu Świata kobiet w biegach narciarskich czy Mistrzostw Europy kobiet w piłce ręcznej.

Pierwszy zysk netto nadawcy Zoom TV

W czerwcu informowaliśmy, że spółka Green Content, zarządzająca nadawaną naziemnie stacją Metro przy wzroście przychodów o 19 proc. do 19,5 mln zł zarobiła na czysto 877 tys. zł. To jej pierwszy zysk netto po latach strat. Niedawno także Zoom TV stał się rentowny, ale tradycyjna telewizja w dalszej perspektywie będzie tracić odbiorców na rzecz streamingu.

Z danych Nielsena opublikowanych w sprawozdaniu KRRiT za 2023 rok wynika, że Metro miał w tym czasie 0,50 proc. udziału w rynku telewizyjnym. To spadek o 0,10 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. W zeszłym roku Zoom TV miał 0,48 proc. udziału, Nowa TV 0,69 proc., a telewizja WP 0,60 proc. Spadki zanotowały wszystkie stacje z ósmego multipleksu, choć jest on nadawany w starym standardzie DVB-T i działa nawet na starszych telewizorach i tunerach.

MUX-8 jest nadawany w paśmie VHF, a nie jak pozostałe w UHF i często z inną polaryzacją. Często widzowie potrzebują bardziej rozbudowanej instalacji antenowej, aby odbierać ten multipleks. Część nadawców uważa, że z tego powodu emisja na MUX-8 jest nieopłacalna. Tej tezie może przeczyć wzrost oglądalności Republiki. W 2016 roku koncesje na nadawanie na ósmym multipleksie kosztowały 13,5 mln zł (płatne w dziesięciu ratach). W tym roku było to prawie 18 mln zł. W przyszłym roku prawdopodobnie wzrosną. Do nich poza kosztami programingu należy doliczyć ponad 6 mln zł rocznie na rzecz Emitela, operatora MUX-8.

Dołącz do dyskusji: Kanał Metro zniknie? TVN WBD zwleka z wnioskiem ws. przedłużenia koncesji

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dziwnie
Moim zdaniem za dużo jest kanałów ,które oferują to samo w tym samym czasie . Ostatnio skakałem po kanałach i o tej samej porze na 4 kanałach leciały kabarety.To świadczy,że widz ma przesyt tych samych treści .Moim zdaniem brakuje kanału typowo muzycznego jak 4 fun tv gdzie muzyka jest cały dzień oraz sportowego to by urozmaiciło tv naziemną
40 3
odpowiedź
User
k
W pierwszym akapicie w zdaniu "Koncesja naziemna dla kanału Metro kończy się 28 grudnia 2025 roku" wraz "dla" jest zbędny.

12 1
odpowiedź
User
Eryk
Rozwiązaniem problemów jest połączenie stacji.
2 16
odpowiedź