LG zainwestuje w system operacyjny WebOS 750 mln dol.
Koncern LG z Korei Południowej przedstawił nową koncepcję funkcjonowania firmy. Ma działać jako operator platformy medialnej i rozrywkowej. Producent telewizorów zainwestuje w ciągu 5 lat około 750 mln dol. w system operacyjny WebOS.
Koncern podał w komunikacie, że transformacja wzbogaci życie klientów poprzez dostarczanie im wartościowych usług oraz starannie dobranych treści za pośrednictwem takich produktów, jak telewizory LG OLED czy LG QNED. LG poinformowało o nowej strategii podczas webOS Partner Summit 2023. Wydarzenie, w którym wzięli udział twórcy treści, dostawcy, deweloperzy i przedstawiciele branży z ponad 30 krajów, miało miejsce w LG Sciencepark w Seulu w Korei Południowej.
System WebOS coraz popularniejszy
Od czasu wprowadzenia na rynek LG Smart TV w 2014 r. webOS stał się jedną z najczęściej używanych globalnie systemów smart TV, obok Tizena Samsunga czy Android TV/Google TV. Niedawno informowaliśmy, że na telewizorach z WebOS działa 1277 aplikacji. Na sprzętach z Tizenem jest ich blisko tysiąc, a na urządzeniach z Android TV ponad 10 tys.
LG, podobnie jak i Samsung, dążą do tego, żeby ich systemy były oferowane także na telewizorach innych producentów. Platforma WebOS, oprócz 200 milionów telewizorów LG, obsługuje obecnie również urządzenia innych marek na wielu rynkach. W przyszłości LG planuje rozszerzyć webOS na większą liczbę zewnętrznych producentów telewizorów i wdrożyć platformę także w pozostałych kategoriach produktów. W ciągu 3 lat spodziewa się bowiem ponad 300 milionów urządzeń zaopatrzonych we wspomniane rozwiązanie.
Aby zaoferować webOS szerszej bazie klientów, LG wdrożyło platformę w wielu kategoriach produktów, takich jak projektory, sprzęt digital signage czy samochodowe systemy informacyjno-rozrywkowe. Co więcej, liczba marek partnerskich stosujących webOS Hub (rozwiązanie dedykowane innym firmom) wzrosła w ciągu dwóch lat z zaledwie 20 do ponad 300. W tym czasie webOS Hub przeszedł istotne aktualizacje, a różnorodność oferowanych treści została rozszerzona o gry w chmurze i usługi OTT. Ponadto niektóre marki partnerskie wprowadziły własne telewizory OLED z systemem webOS Hub.
LG chce rozbudować WebOS
W ramach strategii rozbudowy ekosystemu platformy webOS LG przejęło w 2021 r. amerykańską firmę Alphonso specjalizującą się w analizie danych reklamowych i treści. W ubiegłym roku Alphonso utworzył spółki zależne w Wielkiej Brytanii i Grecji, przyspieszając globalny rozwój swojej usługi.
W ciągu najbliższych pięciu lat LG zamierza zainwestować w system webOS 1 bilion wonów południowokoreańskich (ok. 750 milionów dol.), aby rozbudować ofertę, która będzie odpowiadać różnorodnym stylom życia oraz preferencjom konsumentów. Firma zapewnia, że rozwijając poziom własnej konkurencyjności w dziedzinie treści i usług, zwiększy komfort użytkowania webOS.
LG zapewnia, że współpracuje z partnerami, aby wprowadzać na platformę nowe technologie dla graczy, fanów sportu i użytkowników z pokolenia Z. Jedną z tych integracji jest Sye – zastrzeżona technologia Prime Video o niskim opóźnieniu przesyłania obrazu i dźwięku. Skorzystają z niej klienci oglądający takie transmisje sportowe na żywo, jak „Thursday Night Football”. Telewizory LG obsługują Netflix w jakości HDR i od niedawna oferują wersję beta Netflix Games on TV. Wprowadzając ekrany lifestyle’owe dla pokolenia Z, firma współpracowała z YouTube, aby udostępnić w modelach typu StanbyME interfejs Native Touch UX dla aplikacji.
LG ma rozwijać również innowacje w obszarze wyszukiwania i rekomendacji opartych na sztucznej inteligencji, ponieważ planuje włączyć funkcję głosowego interfejsu użytkownika (VUI) do aplikacji partnerów. Pozwoli to korzystającym z webOS na łatwiejsze i szybsze wyszukiwanie treści innych firm oraz poruszanie się po nich za pomocą głosu.
Rozwój darmowej platformy streamingowej
W najbliższych latach ma zwiększyć się również użyteczność usług. LG Channels 3.0 (bezpłatna platforma streamingowa LG) zwiększyła w ostatnim czasie liczbę oferowanych seriali telewizyjnych, a dzięki odnowionemu interfejsowi pozwala wyświetlać na ekranie więcej rodzajów treści jednocześnie, bez potrzeby przełączania kanałów – w tym transmisje na żywo i filmy.
LG Channels, dostępne w 27 krajach, oferuje obecnie ponad 3000 kanałów, a w marcu 2023 r. miała już ponad 50 milionów abonentów. Tylko w 2022 r. liczba urządzeń z LG Channels wzrosła o 75 proc., a czas oglądania zwiększył się o 57 proc.. Wzrost odnotowano również w przypadku częstotliwości korzystania z usługi, dzięki czemu platforma stała się jedną z pięciu najczęściej używanych aplikacji w webOS. Usługa z darmowymi kanałami w streamingu, którym towarzyszą reklamy (FAST) nadal nie jest dostępna w Polsce. Koncern nie zdradza czy to się zmieni w przyszłości.
- LG zamierza przekształcić się w operatora platformy medialnej i rozrywkowej, która oferuje unikalne treści i usługi podnoszące jakość życia klientów. Transformacja ta nie byłaby możliwa, gdyby nie pozycja LG jako lidera w dziedzinie telewizorów OLED przez ostatnich dziesięć lat oraz innowacyjna technologia zastosowana w platformie webOS Smart TV - powiedział Park Hyoung-sei, prezes LG Home Entertainment Company, przemawiając na webOS Partner Summit 2023.
O nowej strategii koncernu pisaliśmy już w lipcu. LG Electronics chce zarabiać nie tylko na sprzedaży sprzętów elektronicznych, ale uzyskiwać dodatkowe i regularne przychody od klientów. LG może udostępniać kolejne rozwiązania za dodatkową opłatą, podobnie jak ma to miejsce w przypadku niektórych producentów samochodów. Na przykład funkcja tunera cyfrowego radia DAB+ zostaje odblokowana, jeśli zapłacimy za auto więcej. Dodatkowym źródłem przychodów będą wpływy reklamowe z coraz popularniejszych kanałów FAST.
Dołącz do dyskusji: LG zainwestuje w system operacyjny WebOS 750 mln dol.