Facebook zaostrza walkę z dezinformacją. Wprowadza funkcję Jakość Grupy i dodatkowe informacje o publikowanych treściach
Facebook zapowiedział wprowadzenie nowych rozwiązań mających poprawić skuteczność walki z fake newsami i zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników serwisu. Wśród nowości znajdą się funkcja o nazwie Jakość Grupy, informacje kontekstowe związane ze zdjęciami, a także te dotyczące zmian w standardach społeczności.
O nowych sposobach walki z niepożądanymi treściami na Facebooku poinformowali na firmowej stronie Tessa Lyons, szefowa działu bezpieczeństwa Aktualności oraz Guy Rosen, wiceprezes Facebooka ds. bezpieczeństwa.
Facebook przypomina, że w 2016 r. opracował strategię „Usuwamy, ograniczamy i informujemy”, która dotyczy zarządzania problematyczną treścią we wszystkich aplikacjach Facebooka. Reguluje ona usuwanie treści naruszających zasady, ograniczanie rozpowszechniania problematycznych treści i dodatkowe informowanie użytkowników, aby mogli wybrać, co kliknąć, przeczytać lub udostępnić. Serwis zaznacza, że ta strategia ma zastosowanie nie tylko do kluczowych momentów jak wybory, ale obowiązuje cały rok.
Facebook zapowiada, że w celu większej efektywności w walki z niepożądanymi treściami i zjawiskami w całym ekosystemie firmy wprowadza teraz nowe rozwiązania dotyczące poszczególnych marek.
- Na platformie istnieją treści, które mogą być problematyczne, jednak w świetle naszych Standardów Społeczności nie mamy podstaw do ich usunięcia, np. nie wprowadzają w błąd, ani w sposób mylący nie nakłaniają do kliknięcia (tzw. clickbait) – wyjaśniają we wpisie menedżerowie Facebooka. - Użytkownicy często informują nas, że nie chcą oglądać tego rodzaju treści i chociaż pozwalamy na ich publikację na Facebooku, chcemy ograniczyć ich rozprzestrzenianie się.
Rozszerzanie przycisku kontekstowego na obrazy. Uruchomiona w kwietniu 2018 r. funkcja zapewnia użytkownikom więcej informacji o wydawcach i artykułach, które widzą w Aktualnościach, dzięki czemu mogą bardziej świadomie decydować, co czytać, czemu ufać i co udostępniać. FB testuje włączenie tej funkcji dla obrazów, które zostały sprawdzone przez niezależnych weryfikatorów. Testowanie trwa aktualnie w USA.
Uwzględnienie wskaźników zaufania w informacjach prezentowanych po przyciśnięciu przycisku kontekstowego. Wskaźniki zaufania to ujednolicone informacje, opracowane przez grupę agencji informacyjnych współpracujących pod nazwą Projekt Zaufanie, które wyjaśniają kwestie etyczne związane z pracą agencji informacyjnych i opracowują standardy w zakresie obiektywności i rzetelności. Wskaźniki, które FB wyświetla po kliknięciu przycisku kontekstowego obejmują: praktyki w zakresie weryfikacji informacji, deklaracje etyczne, poprawki, informacje o właścicielu i finansowaniu oraz o zespole redakcyjnym. Funkcja działa od marca 2019 r., na razie obejmuje treści w języku angielskim i hiszpańskim.
Dodanie dodatkowych informacji w zakładce „Jakość strony”. Z czasem w zakładce „Jakość strony” pojawiać się będzie coraz więcej informacji. W najbliższych miesiącach FB zacznie od dodatkowych szczegółów na temat statusu strony w odniesieniu do wprowadzającego w błąd zachęcania do kliknięcia (tzw. clickbait). Ta opcja ma być dostępna wkrótce na całym świecie.
Umożliwianie użytkownikom usuwania ich postów i komentarzy zamieszczonych w grupie, gdy postanawiają ją opuścić. Użytkownicy będą mieli taką możliwość nawet wówczas, gdy nie są już członkami grupy. Dzięki tej aktualizacji FB chce zapewnić grupom większą transparentność, a użytkownikom lepszą kontrolę nad publikowanymi przez nich treściami. Funkcja zostanie wprowadzona wkrótce na całym świecie.
Facebook wprowadza również nową funkcję o nazwie „Jakość grupy”, w której znajdzie się podsumowanie treści usuniętych lub oflagowanych za największą liczbę naruszeń oraz sekcja zawierająca przegląd fałszywych informacji opublikowanych w danej grupie. Celem tych działań jest zapewnienie administratorom dostępu do bardziej przejrzystych informacji na temat tego, w jaki sposób i kiedy FB decyduje się egzekwować obowiązujące na platformie zasady. Wdrożenie w skali globalnej nastąpi w nadchodzących tygodniach.
Facebook informuje, że zaczął zawężać dystrybucję postów, które są nieodpowiednie, ale nie łamią zasad społeczności na Instagramie, ograniczając rekomendowanie tego rodzaju postów na stronach Eksploruj i na stronach hashtagów. Na przykład: posty zawierające treści o charakterze seksualnym będą nadal wyświetlane w Aktualnościach na Instagramie jeśli użytkownik obserwuje publikujący je profil, ale nie będą one widoczne dla szerszej społeczności, tj. na stronach Eksploruj lub stronach hashtagów.
Messenger
Facebook przedstawił także nowe i zaktualizowane rozwiązania w zakresie ochrony prywatności i bezpieczeństwa, które dają użytkownikom Messengera większą kontrolę nad sposobem korzystania z komunikatora i dostarczają więcej przydatnych informacji.
Walka z podszywaniem się pod inną osobę poprzez umieszczenie w Messengerze oznaczenia profilu zweryfikowanego na Facebooku. To narzędzie ma pomóc użytkownikom uniknąć oszustów, którzy podszywają się pod znane osoby. W tym celu będą zamieszane w komunikatorze oznaczenia zweryfikowanego profilu. Facebook zachęca do dalszego korzystania z narzędzia do zgłaszania sytuacji podszywania się pod inną osobę, które wprowadzono w ub.r.. Funkcja będzie wprowadzana od tego tygodnia na całym świecie.
Wprowadzenie możliwości konfiguracji wiadomości i rozbudowa funkcji blokowania w celu zapewnienia lepszej kontroli. Ustawienia wiadomości pozwalają kontrolować, czy osoby z którymi użytkownik nie jest połączony, takie jak znajomi znajomych, osoby znające numer telefonu użytkownika lub osoby obserwujące go na Instagramie mogą dotrzeć do listy czatów. Zaktualizowana funkcja blokowania ułatwi unikanie niechcianego kontaktu. Funkcja dostępna od tego tygodnia, na całym świecie.
Wprowadzenie wskaźnika przekierowania i przycisku kontekstowego w celu walki z dezinformacją. Wskaźnik przekierowania pozwala stwierdzić, czy otrzymana wiadomość została przekazana dalej przez nadawcę, a dzięki przyciskowi kontekstowemu można zapoznać się z dodatkowymi informacjami o udostępnionych artykułach. Opcja dostępna w tym roku na całym świecie.
W grudniu ub.r. Facebook miał globalnie 2,32 mld użytkowników aktywnych w ciągu miesiąca, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. W całym ub.r. koncern zanotował wzrost wpływów o 37 proc. do 55,84 mld dolarów oraz zysku netto o 39 proc. do 22,11 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: Facebook zaostrza walkę z dezinformacją. Wprowadza funkcję Jakość Grupy i dodatkowe informacje o publikowanych treściach