E-zakupy przynajmniej raz w tygodniu
37 proc. konsumentów deklaruje, że w e-commerce kupują 5 i więcej razy w miesiącu, czyli na zakupach cyfrowych są przynajmniej raz w tygodniu. Kupują tam głównie produkty modowe, elektronikę czy artykuły wyposażenia domu, żywność, chemię domową i leki - wynika z 9. edycji badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute.
Ostatni zakup w 7 na 10 przypadków miał miejsce w sieci. Sklepy stacjonarne od 5 lat sukcesywnie tracą swoją pozycję jako preferowane miejsce zakupu, a 37 proc. konsumentów deklaruje, że w e-commerce kupują 5 i więcej razy w miesiącu, a więc na zakupach cyfrowych są przynajmniej raz w tygodniu.
Polacy kupują w sieci nie tylko produkty modowe, elektronikę czy artykuły wyposażenia domu, ale też najpotrzebniejsze produkty codziennego użytku – żywność, chemię domową i leki. Aż 48 proc. badanych potwierdza, że robią zakupy spożywcze w sieci. To znaczący wzrost w stosunku do zeszłego roku (+19p.p.), a ogromny w porównaniu do sytuacji sprzed pandemii, kiedy kupujący w kategorii e-grocery stanowili niecałe 5 proc. internautów.
Produkty z całego świata w zasięgu ręki
Polacy też coraz śmielej rozszerzają listę miejsc zakupowych, z których korzystają, także zagranicznych. Jednym z powodów jest inflacja (82 proc. kupujących transgranicznie zaczęło kupować za granicą ze względu na wzrost cen), ale nie tylko. Konsumenci wskazują wiele atutów zakupów cross-border. Poza korzystnymi cenami są to: zaufanie do marek zagranicznych produktów, ogromny wybór produktów, coraz lepsze warunki i czas dostawy do Polski, dostęp do produktów unikalnych, niedostępnych na rynku polskim, a także odpowiedników drogich marek w atrakcyjnych cenach. Osoby, które kupują w zagranicznych e-sklepach, aplikacjach, czy na platformach robią to już najczęściej 1-3 razy w miesiącu (76 proc.) wydając przeważnie między 250 a 500 zł.
Połowa spośród kupujących za granicą, kupuje też w krajach spoza Unii Europejskiej, przeważnie wykorzystując do tego platformy zakupowe jak Amazon, AliExpess, a także Shein i Temu, gdzie kupuje już odpowiednio 17 proc. i 14 proc. badanych cross-klientów - aż 71 proc. przyznaje, że mieli jakiś problem z zakupem. Najczęściej jest on związany z obsługą zwrotów, ale też jakością samych produktów. To niepokojące dane, szczególnie jeśli uwzględnimy to, że najpopularniejszą kategorią kupowaną poza UE są obecnie według deklaracji badanych produkty dla dzieci. Dodatkowym aspektem jest ochrona danych e-kupujących. 59 proc. internautów przyznaje, że ich zdaniem, nie są one tak samo dobrze chronione jak na platformach i w e-sklepach europejskich. Wiedzę o tym, w jaki sposób są one przetwarzane i przez kogo ma ¼ klientów.
Dynamiczny rozwój chińskich platform
- Wyniki raportu pokazują to - co jako organizacja zauważamy od dłuższego czasu. Na polskim rynku ale także europejskim dynamicznie rozwijają się platformy chińskie. Nagły sukces chińskich gigantów e-commerce wiąże się w dużej mierze z wykorzystywanym przez nich modelem biznesowym sprzedaży bezpośredniej (eng. direct-to-consumer, DTC), który pomógł im zbudować silną globalną pozycję, zwłaszcza na rynku handlu detalicznego odzieżą. Model sprzedaży bezpośredniej pozwala gigantom ultra fast-fashion korzystać na: podatkach i cłach, nieproporcjonalnie niższych opłatach terminalowych, egzekwowanie przepisów i nadzoru rynku, wymykaniu się procedurom dającym możliwość badanie bezpieczeństwa produktów przez uprawnione do tego organy (w tym w szczególności inspekcję handlową). W ramach prowadzonej od lat kampanii e-Izby: Taki Sam Start wnikliwie analizujemy sytuację i zdajemy sobie sprawę z tego, że konieczne jest zapewnienie sprawiedliwego i równego opodatkowania paczek wysyłanych bezpośrednio do konsumentów w UE, zapewnienie skutecznego egzekwowania przepisów UE i nadzoru rynku w odniesieniu do chińskich graczy ultra-fast fashion, uszczelnienie luk prawnych wykorzystywanych przez chińskich przedsiębiorców działających w modelu sprzedaży bezpośredniej, egzekwowanie obowiązków wynikających z RODO a także podjęcie wszelkich działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa towarów i ochrony konsumentów – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Dane pochodzą z dziewiątej edycji badania i raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” wykonanych na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie w tym roku przeprowadzone zostało na próbie 1982 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w marcu 2024 roku. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.
Dołącz do dyskusji: E-zakupy przynajmniej raz w tygodniu