IAB: reklama online warta 140 mln
Internet był w ubiegłym roku najszybciej rozwijającym się sektorem rynku reklamowego w Polsce - wynika z raportu IAB Polska.
Jego wartość w stosunku do 2004 roku wzrosła o 60% i wyniosła ok. 140 milionów złotych netto (w 2004 - 87 milionów złotych) i stanowi już 3% całego rynku reklamy. Zdaniem IAB w 2006 internetowe przychody reklamowe roku wyniosą ok 210 milionów złotych a wzrost wyniesie co najmniej 50%.
Nakłady na reklamę internetową w Polsce stanowiły w 2005 roku jedną trzecią wydatków jakie przedsiębiorcy wydali na reklamę radiową. Według oceny IAB ta tendencja utrzyma się i już za rok reklama internetowa będzie stanowiła już co najmniej połowę reklamy radiowej. Wnioskowanie to wynika z faktu, że podobne zmiany miały już miejsce na innych rynkach europejskich. W Wielkiej Brytanii nakłady firm na reklamę internetową od kilku lat stale rosną i już w 2004 roku okazały się wyższe, niż nakłady na reklamę radiową a w 2005 przewyższyły nakłady przeznaczane przez brytyjskie firmy na reklamę zewnętrzną.
Najpopularniejszymi formami reklamy nadal pozostają reklamy bannerowe ewoluujące z małych bannerów do większych powierzchni łącznie z formami rozwijanymi. W ubiegłym roku stanowiły one ok. 38% przychodów. Niezmiennie istotne przychodowo były również formy agresywne (top layers, brandmarks, internetowe spoty filmowe), które stanowiły 32% udziału. Udział pozostałych form reklamowych takich jak mailing (9%) i sponsoring (7%) uległ zahamowaniu, a wzrasta udział reklam w wyszukiwarkach, których wartość przekroczyła już 10%.
Wiodącym sektorem gospodarki jaki inwestuje w reklamę onlie jest branża finansowa - 26% całości wydatków na reklamę online. Na drugie miejsce miejsce z 19% awansowała branża FMCG. Ex equo na drugiej pozycji uplasowały się firmy z branży telekomunikacyjnej (19%), motoryzacja i transport stanowiła 18% wydatków. Znaczący udział w wydatkach mają firmy z pozostały sektorów gospodarki, takich jak edukacja, kultura i rozrywka, usługi (stanowią razem około 19%).
Dołącz do dyskusji: IAB: reklama online warta 140 mln