Facebook i Reuters w kursie online uczą rozpoznawania deepfake’ów
Agencja Reuters we współpracy z Facebookiem udostępniła w internecie darmowy kurs mający pomagać dziennikarzom w rozpoznawaniu fałszywych treści typu deepfake i walce z tym zjawiskiem. Obie firmy zapowiadają dalsze wspólne działania mające ograniczyć zasięg deepfake’ów w internecie.
Deepfake to zjawisko tworzenia i zamieszczania w internecie zmanipulowanych filmów wideo, fotografii lub nagrań dźwiękowych, w których oryginalna treść zostaje zmieniona zgodnie z intencjami autora.
Deepfake oznacza materiały spreparowane za pomocą sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. W rezultacie może np. powstać film, na którym twarz bohatera zostaje podmieniona na inną, która dopasowuje swoją mimikę do oryginalnej treści nagrania. W rezultacie powstaje deepfake, w którym wstawiona sztucznie osoba może wykonywać czynności, których nigdy nie dokonała czy brać udział w wydarzeniach, w których nigdy nie uczestniczyła. Technika deepfake’ów była już wcześniej wykorzystywana m.in. do walki politycznej w niektórych krajach.
Ze zjawiskiem deepfake’ów stara się walczyć coraz więcej podmiotów. Teraz Reuters i Facebook poinformowały, że w ramach wspólnej współpracy udostępniły w sieci specjalny kurs przybliżający kwestie związane z deepfake’ami.
Kurs trwa 45 minut i jest kierowany głównie do dziennikarzy, jednak może z niego skorzystać za darmo każdy internauta. W trakcie kursu przedstawiane są informacje dotyczące m.in. narzędzi pozwalających uniknąć dzielenia się sfałszowanymi treściami. Na platformie zawarto także wiedzę o oficjalnych i sprawdzonych mediach, które pomimo swojej marki publikują zmanipulowane materiały bez świadomości że to deepfake.
Obecnie kurs przygotowany przez Reutersa i Facebooka jest dostępny po angielsku, francusku, hiszpańsku i arabsku. Według planów w przyszłości ma się w nim pojawić 12 dodatkowych wersji językowych, w tym niemiecka i japońska. Na razie nie wiadomo czy przewidziano też polską edycję kursu.
Reuters i Facebook zapowiadają, że w 2020 r. będą nadal współpracować w zakresie identyfikacji i zwalczania deepfake’ów m.in. organizując dedykowane tematowi spotkania i konferencje.
Obecna inicjatywa to nie jedyny projekt związany z deepfake’ami, w którym uczestniczy Facebook. We wrześniu br. serwis nawiązał współpracę z Microsoftem powołując inicjatywę o nazwie Deepfake Detection Challenge, która ma tworzyć nowe narzędzia pomagające w rozpoznawaniu zmanipulowanych treści.
W III kwartale 2019 roku Facebook zanotował przychód na poziomie ponad 17,6 miliardów dolarów, a zysk netto sięgnął ponad 6 miliardów dolarów. Liczba użytkowników odwiedzających co miesiąc społecznościowy portal to obecnie blisko 2,5 miliarda.
Dołącz do dyskusji: Facebook i Reuters w kursie online uczą rozpoznawania deepfake’ów