Maciej Gozdowski: VOD.pl to miejsce dla osób, które nie chcą już płacić za kontent
Zdaniem Macieja Gozdowskiego nowy serwis VOD.pl jest skierowany do innej grupy użytkowników niż Player czy HBO Max. - Tym samym nie zaszkodzi pozostałym naszym serwisom - informuje portal Wirtualnemedia.pl vice president, szef serwisów streamingowych w TVN Warner Bros. Discovery w Polsce.
VOD.pl to nowy serwis streamingowy TVN Warner Bros. Discovery, który wystartował we wtorek, 14 lutego. Platforma została przejęta od Ringier Axel Springer Polska, ale spółka nadal wspiera serwis w budowaniu jego zasięgu. - Szukaliśmy dużego partnera medialnego, z którym moglibyśmy połączyć nasze siły, aby jak najskuteczniej dotrzeć do nowej grupy docelowej konsumentów. I RASP okazał się idealnym kandydatem - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Gozdowski, vice president, szef serwisów streamingowych w TVN Warner Bros. Discovery w Polsce.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Wszystkie treści w VOD.pl można oglądać za darmo w ramach modelu AVOD - polegającego na tym, że aby uzyskać do nich dostęp, należy obejrzeć reklamy.
- Nowa platforma w digitalowym portfolio Warner Bros. Discovery jest skierowana do innego klienta, stąd też decyzja o stworzeniu zupełnie nowego miejsca dla wszystkich, którzy szukają jakościowego kontentu, ale nie chcą już za niego płacić - mówi nam Gozdowski, który uważa, że w aktualnych czasach nadal jest miejsce na rynku na serwis AVOD. - Na rynku co jakiś czas pojawiają się nowe platformy. Wszystkie jednak płatne - w tańszych lub droższych abonentach. My postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom tych, którzy nie chcą płacić za subskrypcję, aby mieć dostęp do jakościowego kontentu, a chcą go oglądać legalnie w dogodnym dla siebie miejscu i czasie - opisuje nam.
Szata graficzna nowej platformy TVN Warner Bros. Discovery jest podobna do Playera, ale - jak komunikuje Maciej Gozdowski - nie jest konkurencją dla dotychczasowego serwisu nadawcy.
- VOD.pl jest skierowane do innej grupy użytkowników niż Player czy HBO Max, a tym samym nie zaszkodzi pozostałym naszym serwisom. Player ma już ugruntowaną pozycję na rynku VOD, której nie należy ponownie modyfikować. Posiada najszerszą ofertę treści, na którą składają się filmy, seriale, programy rozrywkowe, dokumenty, sport, informacje oraz telewizja na żywo, a produkcje tworzone pod marką Player Original stały się już synonimem najwyższej jakości. Równo dwa lata temu zdecydowaliśmy się na odważny krok, robiąc z niego serwis w pełni płatny oferujący treści premium - mówi.
Ponad 500 tytułów na start. „Kierowaliśmy się przede wszystkim popularnością kontentu”
Na początek w VOD.pl pojawiło się ponad 500 tytułów różnych produkcji, głównie seriali, programów i filmów fabularnych, które są dostępne m.in. w Player.pl. W serwisie oprócz treści TVN Warner Bros. Discovery można oglądać także produkcje innych dostawców, m.in.: Paramount Global, Red Bull TV czy Grupa Kino Polska/SPI International.
Łącznie na początek udostępnionych zostało 16 tys. odcinków seriali, dokumentów, programów rozrywkowych i poradnikowych oraz filmów. W ofercie pojawiły się takie tytuły, jak m.in.: „BrzydUla”, „Diagnoza”, „Druga szansa”, „Kobieta na krańcu świata”, „Na Wspólnej”, „Warsaw Shore”, „19+”, „Żony Miami”, „Down the road”, „Dorota Was urządzi”, „Idris Elba: Bez Granic” i filmy „Całe szczęście”, „Kochaj i tańcz” oraz pierwsze trzy części „Listów do M”. Są to głównie starsze odcinki danych programów i seriali.
Gozdowski informuje, że przy doborze produkcji „kierowaliśmy się przede wszystkim popularnością kontentu. Sprawdzaliśmy, które tytuły cieszą się największym zainteresowaniem w danych grupach odbiorców”. - Biblioteka platformy będzie rozbudowywana na bieżąco, zatem z czasem niektóre z tych pozycji również pojawią się w ofercie. Są jednak też takie, które stanowią filar oferty Playera i tych nie planujemy udostępniać w serwisie VOD.pl. Na nowej platformie Warner Bros. Discovery użytkownicy znajdą prawie wszystkie seriale grupy, również te z ostatnich lat, np. 2. sezon „BrzydUli” czy „Papiery na szczęście”. Na pewno do oferty VOD.pl nie trafią produkcje pod marką Player Original, których digitalowym domem będzie zawsze Player - komentuje.
Reklam nie ma na początku produkcji, pojawiają się w trakcie
VOD.pl w przeciwieństwie do większości innych serwisów streamingowych opartych o model AVOD często nie nadaje bloków reklamowych na początku np. danego odcinka. Spoty reklamowe pojawiają się w dalszej części materiału.
- Cały czas testujemy najbardziej optymalny - zarówno dla użytkowników, jak i reklamodawców - model brake’ów reklamowych - komunikuje nam Gozdowski.
W przyszłości będzie wymagana rejestracja?
Na chwilę obecną użytkownicy mogą oglądać treści bez konieczności logowania. W przyszłości serwis nie wyklucza takiej konieczności.
- W początkowej fazie działania serwisu logowanie nie będzie konieczne, ale będzie możliwe - do czego zachęcam. Rejestracja konta da użytkownikom dodatkowe korzyści i udogodnienia w ramach korzystania z serwisu - m.in. możliwość kontynuowania oglądania treści od momentu, w którym przerwało się ostatnim razem. Kwestia implementacji wymogu rejestracji wszystkich użytkowników to decyzja, którą podejmiemy w późniejszej fazie rozwoju serwisu - informuje Vice President, szef serwisów streamingowych w TVN Warner Bros. Discovery w Polsce.
TVN Warner Bros. Discovery w VOD.pl tworzy własną bazę zarejestrowanych użytkowników. Osoby, które zarejestrowały się w serwisie należącym do RASP, zostały usunięte z bazy. W nowej odsłonie serwisu mogą założyć sobie nowe konto.
Serwis będzie dostępny na smart TV?
Aktualnie nowa odsłona VOD.pl dostępna jest z poziomu przeglądarki na komputerze, smartfonie i tablecie. Trwają prace, aby w przyszłości usługa pojawiła się również jako aplikacja na innych najbardziej popularnych platformach, w tym smart TV.
Na chwilę obecną TVN Warner Bros. Discovery nie zdradza danych dotyczących liczby użytkowników i odsłon serwisu VOD.pl w pierwszych dniach jego funkcjonowania. Nie podaje także założeń na ten temat na najbliższe miesiące. - Założenia należą do wrażliwych danych biznesowych, których nie ujawniamy. Na pewno mamy ambitne plany. Wciąż jest ogromna rzesza internautów, do których nie trafia oferta płatna. Nie chcą płacić za treści i nie interesuje ich oferta subskrypcyjna. I to właśnie z myślą o nich stworzyliśmy nową odsłonę VOD.pl - ucina Gozdowski.
Player.pl ma 12 lat, treści w AVOD dostępne były do lutego 2021 roku
Serwis Player.pl uruchomiony został w 2011 roku (do 2014 roku nazywał się TVN Player). Przez pierwsze 9 lat treści na platformie nie wymagały rejestracji, ale zachęcały do tego (logowanie było potrzebne tylko w przypadku dostępu do płatnych treści).
Obowiązek rejestracji i zalogowania w celu obejrzenia większości dostępnych materiałów wprowadzono w maju 2020 roku. Mimo tego nadal znaczna część materiałów dostępna była bez opłat - Player.pl funkcjonował jako serwis mieszany (część treści w AVOD, a część w SVOD, czyli w modelu płatnym).
Od lutego 2021 roku do teraz niemal wszystkie treści w serwisie dostępne są w płatnych pakietach (wyjątkiem są m.in. audycje skierowane dla Ukraińców).
- Krokiem milowym w rozwoju platformy była zmiana modelu dystrybucyjnego w lutym 2021 roku, która bardzo się sprawdziła. Tuż po tej zmianie mieliśmy niższe wyniki w Gemiusie, ponieważ z serwisu mieszanego staliśmy się w pełni płatną platformą. W kolejnych miesiącach jednak udało się nam te wyniki odrobić, co jest ogromnym sukcesem. Uważam, że zmiana modelu to była bardzo dobra biznesowa decyzja - w maju 2022 roku informował nas Maciej Gozdowski, szef Player.pl.
Na koniec 2018 roku Player.pl miał 70 tys. abonentów
Serwis Player.pl bardzo rzadko podawał liczbę abonentów serwisu. W sierpniu 2020 roku platforma miała 375 tys. subskrybentów. W szczytowym momencie wiosną 2020 roku było to 370 tys. Na koniec 2019 roku liczba abonentów wynosiła około 300 tys., a na koniec 2018 roku było to około 70 tys.
Od momentu przejścia na SVOD Player.pl zanotował duży wzrost liczby subskrybentów. W lutym 2021 roku (w okresie zmiany modelu dystrybucyjnego) Player.pl miał około pół mln płatnych użytkowników.
- Niestety, nie mogę potwierdzić tych liczb ani zdradzić innych, ale jest bardzo dobrze. Mogę śmiało powiedzieć, że osiągnęliśmy sukces, patrząc na liczbę stałych i zaangażowanych użytkowników, których baza nieustannie się powiększa - nasza oferta cały czas przyciąga nowych subskrybentów - komentował nam wówczas Maciej Gozdowski.
Dołącz do dyskusji: Maciej Gozdowski: VOD.pl to miejsce dla osób, które nie chcą już płacić za kontent