Główne stacje TV straciły widzów. Zyskuje naziemna telewizja cyfrowa (raport)
W II kwartale br. wszystkie główne stacje telewizyjne straciły widzów na rzecz mniejszych kanałów tematycznych. Wysokimi wzrostami pochwalić się mogły programy nadawane w ramach nadziemnej telewizji cyfrowej. Liderem rynku nadal była TVP1.
W drugim kwartale 2012 roku statystyczny Polak oglądał telewizję średnio przez 3 godziny 51 minut dziennie tj. o 5 minut dłużej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - wynika z danych Nielsen Audience Measurement opracowanych przez KRRiT.
Programem o najwyższym udziale w rynku była publiczna Jedynka. Drugie miejsce należało do TVN, a trzecie do Polsatu. Czwartą lokatę w rankingu zajęła TVP2. Pozostałe stacje osiągnęły znacznie mniejsze udziały, jednak aż ponad ¼ rynku zajmowały razem programy, których udziały nie przekraczały 1% (na wykresie kategoria „pozostałe”).
Chociaż z danych kwartalnych wynika, że kolejność największych pod względem udziału programów była taka jak przed rokiem, to wchodząc na bardziej szczegółowy poziom analizy (dane miesięczne) można stwierdzić, że TVP1 straciłaby pozycję lidera w tym kwartale, gdyby nie transmisje EURO 2012. W kwietniu i maju br. liderem rynku była TVN. Z kolei Jedynka osiągnęła wyjątkowo wysokie udziały w czerwcu br. i zyskała dużą przewagę nad pozostałymi stacjami, co pozwoliło jej utrzymać pierwszą pozycję w kwartale. Było to możliwe dzięki transmisjom meczów, które przyciągnęły rekordową widownię .
Mimo to, udziały wszystkich wymienionych programów były niższe niż w analogicznym okresie 2011. Łączny udział tzw. wielkiej czwórki (TVP1, TVP2, TVN, Polsat) wyniósł w badanym okresie 57,3% i zmniejszył się o 4,1 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Obserwowano więc w dalszym ciągu kontynuację tendencji spadkowej w udziale w widowni programów telewizyjnych o charakterze uniwersalnym, a spadek w tej grupie programów generowały, w analizowanym okresie, zarówno programy publiczne jak i komercyjne.
Program | II kwartał 2012 | II kwartał 2011 | Zmiana (w pkt. proc.) |
TVP1 | 16,21% | 17,38% | -1,17 |
TVN | 14,22% | 15,55% | -1,33 |
Polsat | 13,97% | 14,93% | -0,96 |
TVP2 | 12,92% | 13,59% | -0,67 |
Jak wynika z analizy danych telemetrycznych pory największej oglądalności czterech głównych programów telewizyjnych mieściły się w podobnym przedziale czasowym, tj. głównie między 18.00 a 23.00. Jednak każda stacja moment najwyższej oglądalności notowała w innych godzinach, głównie podczas emisji codziennych serwisów informacyjnych. Najpierw swój pree-time dnia miał Polsat podczas emisji głównego wydania „Wydarzeń”, które nadawane były o 18.50. Potem widzowie chętnie przełączali się na TVN na „Fakty”, a później – na TVP1 na „Wiadomości”, „Sport” i „Pogodę”. Z kolei zaś po 20.00 największe triumfy święciła TVP2, która w dni powszednie (od poniedziałku do piątku) nadawała popularne seriale: Barwy szczęścia, M jak miłość oraz Na dobre i na złe.
Dostęp do naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-t) w II kwartale 2012 posiadało ponad 4,5 miliona Polaków. Udziały wszystkich programów rozpowszechnianych w sposób cyfrowy naziemny wśród Polaków, którzy mają do nich dostęp były znacznie wyższe niż w próbie ogólnopolskiej. Zyskały zarówno programy uniwersalne jak i wyspecjalizowane, chociaż te ostatnie w większym stopniu. Spośród programów uniwersalnych najmniej zyskał TVN.
Udziały oglądalności programów wśród widzów z dostępem do DVB-t (SHR 1) w porównaniu z udziałami wśród wszystkich widzów (SHR 2)
Z 4,5 milionowej grupy widzów z dostępem do naziemnej telewizji cyfrowej 1,7 miliona dodatkowo korzystało z telewizji kablowej bądź satelitarnej, a 2,8 miliona miało dostęp wyłącznie do oferty cyfrowej naziemnej. W grupie osób korzystających wyłącznie z telewizji cyfrowej naziemnej udziały wszystkich programów obecnych na multipleksach są, co oczywiste w sytuacji mniejszego wyboru, jeszcze wyższe.
Dane Nielsen Audience Measurement dla Krajowej rady Radiofonii i Telewizji.
*pozostałe = udziały Polsat Sport News + ATM Rozrywka (programy nie zostały wyszczególnione odrębnie, ponieważ w analizowanym okresie nie były monitorowane przez Nielsen Audience Measurement) + programy cyfrowe nadawane naziemnie z terenu Niemiec, Czech i Słowacji odbierane na terenach przygranicznych
Słowniczek terminów używanych w analizie:
• AMR - Average Minute Rating- dosł. średnia oglądalność minutowa - wskaźnik opisujący średnią wielkość widowni oglądającej konkretną audycję lub program telewizyjny w dowolnie określonym odcinku czasu. Widownia ta wyrażona jest w tys. osób. Wskaźnik może odnosić się do całej populacji lub do określonej grupy celowej.
• ATV – dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka
• ATS – czas poświęcony na oglądanie danego programu przez widza w ciągu doby
• SHR% - udział w widowni - odsetek widzów, którzy oglądali audycję bądź program w stosunku do wszystkich widzów oglądających w tym czasie telewizję
• RCH% - zasięg, odsetek osób, które oglądały dany program przez co najmniej jedną minutę. Osoba, która oglądała program dłużej jest wliczana tylko raz.
Dołącz do dyskusji: Główne stacje TV straciły widzów. Zyskuje naziemna telewizja cyfrowa (raport)
http://natemat.pl/26245,juz-polowa-polakow-oglada-cos-innego-niz-tvp-polsat-i-tvn-bedzie-jeszcze-gorzej
A tutaj po punktujemy Godzica.
http://www.reklamawtv.pl/index.php/2012/08/06/polowa-polakow-nie-oglada-tvp1-tvp2-polsatu-i-tvn/