Emitel zbudował specjalną sieć na 8 lotniskach w Polsce
Spółka Emitel, znana przede wszystkim jako operator naziemnej telewizji i radia, zbudowała sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce. Doszło do tego w wyniku wygrania przez firmę przetargu ogłoszonego w 2024 rok. Emitel dąży do popularyzacji sektora biznesowego usług dronowych w Polsce.

W Europie i na całym świecie toczy się dyskusja o przyszłości naziemnej telewizji i radia. Są głosy, że mogą zostać kiedyś zastąpione przez streaming. Emitel dba o alternatywne źródła przychodów. Spółka uważa, że w niedalekiej przyszłości drony staną się codziennym elementem krajobrazu nad naszymi głowami i będą wykorzystywane do realizacji różnorodnych komercyjnych zadań.
Rok temu ruszył projekt „Emitel Drone Labs”
Od blisko roku spółka włącza się w prace nad przygotowaniem ogólnopolskiej infrastruktury sieciowej pozwalającej na bezpieczne i zgodne z europejskimi regulacjami integrowanie lotów „bezzałogowców” (dronów) z innymi statkami powietrznymi (np. samolotami).
Rok temu operator zainaugurował projekt „Emitel Drone Labs”, który ma na celu przeprowadzenie testów dronów przemysłowych (np. kurierskich, medycznych, pomiarowych czy też bezpieczeństwa). Instalacja testowa została wówczas zlokalizowana na obiektach wysokościowych spółki na obszarze Beskidu Małego i Beskidu Śląskiego.
Firma nie zamyka się także na współpracę z partnerami; podmiotami prywatnymi (np. start-upami technologicznymi) i publicznymi (jak izby i agencje lotnicze), czego przykładem jest najnowsza realizacja na ośmiu lotniskach w Polsce.
Jak działa sieć Emitela?
Inżynierowie Emitel zaprojektowali i zbudowali sieć złożoną z dwóch elementów sprzętowych: transponderów montowanych bezpośrednio do dronów, wysyłających w trakcie lotu sygnał bezprzewodowy oraz naziemnych odbiorników antenowych (tzw. trackerów), które odbierają i przetwarzają sygnał nadawany przez transpondery.
Dodatkowo w sieci działa specjalne oprogramowanie, synchronizujące pracę nadajników i odbiorników. Tak skonstruowana sieć pozwala na monitorowanie położenia dronów znajdujących się w powietrzu w czasie rzeczywistym, a także zbieranie i późniejsze analizowanie danych technicznych z lotu. Projekt objął aż 8 lokalizacji (sieci) w całej Polsce.
– Po ponad roku prac nad projektem Emitel Drone Labs – dzięki przeprowadzonym testom i współpracy z wieloma partnerami – wypracowaliśmy jasną wizję rozwiązań zapewniających skuteczne i bezpieczne wykonywanie misji dronowych – powiedział Jarosław Niechcielski, dyrektor Biura Regulacji i Rozwoju Relacji Zewnętrznych nadzorującego projekt Emitel Drone Labs.
– Cieszymy się, że mogliśmy wykorzystać tę wiedzę we współpracy z krajowymi portami lotniczymi i dziękujemy za zaufanie. Sektor technologii dronowych w Polsce intensywnie się rozwija, dlatego kluczowe jest współdziałanie biznesu, który napędza wzrost branży, oraz instytucji publicznych, kształtujących jej regulacyjne fundamenty – dodał.
Jakie plany w zakresie dronów ma Emitel?
Emitel stale pracuje nad rozwojem linii biznesowej skupionej na infrastrukturze sieciowej dla dronów. We wrześniu 2024 roku zakończył realizację pierwszych dwóch etapów testów misji dronowych (lotów z założonym konkretnym celem, np. transportu ładunków między dwoma lokalizacjami) poza zasięgiem wzroku pilota (BVLOS).
Loty odbywały się w specjalnej sieci zbudowanej przez specjalistów Emitel. W trakcie części lotów dron z obciążeniem blisko 30 kilogramów w zaledwie 5 minut pokonywał trasę, którą tradycyjny transport naziemny (np. pojazd terenowy) pokonywałby przy dobrych warunkach pogodowych w ponad godzinę.
Przykład ten ma pokazywać, że drony znajdą szerokie zastosowanie nie tylko w biznesie, ale również np. w medycynie i ratownictwie – gdyby bowiem na jego pokładzie znajdował się defibrylator AED lub zastrzyk z insuliną, ratująca życie pomoc dotarłaby do poszkodowanego aż 12 razy szybciej, niż klasyczny ambulans.
W 2025 roku spółka skupi się na organizacji testowych, w pełni autonomicznych przelotów, w których dron realizuje misję po zadanej wcześniej trasie bez czynnego udziału pilota – to właśnie loty w tym modelu są uważane za przyszłość np. branży transportowej – ich wprowadzenie pozwoli bowiem na optymalizację kosztów firm kurierskich i redukcję emisji CO2 do atmosfery.
Dołącz do dyskusji: Emitel zbudował specjalną sieć na 8 lotniskach w Polsce
idź precz sutenerze!