Europejskie regulacje VAT ignorują rozwój mediów cyfrowych
Stawka VAT na media cyfrowe w Europie jest średnio cztery razy wyższa niż na tradycyjne media drukowane. Może się to stać istotnym czynnikiem hamującym rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy.
Twórcy systemów podatkowych w Europie nie odnieśli się w aktywny sposób do ogromnych zmian zachodzących w sektorze medialnym. Według firmy doradczej KPMG może to spowolnić rozwój tej niezwykle istotnej branży gospodarki UE.
Tomasz Grunwald, szef Grupy VAT w dziale doradztwa podatkowego KPMG powiedział: “Firmom dostarczającym zaawansowane technologicznie cyfrowe produkty i usługi trudniej jest stosować te nowe formy dystrybucji książek i czasopism z uwagi na ich wyższe obciążenie podatkiem VAT.”
Mamy obecnie do czynienia z rażącą różnicą pomiędzy VATem płaconym za książki drukowane i książki sprzedawane w innych formach – audio, cyfrowej czy do ściągnięcia (downloadable). Podatki ściągane z mediów cyfrowych w Europie są średnio cztery razy wyższe od tych nałożonych na tradycyjne media, takie jak książki czy gazety. W Wielkiej Brytanii jest to 0% na tradycyjne media i 17.5% na media cyfrowe.
W Polsce do końca 2007 r. obowiązywać będzie stawka specjalna VAT (0%) na książki i czasopisma specjalistyczne. Od stycznia 2008 r. stawka ta wyniesie 7% (stawka obniżona). Wydawcy protestują, gdyż nowa stawka oznacza wzrost cen książek i podręczników. Prowadzić to może to spadku czytelnictwa w Polsce. Tymczasem stawka na media cyfrowe, z których zwłaszcza młode pokolenie chce coraz częściej korzystać, wynosi 22%. Dla wydawców technologiczna możliwość czytania książek ‘cyfrowych’ właśnie staje się rzeczywistością – a decyzja o rozwoju nowego produktu oznacza zderzenie się z wymogami VAT.
„Wydawcy mogą teraz dotrzeć do szerszej grupy odbiorców – szczególnie tzw. pokolenia Y, które woli media cyfrowe od drukowanych. Jednak, aby się to udało, trzeba zainwestować w platformy technologiczne i zbudować nowe modele dystrybucji. Wysoki VAT może niwelować szansę na szybki rozwój. Nie ma większych wątpliwości, że ten koszt podatkowy stanowi dodatkową barierę dla mediów elektronicznych.” – powiedział Tomasz Grunwald.
Pytanie brzmi, czy sukces biznesu europejskiego w przestrzeni cyfrowej jest w wyniku tego zagrożony i czy pierwotne socjoekonomiczne przyczyny redukcji stawek VAT, czyli zachęcanie do czytania i uczenia się, nie są obecnie ignorowane. Być może nadszedł czas ponownego zajęcia się tymi regulacjami i zracjonalizowania ich tak, by idea wspierania rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, towarzysząca ustalaniu obniżonej stawki VAT, pozostała aktualna.
kraj |
stawka VAT na media drukowane |
stawka VAT na media cyfrowe |
Wielka Brytania |
0 |
17,5 |
Francja |
5,5 (gazety 2,1) |
19,6 |
Niemcy |
7 |
19 |
Włochy |
4 |
20 |
Hiszpania |
4 |
16 |
Holandia |
6 |
19 |
Dania |
0 (tylko gazety) |
25 |
Polska |
0 (od 2008r. - 7) |
22 |
Źródło: KPMG
KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, podatków i doradztwa. KPMG zatrudnia 113 000 pracowników w 148 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG są stowarzyszone z KPMG International, podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG posiada odrębną osobowość prawną.
W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia blisko 1 000 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.
Dołącz do dyskusji: Europejskie regulacje VAT ignorują rozwój mediów cyfrowych