Facebook: wpływy wzrosły o 28 proc., a zysk zmalał o połowę, użytkowników przybywa poza USA, Kanadą i Europą
W drugim kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady.
Facebook zarabia prawie wyłącznie na reklamach - w minionym kwartale przychody z tego źródła wyniosły 16,62 mld dolarów, stanowiąc 98,4 proc. łącznych wpływów koncernu, do którego oprócz platformy Facebook i powiązanego z nią Messengera należą Instagram i WhatsApp. W skali roku przychody reklamowe zwiększyły się o 27,5 proc.
Natomiast wpływy koncernu z płatności i innych źródeł poszły w górę o 35,7 proc. do 262 mln dolarów.
Przychody z obu źródeł były rekordowe, jeśli chodzi o drugie kwartały i niewiele niższe od tych z czwartego kwartału ub.r.
Prawie połowa wpływów w USA i Kanadzie, równie szybko rosną w Azji
W minionym kwartale przychody Facebooka z USA i Kanady wyniosły 8,11 mld dolarów, o 29,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Koncern w tych dwóch krajach niezmiennie osiąga prawie połową swoich całkowitych wpływów.
Równie mocno - o 30 proc., do 3,01 mld dolarów, poszły w górę wpływy Facebooka w Azji i regionie Pacyfiku. W Europie zwiększyły się o 24,4 proc. do 4,11 mld dolarów, a w pozostałych regionach (głównie Afryce i Ameryce Południowej) - o 21,1 proc. do 1,65 mld dolarów.
Udział poszczególnych regionów i dynamika wzrostu w nich wyglądają podobnie w przypadku wpływów reklamowych. Natomiast w przychodach z płatności i innych źródeł dominują USA i Kanada, gdzie w minionym kwartale wyniosły one 163 mln dolarów, o 43 proc. więcej niż rok wcześniej.
W Europie te przychody poszły w górę o jedną piątą do 66 mln dolarów, natomiast w pozostałych częściach świata wyniosły łącznie 33 mln dolarów, wobec 24 mln dolarów przed rokiem.
W minionym kwartale Facebook z każdego użytkownika miał średnio 7,05 dolarów wpływów (wobec 5,97 dolara rok wcześniej): 6,94 dolarów z reklam i 11 centów z płatności i innych źródeł.
Zdecydowanie najcenniejsi dla firmy są użytkownicy z USA i Kanady - tam wskaźnik przeciętnego przychodu (ARPU) wyniósł 33,27 dolarów, po wzroście rok do roku z 25,91 dolarów.
W Europie ARPU zwiększyło się w skali roku z 8,76 do 10,70 dolarów, w Azji i regionie Pacyfiku - z 2,62 do 3,04 dolarów, a w pozostałych regionach - z 1,91 do 2,13 dolarów.
W Azji, Afryce i Ameryce Południowej przybyło dużo więcej użytkowników niż w USA, Kanadzie i Europie
W zeszłym kwartale Facebook miał 2,41 mld użytkowników aktywnych w skali miesiąca, wobec 2,23 mld rok wcześniej (to daje wzrost o 8 proc.).
W USA i Kanadzie liczba takich użytkowników zwiększyła się rok do roku jedynie o 1,2 proc. do 244 mln, a w Europie - o 2,4 proc. do 385 mln. Dużo większe wzrosty - zarówno procentowe, jak i liczbowe - nastąpiły w pozostałych regionach: w Azji i Pacyfiku o 12,2 proc. do 1 mld, a w innych częściach świata o 8,2 proc. do 782 mln.
Codziennie na Facebooka zaglądało natomiast 1,59 mld internautów: 615 mln w Azji i regionie Pacyfiku, 499 w regionach określonych jako pozostałe, 286 mln w Europie, a 187 mln w USA i Kanadzie.
5 mld kary od FTC obciążyło zysk
Wydatki Facebook w zeszłym kwartale zwiększyły się dużo mocniej od przychodów - z 7,37 do 12,26 mld dolarów, czyli o 66,4 proc.
Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost kosztów administracyjnych i ogólnych - w minionym kwartale z 776 mln do 3,22 mld dolarów, a w całym pierwszym półroczu z 1,53 do 7,29 mld dolarów. W tej ostatnie kwocie zawarte jest 5 mld dolarów kary od Federalnej Komisji Handlu w USA, którą Facebook zgodził się zapłacić w ramach ugody za nienależyte przetwarzanie danych użytkowników (trafiły m.in. do firmy Cambridge Analytica, co ujawniono w ub.r.).
Koncern na poczet tej kary odpisał 3 mld dolarów w pierwszym kwartale i 2 mld dolarów w drugim. W 2017 i 2018 roku koszty administracyjne i ogólne wynosiły 5-7 proc. jego łącznych wydatków, natomiast w minionych dwóch kwartałach było to 27 i 19 proc.
Kwartalny zysk operacyjny Facebooka zmniejszył się w skali roku z 5,86 do 4,63 mld dolarów, a półroczny - z 11,31 do 7,94 mld dolarów.
Do tego doszły jeszcze wyższe koszty podatkowe - w zeszłym kwartale wzrosły rok do roku z 762 mln do 2,22 mld dolarów, a w całym półroczu z 1,38 do 3,27 mld dolarów.
W konsekwencji zysk netto koncernu zmalał jeszcze bardziej - z 5,11 do 2,62 mld dolarów w minionym kwartale, a z 10,09 do 5,04 mld dolarów w pierwszej połowie br.
Dołącz do dyskusji: Facebook: wpływy wzrosły o 28 proc., a zysk zmalał o połowę, użytkowników przybywa poza USA, Kanadą i Europą